کد خبر: ۱۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
ایندیپدنت فارسی نوشت: گروه طالبان با انتشار ترانه ای توهین آمیز، ایران را تهدید کرد.

گروه طالبان ایران را تهدید کرد

مخاطب۲۴ :‌به نقل از خبرآنلاین ؛ در این ویدیو که به شکل ترانه منتشر شده و ادوات نظامی گروه طالبان را نشان می دهد آمده است: رهبر ما ملا یعقوب تهران را اصلاح خواهد کرد و طالبان هر زمان آماده قربانی دادن است.

گزارش‌ها از ولایت نیمروز در افغانستان حاکی از آن است که مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان در مناطق مرزی ولایت نیمروز از صبح روز شنبه، ششم خردادماه، درگیری داشته‌اند.

این درگیری در «حوالی پاسگاه ساسولی» رخ داده و هم‌چنان ادامه دارد.

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر تنش ها بین ایران و افغانستان بر سر حقابه هیرمند بالا گرفته است.

 

حقابه هیرمند از ۱۵۰ سال پیش محل به‌دلیل توافق‌های اجرایی نشده مورد مناقشه ایران و افغانستان بوده است. حالا چند سالی است با سدسازی افغانستان تنها منبع آب شرق ایران تقریباً قطع شده و همین مساله مردم و مسئولان را عصبانی کرده است.

در حالی‌که مقامات ایران تأکید دارند که باید هیأت فنی این کشور میزان آب رود هلمند در سدهای افغانستان را ارزیابی کند، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که در معاهده‌ ۱۳۵۱ در این باره چیزی گفته نشده است.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی پشتو گفته است که با توجه به معاهده، ممکن است طالبان به هیأت ایرانی اجازه‌ بازدید از سدهای آب افغانستان را ندهند.

مجاهد در پاسخ به این پرسش که ایران می‌گوید آب کافی وجود دارد، گفت که طالبان تیم‌های فنی دارند و در برخی جاها آب هست.

وی گفت: در جاهایی که آب هست ما آن را قبول داریم، مگر مسیر آب بسیار خشک باشد و آبی که به طرف ایران آزاد می‌شود به ایران نرسد و جذب شود.

برخی رسانه‌های ایران تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در سدهای افغانستان را منتشر کرده و اعلام کردند که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در سدهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.

مقام‌های ایرانی تأکید دارند که ادعای طالبان درباره‌ نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌آزمایی شود. اخیرا مقامات ایران از طالبان به دلیل عدم رعایت حق آبه این کشور انتقاد کردند.

این در حالی است که پیش تر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان طی سخنانی در کابل اظهار داشت: امارت اسلامی افغانستان به معاهده سال ۱۳۵۱ در مسأله حقابه ایران از هیرمند متعهد است.

متقی همچنین ادعا کرد: خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد که نباید از نظر دور داشت. بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بر منابع آبی کشور وارد شده است.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در اظهاراتی فرافکنانه از مسئولین جمهوری اسلامی ایران خواست که توقعات را طبق معاهده ۱۳۵۱ ابراز کنند.

متقی راجع به مشکل کم‌آبی در سیستان و بلوچستان ایران نیز گفت: برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که به مردم نیمروز، فراه و هیرمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم.

وی با اشاره به این که آبی در سد کمال‌خان وجود ندارد، گفت: بر اساس مشاهدات، در سد کمال‌خان هیچ آبی وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگزار و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین می‌شود و یا تبخیر.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین در مورد سد کجکی هم ابراز داشت: این سد بر اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی همچنین درخواست کرد تا این مسایل به دور از رسانه‌ای شدن و از راه تفاهم و گفت‌وگوهای رو در رو، حل شود.

متقی یک‌بار دیگر در مورد تغییرات اقلیمی افغانستان گفت: شرایط خارج از کنترل و توان که از ظرفیت‌ موجود بیشتر است یعنی ناشی از تغییرات اقلیم، باید درک شود و حتما راه‌حلی برای آن پیدا می‌شود.

برچسب ها: طالبان افغانستان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازداشت داروفروشی که تاریخ انقضای دارو‌ها را تمدید می‌کرد title
رئیس پلیس فتای پایتخت از شناسایی و دستگیری عامل فروش دارو‌های غیرمجاز و تاریخ‌گذشته در فضای مجازی خبر داد و گفت: از متهم دستگیرشده بیش از ۵۰هزار قلم انواع داروی تاریخ‌مصرف‌گذشته، نایاب و کمیاب کشف شد.
مرگ مردی که با کلیه خوک زندگی می‌کرد title
مردی که اولین پیوند کلیه خوک در جهان را دریافت کرده بود، درگذشت.
علائم اولیه آلزایمر در کدام قسمت بدن ظاهر می‌شود؟ title
محققان اظهار کردند که علائم اولیه آلزایمر در دهان فرد آشکار می‌شود.
عروس، مرد از آب درآمد title
مرد جوان اندونزیایی وقتی متوجه شد، زنی که۱۲ روز است با او ازدواج کرده، درواقع مردی است که خود را به‌جای زن جا زده است شوکه شد.
تحقیقات برای رازگشایی از مرگ مرموز دو زن title
به‌دنبال مرگ مشکوک دو زن در دو پرونده جداگانه و شکایت خانواده آنها، دختر یکی از آن‌ها و شوهر دیگری بازداشت شده‌اند.
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.