کد خبر: ۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
ابراهیم رئیسی طی مراسم تحلیف سیزدهم برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد، رئیسی: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد، من دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان دراز می‌کنم

تحلیف سیزدهم، ابراهیم رئیسی سوگند یاد کرد، رئیس جمهور برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد، رئیسی: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد، من دست دوستی به سوی همه کشور‌های منطقه و به ویژه همسایگان دراز می‌کنم

ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران عصر پنج‌شنبه ۵ اوت (۱۴ مرداد) در مجلس ایران و در حضور غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس سوگند یاد کرد.

در مراسم تحلیف و ادای سوگند آقای رییسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، مقام‌های کشوری و لشکری ایران و همچنین نمایندگانی از کشور‌های مختلف و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ایمن بن عبدالرحمان، نخست‌وزیر الجزایر از جمله بلندپایه‌ترین مقام‌های خارجی هستند که در مراسم تحلیف آقای رئیسی حضور دارند.

همچنین انریکه مورا، معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مراسم حضور دارد.
وارد دوره جدید مدیریتی کشور شده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مراسم با اشاره به ورود کشور به دورۀ جدید مدیریتی، گفت: دوره جدید مدیریتی کشور باید دوره «کارامدی و پاسخ گویی» باشد و در این دوره بدون بهانه تراشی باید مشکلات مردم را حل کنیم.

وی بیان کرد: این یک واقعیت روشن است که ما وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است.

قالیباف افزود: بخواهیم یا نخواهیم در دورۀ جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم بدوش ما مسئولان است؛ امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است.

وی گفت: برای موفقیت در رسیدن به این هدف دورۀ جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه‌تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالات مان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم اقدام عملی انجام دهیم
اژه‌ای: رئیس‌جمهور سریع‌تر برای رفع مشکلات اقدام کند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه نیز در این مراسم گفت: امیدوارم به فضل پروردگار رئیس جمهور محترم با کمک سایر قوا و نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر موفق باشد و هر چه سریع‌تر در جهت رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

وی ابراز امیدوار کرد که رئیس جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصا بند‌های ۱۶گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تامین می‌کند، اهتمام لازم را داشته باشد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: قوه قضاییه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک می‌کند و در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود

تحلیف سیزدهم، ابراهیم رئیسی سوگند یاد کرد

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی بعد از اجرای مراسم تحلیف و سوگند خوردن به پاسداری از قانون اساسی، پشت تریبون قرار گرفت و سخنانی را ایراد کرد.

فیلم سوگند ابراهیم رئیسی به عنوان ریاست جمهور

وی گفت: سلام بر ملت بزرگ ایران و سلام بر مهمانان ارجمند، خانواده معزز شهدا، روسای محترم جمهور، معاونان رییس جمهور، نخست وزیران، وزرای خارجه، نمایندگان ویژه کشور‌ها و سازمان ها، سفرای محترم. سلام بر نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان لشکری و کشوری و اعضای شورای نگهبان و مسئولان عالی رتبه.

او ادامه داد: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند. قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم تمام نهاد‌های حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است و اینک در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار با آرمان‌های والایی سوگند وفادارای ایراد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام بزرگوار به ثمر نشست.

اهم اظهارات رئیسی را بخوانید؛

*مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند و اراده ان‌ها برای اداره کشور در مسیر پیشرفت و عزت و آزادی است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ ساز و رهبری امام عظیم شان متحول گردید.

*دولت جدید امروز در بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه آن را ساخته، فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت پیشرو بوده و با ترکیب یکتا پرستی و پیشرفت الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آنگاه که میزبان اسلام شد همین الگوی پیشرفت را بازآفرینی کرد و سلامت دانش و ادب جهان گردید.

*ملت بزرگ ایران اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده و خشنود از آنچه در انتخابات تاریخی خود شکل داده است به چشم انداز امید بخش پیش روی کشور می‌نگرد، ایران جدید، ایران قرن پانزدهم.

*خانم‌ها و اقایان در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که به واسطه رای مردم ایران به نگهبانی از چنین میراثی انتخاب شدم و خداوند را سپاسگزارم که این نعمت خدمت به مردم را به من عطا کرد. اراده ملت بزرگ ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید که در اوج دشمنی بدخواهان از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های شیوع گسترده کرونا قرار داشت، اما نیک می‌دانیم انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان. دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم است.

*پیام رای مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول خواهی و عدالت طلبی بود، پیام مقاومت در برابر زیاده خواهی مستکبران بود و همچنین باید به تعامل گسترده با همه جهان پایبند بود. مردم از ما می‌خواهند به وعده خود برای تحقق دولت عدالت گستر، برنامه محور، علم خواه، اندیشه پیشه عمل کنیم.

*مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشد و به ظلم و بی عدالتی در هیچ جای جهان راضی نباشد. ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و تجاوز به حقوق انسان‌های بی گناه را مردود می‌دانیم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در آمریکا، چه در آفریقا و چه در قلب یمن باشد یا فلسطین، ما در کنار مظلومان خواهیم بود.

*در داخل نیز جوانان و مردم از ما می‌خواهند که صدای مستضعفان باشیم. مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی شان پیگیری شود. مردم می‌خواهند به معنای حقیقی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌های انقلابی در ساختارها، فرآیندها، باور‌های دولتمردان مشاهده پذیر باشد.

*مردم می‌خواهند با برطرف کردن تنگنا‌ها و مشکلات معیشتی عملکرد ما همراه باشد. دولت در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت. اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت هستم. مردم ایران همانی هستند که بار‌ها وفاداری خود را به انقلاب اثبات کردند و امروز نوبت ما برای ادای امانت است.

*دولت مردمی دولت وفاق ملی است، در دولت مردمی جناح‌های سیاسی، دسته بندی قومی و گروهی رنگ می‌بازد.

* در دولت مردمی، همه مؤلفه‌های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد؛ و از همه ابزار‌های قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تامین نماییم.

* قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت ساز است. ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه گر و ظالم، بکار گرفته می‌شود.

* بحران‌های منطقه، باید از طریق گفتگو‌های واقعیِ «درون منطقه ای» و براساسِ تامینِ حقوقِ ملت ها، حل و فصل شود و دخالت‌های بیگانگان نه موجب رفع مشکل که خود، مشکل است.

* من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشور‌های منطقه بخصوص همسایگان دراز میکنم.

* برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملا صلح آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.

* سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.

* تحریم‌ها باعث نمی‌شود که ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود دست بکشد، تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کند.

* جمهوری اسلامی ایران، کشور‌ها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشور‌های همسایه‌ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.

* دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر، و اشتراکات آن‌ها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید.

* جهان، در حال دگرگونی است و تامینِ منافعِ ملت ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن خواهد بود.

* تا هفته آینده لیست کابینه را به مجلس اعلام خواهم کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.