کد خبر: ۱۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان که به دعوت رسمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه هیاتی بلندپایه به ایران سفرکرده است، با رئیس و تنی چند از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به ایران

مخاطب۲۴ :‌به نقل از ایلنا ؛ صادق آملی لاریجانی در این دیدار با تبریک تشکیل شورای مصلحت در ترکمنستان و ریاست بردی محمد اف در این شورا و تشکر از حضور رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان گفت: از این که دعوت ما را پذیرفتید و به ایران سفر کردید، از شما قدردانی می‌کنم و امیدوارم این سفر برای دو کشور و دو ملت منشا آثار و برکات باشد.

وی ادامه داد: ما دو همسایه با مرز مشترک طولانی هستیم و اشتراکات دینی، فرهنگی، تاریخی و سایر ارتباطات ما را به یکدیگر پیوند می‌زند. در طول ۵۰ سال اخیر، ما کمترین چالش را در مرز‌ها شاهد بوده ایم و ان‌شاالله با تقویت این روابط حسنه، پیوند دو کشور مستحکم‌تر شود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تقدیر از توجه دولتمردان ترکمنستان به ارزش‌ها و سنت‌های دینی و فرهنگی گفت: توجه به فرهنگ و هویت تاریخی و مذهبی، برای حفظ اقتدار بسیار ضروری است آن هم در زمانی که غرب، فرهنگ و هویت کشور‌های مسلمان و منطقه را مورد هجمه قرار داده است.

وی با اشاره به فراوانی منابع انرژی در ترکمستان و احداث سد دوستی گفت: تعمیق و گسترش بحث‌های اقتصادی ضروری است. دو کشور می‌توانند با گذر از چالش‌ها، سطح روابط اقتصادی خود را به سطحی بسیار بالاتر از وضع کنونی برسانند.

آملی لاریجانی به جایگاه و وظایف مجمع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به شباهت‌های مجمع و شورای مصلحت خلق، پیشنهاد می‌کنم که باتبادل هیات‌ها بین این دو نهاد، تبادل نظر و انتقال تجربیات صورت گیرد.

قربانقلی بردی محمد اف نیز با ابراز خوشنودی از حضور در ایران، گفت: ایران را کشور دوم خود می‌دانیم. روابط ما بالاتر از روابط عادی دو کشور همسایه است و همانطور که رهبر معظم ایران فرموده اند، روابط ما روابط خویشاوندی است.

وی افزود: هر دوره و زمانه، ویژگی‌های خودش را دارد، اما همواره روابط ما در بهترین سطح بوده است. ایران جایگاه ویژه‌ای نزد ما دارد و در غم و شادی در کنار یکدیگر هستیم.

رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، گفت: ما با الهام از الگوی شما، مجلس بزرگان و مصلحت اندیشان را در ترکمنستان تاسیس کردیم. هر دو کشور ظرفیت‌های خوبی دارند و باید از آن به نفع مردم استفاده کنیم.

قربانقلی بردی محمد اف با ذکر این جمله که شما کشور خوشبخت و با سعادتی دارید گفت: ما ۷۰ سال تحت سیطره شوروی بودیم و دین، زبان و فرهنگ ما از بین رفت. ما از توجه شما به سنت‌ها و هویت منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم و از پیشنهاد شما برای تبادل هیئت‌هایی از اعضای مجلس مصلحتی ما و مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی می‌کنم و امیدواریم توجه به این اشتراکات، الگویی برای سایر کشور‌های منطقه شود.

وی افزود: اشاره شما به سد دوستی نکته ظریفی بود. مساله آب مشکل بزرگ منطقه است و برخی می‌خواهند قوانین بین المللی را نقض کنند. لازم است که ما در موضوع آب جدی باشیم و از مشکلات در حوزه آب جلوگیری کنیم.

برچسب ها: ترکمنستان ایران
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.