کد خبر: ۱۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

وظیفه اصلی روابط عمومی‌های صنعت بیمه جلب اعتماد مردم است

مدیرعامل بیمه تعاون وظیفه اصلی و حیاتی روابط عمومی‌های صنعت بیمه را کاهش ریسک‌گریزی فرهنگی و جلب اعتماد مردم به بهره‌گیری از خدمات صنعت بیمه درهمه اقشار و طبقات اجتماعی می‌داند و معتقد است گام‌های اساسی روابط عمومی‌های صنعت بیمه باید در راستای لزوم تطابق طرح‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای با ویژگی‌های ساختار فرهنگی جامعه؛ برنامه‌ریزی آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف به منظور آشنایی بیشتر با فرهنگ بیمه؛ شناسایی ترکیب‌های ناسازگار با فرهنگ بیمه و تلاش برای اصلاح یا حذف آن‌ها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به فرهنگ بیمه باشد.
وظیفه اصلی روابط عمومی‌های صنعت بیمه جلب اعتماد مردم است

وظیفه اصلی روابط عمومی‌های صنعت بیمه جلب اعتماد مردم است

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون: ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی روابط عمومی بهانه‌ای شد که گفتگویی با یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون انجام دهیم که ماحصل آنرا در زیر می‌خوانید:

آقای دکترممنون که دراین گفتگو شرکت کردید، حضرتعالی نقش روابط عمومی‌ها در توسعه فرهنگ بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از پاسخ به این سئوال باید ابتدا دید مشکل توسعه فرهنگ بیمه درکشور چیست تا بتوان برای آن راه حل مناسب را تجویز کرد. براساس مطالعات انجام شده بر روی فرهنگ‌های ملی در ۶۴ کشور مشخص شده است که ۴ ویژگی مشترک را می‌توان در این فرهنگ‌ها بازشناسایی کرد. یکی از این ۴ ویژگی که بنظر می‌رسد با موضوع بحث ما در ارتباط باشد مساله‌ای است بنام ریسک گریزی یا اجتناب از عدم قطعیت. در جوامعی که ریسک گریزی ویژگی حاکم آن‌ها شناخته می‌شود، بیمه با کمترین میزان توجه روبرو است، زیرا در این جوامع بیمه گزاری نوعی ریسک و هزینه است و مردم به آن بی توجه هستند.

طبیعی است که این امر ریشه در آموزه‌های قدیمی و کهن یک جامعه دارد، فرهنگ ملی، نقطه استراتژیکی برای اشاعه فرهنگ بیمه است و بنابراین برای رفع مشکلات باید با شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ ملی در خصوص برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی اقدام کرد.

نکته مهم دیگر آن که برای توسعه بیمه در کشور نیازمند توسعه اقتصادی هستیم که این امر نیز در گروه ثبات و شرایط پایدار بلند مدت است. فراموش نکنیم که بیمه تنها به منظور کاهش خطر در فعالیت‌های اقتصاد کاربرد ندارد بلکه نقش تعیین کننده‌ای در تجمیع و افزایش سرمایه و در نتیجه رشد سرمایه گذاری خواهد داشت؛ لذا هر قدرفرهنگ توسعه در کشور رشد پیدا کند، میزان آرامش و اطمینان از آینده افزایش یافته و به توسعه منجر خواهد شد.

با این مقدمه باید گفت وظیفه اصلی و حیاتی روابط عمومی‌های صنعت بیمه باید کاهش ریسک‌گریزی فرهنگی و جلب اعتماد مردم به بهره‌گیری از خدمات صنعت بیمه در همه اقشار و طبقات اجتماعی باشد؛ بنابراین معتقدم که گام‌های اساسی روابط عمومی‌های صنعت بیمه باید در راستای لزوم تطابق طرح‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای با ویژگی‌های ساختار فرهنگی جامعه؛ برنامه‌ریزی آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف به منظور آشنایی بیشتر با فرهنگ بیمه؛ شناسایی ترکیب‌های ناسازگار با فرهنگ بیمه و تلاش برای اصلاح یا حذف آن‌ها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به فرهنگ بیمه باشد.

آیا روابط عمومی‌های شرکت‌های بیمه‌ای توانسته اند این وظایف را به نحو احسن انجام دهند؟

پاسخ به این سئوال کار سختی است. بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در ایران بسیار جوان هستند. همچنین صنعت بیمه در ایران متاثر از شرایط پیرامونی خود است. نمی‌توان انتظار داشت که با وجود نقایص یا کاستی‌ها در دیگر بخش‌ها صنعت بیمه بتواند براحتی به حرکت خود ادامه دهد. با این وجود من معتقدم گام‌های بسیار مناسبی تاکنون برداشته شده است. اگرچه همچنان تا دستیابی به اهداف و ایده آل‌ها فاصله چشمگیری وجود دارد.

بسیاری از طرح‌های بیمه‌ای در ایران نوظهور و جدید بشمار می‌آیند. مشکلات و کمبود حمایت‌های قانونی نیز بر این مساله افزوده است. ولی در مجموع می‌توان گفت دستاورد‌های بسیار چشمگیری در حوزه روابط عمومی صنعت بیمه را شاهد هستیم. تنوع تبلیغات و روش‌های اطلاع رسانی و نوآوری‌های بسیاری در سال‌های اخیر را شاهد هستیم. با این وجود لازم است که به این بخش توجه ویژه تری داشت تا شاهد اتفاقات بسیار بهتری در این بخش باشیم.

تشکیل جلسات منظم روابط عمومی‌های شرکت‌های بیمه‌ای چه دستاوری تاکنون داشته است؟

اشتراک گذاری اطلاعات و بهره گیری از تجارب یکی از بهترین و موثرترین روش‌های تبادل اطلاعات است که در صورت برنامه ریزی صحیح می‌تواند موجب رشد و تقویت روابط عمومی‌های بیمه‌ای شود. البته نباید فراموش کرد که در جریان این روند ممکن است در بسیاری از موارد هم ما شاهد آزمون و خطا باشیم. ولی به عنوان یک مدیر ارشد صنعت بیمه خوشحال هستم که اکنون شاهد تشکیل یک نظام ارتباطی و شبکه‌ای از روابط عمومی‌های صنعت بیمه هستیم که بصورت مدون و منظم در حال برگزاری جلسات هستند و به این ترتیب می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد هر چه بیشتر روابط عمومی‌های این صنعت و تحولات عمیق در سیستم‌های ارتباطی و تبلیغی باشیم.

برچسب ها: بیمه تعاون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
واکنش زهرا رهنورد به حملات اسرائیل واکنش زهرا رهنورد به حملات اسرائیل
زهرا رهنورد نوشت: ‏زنان همچون همیشه نخستین قربانیان از میانِ غیرنظامیان هستند زنان این بار قربانیانِ تجاوز و بمباران، به دستِ جنایت‌کاری شدند که شهرهٔ زن‌کُشی و کودک‌کُشی در سطحِ جهان، از غزه تا ایران است.
نظر بابک زنجانی در خصوص بمب اتم نظر بابک زنجانی در خصوص بمب اتم
بابک زنجانی در توییتی خیلی عجیب از رونمایی بمب اتم در ایران گفت.
استقرار جایگاه سیار سوخت‌رسانی در شهر تهران استقرار جایگاه سیار سوخت‌رسانی در شهر تهران
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: ۱۷ جایگاه سیار سوخت رسانی در تهران استقرار یافت
خبر‌های جدید در خصوص پیامک‌های ارسالی حجاب خبر‌های جدید در خصوص پیامک‌های ارسالی حجاب
معاون زنان و خانواده پزشکیان درباره پیامک‌های حجاب سرنشینان ماشین‌ها توضیحاتی ارائه داد.
حقوق بازنشستگان دولت به موقع پرداخت می‌شود حقوق بازنشستگان دولت به موقع پرداخت می‌شود
معمولاً حقوق بازنشستگان در روز‌های پایانی ماه واریز می‌شود.
استفاد از تلفن همراه برای مسوولان ممنوع شد! استفاد از تلفن همراه برای مسوولان ممنوع شد!
فرماندهی امنیت سایبری استفاده مسئولان و تیم‌های حفاظت آنها از تمامی تجهیزات متصل به شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی عمومی را ممنوع کرد.
فعال شدن ایست‌های بازرسی و گشت‌های بسیج در کشور فعال شدن ایست‌های بازرسی و گشت‌های بسیج در کشور
یک مقام مسئول در سازمان بسیج گفت: این اقدام با هدف تقویت امنیت، مقابله با نفوذ دشمن و حفظ آرامش عمومی انجام شده است. همچنین، گشت‌های شبانه‌ی بسیج برای نظارت بیشتر و پیشگیری از هرگونه اقدام خرابکارانه تشدید شده‌اند.
برگزیده
صفحه خبر بالای تصاویر