کد خبر: ۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱
راه آهن سراسری ایران از جنوب تا شمال ایران کشیده شده است در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ به پایان و در روز سوم شهریورماه ۱۳۱۷ این خط با تشریفات خاصی رسماً توسط رضا شاه افتتاح و بهره برداری آن شروع شد.

فیلم‌های تاریخی، راه آهن سراسری ایران نام راه آهنی است که از جنوب تا شمال ایران کشیده شد. این راه آهن بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی) در ساحل خلیج فارس را به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) در ساحل دریای مازندران وصل می‌کرد. راه آهن سراسری در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ به پایان رسیده و دو خط شمال و جنوب در ایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و در روز سوم شهریورماه ۱۳۱۷ این خط با تشریفات خاصی رسماً توسط رضا شاه افتتاح و بهره برداری آن شروع شد.

فیلم کامل افتتاح راه آهن سراسری به دست رضا شاه

۴ شهریور ۱۳۱۷ رضاشاه و ولیعهد محمدرضا پهلوی در مراسمی که مهندسان سازنده راه‌آهن هم در آن شرکت کردند، پیوستن راه‌آهن شمال و جنوب در ایستگاه چشمه سپید در نزدیکی اراک را جشن گرفتند.


در این جشن رضاشاه گفت که با احداث راه‌آهن سراسری ایران آرزوی هشتاد ساله ایرانیان برآورده شد و با سپاس از مهندس ساکسیلد و شرکت کامپساکس دانمارکی گفت که آن‌ها با درستکاری، وفاداری، وجدان کاری و کوشش بی‌همانند این پروژه بزرگ را به پایان رساندند.

فیلم افتتاح راه آهن توسط رضا شاه را ببینید:

ارسال نظرا‌ت
پربازدیدها