کد خبر: ۱۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
ایوان یاریگین آزادکار مطرح کشتی جهان رکوردی دارد که بعید است کشتی‌گیری بتواند به آن نزدیک شود؛ ۱۳ برد پیاپی در ۳ تورنمنت بزرگ با ضربه فنی حریفان.

کشتی‌گیری که ضربه فنی کسب و کارش بود!

مخاطب24:وقتی نام ایوان یاریگین به گوش اهالی ورزش و کشتی می‌خورد خیلی‌ها یاد تورنمنتی می‌افتند که به همین نام به میزبانی روسیه برگزار می‌شود.  مسابقات جایزه بزرگ طلایی ایوان یاریگین هر ساله در کراسنویارسک روسیه برگزار می‌شود و به عنوان یکی از سخت‌ترین تورنمنت‌های کشتی جهان شهرت دارد. ایوان یاریگین کشتی گیر فقید و به نام روس بود که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترال صاحب طلا شد. او پس از این طلا دیگر در رقابت‌های المپیک و جهانی حاضر نشد.

 



او پس از بازنشستگی در سال ۱۹۸۰، هدایت تیم کشتی آزاد شوروی را از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ بر عهده گرفت و در سال ۱۹۹۷ در یک تصادف رانندگی در سن ۴۸ سالگی درگذشت. در این سانحه خودروی یاریگین با یک کامیون سنگین در جاده برخورد کند و جان خود را از دست داد.

ناتالیا یاریگینا همسر او به عنوان نایب رئیس فدراسیون کشتی روسیه فعالیت کرد و سپس به عنوان اولین زن به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی کشتی انتخاب شد.

یاریگین یک کشتی‌گیر استثنایی بود و بالاتنه قدرتمندی داشت و به دلیل هیکل فوق العاده و سبک تهاجمی خیلی مورد توجه قرار گرفت. او مانند فرنگی‌کاران ایستاده مبارزه می‌کرد و در اجرای فنون لنگ و سروته یکی تبحر خاصی داشت.

یاریگین ششمین فرزند از دهمین فرزند خانواده‌ای بود که از ابتدا همگی قدرت بدنی بالایی داشتند. یاریگین از سنین پایین به پدرش در کارگاه آهنگری کمک کرد.

او در نوجوانی می‌خواست دروازه‌بان فوتبال شود و کشتی را در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد. سپس به خدمت سربازی رفت و به قهرمانی سنگین وزن نیرو‌های مسلح رسید و  سپس به کشتی آزاد روی آورد و در سال ۱۹۶۸ در مسابقات قهرمانی ملی جوانان قهرمان شد و این شروع دوران پرافتخار این کشتی گیر ۱۰۰ کیلویی بود.  

سال‌های قهرمانی یاریگین

در سال ۱۹۷۰، با شکست دادن رقیب اصلی خود ولادیمیر گولیوتکین، عنوان قهرمانی شوروی را به دست آورد. او در سال ۱۹۷۱ به گولیوتکین باخت، اما دوباره او را در مسابقات انتخابی المپیک ۱۹۷۲ شکست داد و برای المپیک مونیخ انتخاب شد.

قبل از المپیک او در رقابت‌های قهرمانی اروپا حاضر بود و توانست با ضربه فنی کردن همه حریفانش مدال طلا کسب کند.  

در المپیک او هر هفت مبارزه خود از جمله ابوالفضل انوری از ایران را خیلی سریع برد و همه رقیبانش را ضربه فنی کرد.  پس از المپیک، او در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۳ که در تهران برگزار شد نیز بار دیگر با ضربه فنی کردن هر سه حریف خود طلا گرفت!

به این ترتیب او در هر ۳ تورنمنت پیاپی قهرمانی اروپا، المپیک مونترال و جهانی تهران، هر ۱۳ حریفش را پیاپی ضربه فنی کرد. رکوردی که بسیار بعید است کسی بتواند به آن برسد.

 


بعد از این دوران او مدتی از کشتی فاصله گرفت و در روستای زادگاهش سیزایا در جنگل تایگا در عرصه چوب بری کار کرد.  فعالیت در فضای باز به او کمک کرد تا قدرت و اعتماد به نفس خود را بازیابد و در سال ۱۹۷۴ برای ادامه روند پیروزی خود بازگشت. پیروزی بعدی او در المپیک ۱۹۷۶ کمتر دیدنی بود، زیرا او در تمام مسابقات با دو دنده شکسته کشتی گرفت.

بازنشستگی
یاریگین در حالی که برای المپیک مسکو آماده می‌شد متوجه شد که ایلیا ماته کشتی گیر جوان شوروی شانس بیشتری برای مدال طلا دارد (برنده طلا هم شد) و به همین خاطر بازنشسته شد.

برچسب ها: کشتی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.