کد خبر: ۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
برخی از علائم درگیری ریه در کرونا به صورت هشدار دهنده وجود دارند که باید به آن توجه کرد از سوی دیگر افرادی بدون علامت یا دارای علائم خفیف هستند که می بایست در صورت درگیری ریه سریعا به پزشک مراجعه کنند
برخی از علائم درگیری ریه در کرونا به صورت هشدار دهنده وجود دارند که افراد باید به آن توجه کنند. دانشمندان جهان روز به روز با انوع پیچیده ویروس کرونا مواجه می‌شوند، به صورتی که شاید یک سرما خوردگی ساده یا درد عضلات در بدن و خیلی از علائم دیگر نشانه‌ای از بروز این بیماری خطرناک در بدن باشند.
چطور بفهمیم ریه درگیر شده است؟

به گزارش شفقنا، تب، احساس سرماخوردگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال از علائم بارز ابتلا به کروناست و از سوی دیگر افرادی مبتلا می‌شوند که بدون علامت یا دارای علائم خفیف هستند. اما احساس تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت، بی حالی و ضعف و افت اکسیژن خون زیر ۹۴ درصد از علائم هشداردهنده درگیری ریه در کروناست که باید به صورت جدی به آن‌ها توجه کرد بنابراین در مطلب زیر به صورت جداگانه هرکدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

احساس تنگی نفس

چنانچه بیمار مبتلا به کرونا احساس تنگی نفس داشته باشد و روی قفسه سینه احساس فشار کند و همچنین هنگام راه رفتن دچار مشکل شود، احتمالا دچار درگیری ریوی شده است. در صورتی که بیماری دچار علائم بالا شده بود، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کند تا اکسیژن خون او گرفته شود، چنانچه سطح اکسیژن خون بیمار کمتر ۹۳ باشد، پزشک معالج در خواست سی‌تی اسکن و عکس ریه می‌دهد و مشخص می‌شود، میزان درگیری ریوی بیمار به کرونا چه قدر است و به طور معمول درگیری ریه همراه علامت است.

درد قفسه سینه

شاید بیشترین نگرانی از درد قفسه سینه درد قلبی باشد که در این موارد درد‌ها با فعالیت تشدید، با استراحت بهتر و درد در پشت جناغ قلب احساس می‌شود و دارو‌های زیرزبانی این درد را کاهش می‌دهد و این خصوصیت‌های بارز درد با منشاء درگیری عروق قلبی است.

شانس ایجاد لخته و آمبولی ریه در بیماران مبتلا به کرونا بیش از بقیه است و درد قفسه سینه یکی از علائم بارز در آمبولی ریه است که ممکن است فرد سرفه، خلط خونی و تب خفیف داشته باشد.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده است؟

بی حالی و ضعف سطح اکسیژن خون

اگر تنفس افراد کرونایی در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) و همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطر است و باید فوری به مراکز درمانی مراجعه شود.برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونایی باید بیمار در جایی آرام بنشیند و تعداد تنفس بیمار توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود اگر تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می‌شود. در صورت ضعف و بی حالی و مشکل در تنفس حتما به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده تا اکسیژن خون از طریق سر انگشت بیمار مورد بررسی و چک شود، همچنین بررسی روزانه اکسیژن خون در افراد بیمار با مشکلات زمینه‌ای و مسن توصیه می‌شود.

یک سوم بیماران کرونایی در آینده دچار مشکلات ریوی هستند

طبق نتایج مطالعه جدید، بیشتر بیمارانی که پس از تجربه عفونت شدید کووید۱۹ از بیمارستان مرخص می شوند، به سلامت کامل برمی گردند، اما یک سوم آنها تا یکسال دارای اثرات بیماری بر ریه های شان هستند.به گزارش  مهر به نقل از ساینس دیلی، بیماری کووید ۱۹ میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. افراد کرونایی معمولاً زمانی در بیمارستان بستری می‌شوند که ریه‌های شأن درگیر می‌شود که به آن پنومونی (ذات الریه) گفته می‌شود.در حالی که پیشرفت قابل توجهی در درک و درمان ذات الریه حاد ناشی از کووید ۱۹ حاصل شده است، اما در مورد مدت زمان بهبودی کامل بیماران و ادامه تغییرات در ریه‌ها، موارد کمی قابل درک است.

توصیه‌ای به بهبودیافتگان کرونا که درگیری ریه داشتند
 یک فیزیوتراپیست به بهبودیافتگان کرونا که ریه آن‌ها درگیر شده توصیه کرد: ورزش‌های هوازی کم شدت مانند پیاده روی، تردمیل و دوچرخه سواری را سر جای خود داشته باشند و برای افزایش ظرفیت ریه دم عمیق، دو سه ثانیه مکث کنند تا ریه در حالت پرباد قرار بگیرد و بازدم در حد پنج تا شش ثانیه انجام شود و باز یک تا دو ثانیه در حالت مکث باشند تا ریه کامل تخلیه بشود؛ تمرین خوبی است که در روز دو تا سه بار و هر بار هشت مرتبه انجام شود که حالت کشسانی ریه را افزایش می‌دهد. این افراد بهتر است در حالت دم و بازدم دست‌ها را باز و بسته کنند که قابلیت ارتجاعی ریه را به حالت قبل از بیماری برمی گرداند. دکتر”مهدی مداحی” در گفتگو با ایسنا درباره نقش ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: ورزش فواید زیادی برای بدن دارد و ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت روح و روان و پیشگیری از افسردگی موثر است که خود این موارد برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

 چگونه ریه‌های خود را سالم نگه داریم؟

مرگ و میر بسیاری از افرادی که دچار بیماری کرونا شده‌اند بر اثر آسیب دیدگی ریه‌ها بوده است، حال یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته، چگونگی و نحوه مراقبت از ریه‌ها است. به گزارش ایرنا، یکی از مصائب خطرناک ویروس کرونا درگیری ریه است. هرچند بسیاری از مبتلایان به کرونا دچار نوع خفیف این بیماری می شوند و ریه آنها نیز به صورت مختصر درگیر و دوره درمان آن‌ها کوتاه است اما در برخی دیگر از بیماران این درگیری ریوی به شکل حاد اتفاق می افتد. حال باید دید که برای سلامتی ریه چه اقداماتی باید انجام داد و چگونه می توانیم ریه های خود را به عنوان عضو حیاتی بدن در شرایط انتشار ویروس کرونا قوی و سالم نگه داریم.

علائم درگیری ریه به کرونا کدامند؟

دکتر حمیدرضا جباری دارجانی فوق تخصص ریه در این خصوص با اشاره به اینکه، به طور معمول درگیری به بیماری کرونا به طور معمول در هفته دوم و ویروس انگلیسی نیز سه یا چهار روز بعد از ورود ویروس به بدن خود را نشان می دهد، افزود: این علائم در موارد خفیف شامل کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی، تب خفیف، اسهال و یکسری علائم سرماخوردگی ساده است. وی افزود: در موارد شدید این بیماری علائمی همچون درد بدن، درد بین دو کتف، درد شانه و در موارد شدیدتر شامل درد در قفسه سینه، تنگی‌نفس شدید و سرفه های خشک است. این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه، بیماران باید با توجه به علائم فوق و ظهور هر کدام به پزشک مراجعه کنند، افزود: بروز این حالات در مواقعی ممکن است با درگیری ریه ها همراه باشد. وی در عین حال اظهار کرد: مهمترین مسئله ای که به اثبات رسیده و مقالات متعددی نیز در این خصوص منتشر شده است، آن است که گرفتاری به کرونا از راه سطوح و غذا اتفاق نمی افتد و بیشتر از راه ذرات منتشره در هوا رخ می دهد. جباری دارجانی افزود: همین مساله ضرورت حفاظت از ریه ها را صدچندان کرده است، چه بسا استفاده بی رویه از مواد پاک کننده از قبیل الکل و وایتکس و غیره باعث گرفتاری های دیگری در ریه ها شود.

بخور آب گرم موثرترین راهکار برای حفظ سلامتی ریه

فوق تخصص ریه بیان کرد: بخور آب گرم در از بین رفتن ویروس هایی که در قسمت بینی و پشت حلق و سینوس ها قرار دارند، بسیار موثر است و از پیشرفت آنها به سمت ریه ها و دستگاه گوارش همچون معده و روده جلوگیری می کند. جباری تصریح کرد: بخور آب گرم بدون هیچ ماده افزودنی روزی ۳ یا ۴ بار در حفظ سلامتی ریه بسیار موثر است. وی در خصوص چگونگی انجام بخور آب گرم نیز اظهار کرد: به طوری که فرد یک ظرف آب جوش جلوی خود می گذارد و یک پارچه روی سر و ۱۰ دقیقه از راه دهان نفس کشیده و از راه بینی خارج کند. این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این بخور ساده در پیشگیری بیماری و جلوگیری از رسیدن ویروس کرونا به ریه ها بسیار موثر است.

انجام ورزش‌های هوازی و پیاده‌روی برای تقویت ریه

این فوق تخصص ریه در ادامه بیان کرد: ورزش پیاده روی و هوازی در محیط های سالم و حرکاتی که تعداد تنفس را به بالای ۲۲ بار در دقیقه برساند، کمک کننده به ریه است. جباری به مردم توصیه کرد: در هوای تازه و سالم نفس عمیق کشیده و با یک مکث کوتاه عمل بازدم را انجام دهند، تا جایی که کلیه هوای ریه خارج شود. وی افزود: این تمرین تنفسی از آسیب های ریوی پیشگیری کرده و به بیمار کرونایی نیز کمک می کند تا زودتر به شرایط زندگی عادی برگردد. جباری همچنین با بیان اینکه، انجام ورزش های صبحگاهی به خصوص پیاده روی قدرت سیستم قلب و عروق و قدرت تنفس را افزایش می دهد، افزود: قبل از شروع ورزش باید حدود ۱۰ دقیقه بدن را گرم کنیم که ترتیب آن به این صورت است ابتدا گام برداشتن سریع، دویدن نرم و سپس انجام حرکات کششی ایستا. وی با بیان اینکه، ورزش مستمر و کم شدت همچون پیاده روی روزانه و طناب زدن می تواند برای سلامتی ریه بسیار مفید باشد، افزود: البته با توجه به شیوع کرونا افراد می توانند برای پیاده روی از تردمیل یا دوچرخه خانگی استفاده کنند.

برای حفظ سلامت ریه سیگار و قلیان نکشید

این فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه، هوای آلوده و سیگار کشیدن دلیل اصلی سرطان ریه و مرگ های قابل پیشگیری است، افزود: مصرف سیگار یا قلیان های میوه ای و سیگارهای الکترونیکی باعث التهاب ریه و راه های هوایی و پارانشیم ریه می شود و محیط را برای جذب ویروس آماده می کند. جباری با تاکید براینکه، ریه یکی از اعضای بسیار حساس و غیرقابل جایگزین بدن محسوب می شود، افزود: عدم مصرف مواد دخانی به طور حتم ریه ها را تازه تر نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن ریوی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

مواد غذایی مفید برای ریه کدامند؟

اما دکتر دارجانی در ادامه با بیان اینکه، تغذیه مناسب به طور غیرمستقیم بر سلامت ریه تاثیرگذار است، افزود:مواد غذایی ساده و سالم شامل میوه جات و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین D همچنین مصرف مواد پروتئینی هفته ای دو بار در سلامت ریه بسیار موثر است. وی مصرف برخی مواد غذایی را برای سلامتی ریه بسیار مفید دانست و افزود: مصرف به اندازه این مواد شامل مصرف مرغ، ماهی و گوشت قرمز شامل گوشت گاو و گوسفند باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. این فوق تخصص ریه در عین حال در مورد افراد مسن که دچار کرونا شده اند، توصیه کرد: این افراد باید مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند و به جای آن از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنند. وی همچنین مصرف آب سالم و کافی و همچنین استفاده از سبزیجات برگ دار سبز همچون اسفناج، انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و کاهو و همچنین میوه هایی شامل انار، سیب و میوه های نارنجی رنگ دارای ویتامین c شامل پرتقال و کدو و آب هویج و برخی دمنوش ها را که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار هستند، برای تقویت ریه بخصوص افراد سیگاری حائز اهمیت دانست. استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین، مصرف مواد غذایی همچون لوبیا، پیاز، سیر، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، آلوبخارا و گردو را برای سلامتی ریه بسیار مفید دانست.

از ۱۰۰ بیمار کرونایی تنها ۵ نفر دچار عوارض وخیم می شوند

این فوق تخصص ریه در عین حال با تاکید بر اینکه، مردم نباید خیلی از علائم اولیه کرونا ترس و استرس به خود راه دهند، تصریح کرد: طبق آمار از هر ۱۰۰ نفر که دچار کووید ۱۹ می شوند، ۷۰ نفر بدون مشکل از این بیماری عبور می کنند. جباری ادامه داد: از هر ۳۰ نفر باقیمانده نیز حدود ۱۵ نفر با مراجعه به پزشک به صورت سرپایی و با استراحت و مراقبت در منزل مداوا می شوند. استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از تعداد ۱۵ نفر باقیمانده کرونایی نیز که مجبور به بستری در بیمارستان می شوند، تنها حدود پنج تا ۶ نفر دچار عوارض وخیم این بیماری می شوند که برای مراقبت های بیشتر و تزریق داروهای موثر به بخش آی سی یو منتقل می شوند.

منبع: شفقنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.