کد خبر: ۱۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
مرحله دوم ثبت نام ایران خودرو و سایپا از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز شد.

اطلاعیه جدید از ایران خودرو

مخاطب24:ایران خودرو یک شرکت تولید کننده‌ی خودرو در ایران است. ایران خودرو در حال حاضر بزرگترین تولید کننده‌ی خودرو در ایران محسوب می‌شود. ایران خودرو در ابتدا با همکاری شرکت‌های خارجی تولید خودرو آغاز کرد؛ اما در دهه ۹۰ به دلیل تحریم‌های اقتصادی، خودروسازی را به صورت مستقل آغاز کرد. در حال حاضر ایران خودرو خودرو‌های متنوعی از جمله سدان، هاچ بک، کروکی، ون و اتوبوس تولید می‌کند که علاوه بر بازار داخلی، به کشور‌های منطقه نیز صادر می‌شود. جهت اطلاع بیشتر از قیمت محصولات ایران خودرو مطلب زیر را بخوانید.

 

 



مرحله دوم ثبت نام ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود. بر اساس اعلام وزارت صمت در این مرحله نیز همانند مرحله اول تمام خودروسازان حضور خواهند داشت

با این وجود به نظر می‌رسد که نوبت متقاضیان فروش ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان به سال آینده موکول شود. چرا که با توجه به برگزاری مرحله اول ثبت نام ایران خودرو و سایپا و همچنین ویرایش نوبت برخی از افراد، عملا ظرفیت فروش اغلب خودرو‌های پر تقاضای داخلی در سال ۱۴۰۲ تکمیل شده است.

در این میان، یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده این است که آیا افراد متقاضی ثبت نام ایران خودرو و سایپا و همچنین سایر خودروسازان مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. به بیان دیگر، در صورت خرید خودرو در سامانه یکپارچه و فروش آن، افراد باید مالیات پرداخت کنند؟

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو چقدر است؟

مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات است که از معاملات مسکن، خودرو، طلا و سکه یا ارز‌های خارجی دریافت می‌شود. میزان مالیات بر عایدی سرمایه، بسته به مدت نگهداری از ۰ تا ۶۰ درصد است. این رقم برای خودرو بین ۰ تا ۳۰ درصد است

با توجه به اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار، هدف بسیاری از افراد متقاضی ثبت نام ایران خودرو و سایپا کسب سود است. به عنوان مثال در فروش ایران خودرو در سامانه یکپارچه پژو پارس به قیمت حدود ۲۷۳ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت این خودرو در بازار هم اکنون حدود ۷۰۰ میلیون تومان است. مابه‌التفاوت قیمت حدود ۴۲۷ میلیون تومان می‌شود.

بر این اساس در صورت مشمول مالیات شدن ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه، افراد در صورت فروش پژو پارس در سال اول باید حدود ۱۲۸ میلیون تومان مالیات پرداخت کنند.

البته این میزان تقریبا برای تمام مدل‌های خودرو‌های عرضه شده در سامانه یکپارچه یکسان است. به بیان دیگر، با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه در صورت مشمول شدن مالیات بر عایدی سرمایه، افراد متقاضی فروش ایران خودرو و سایپا باید منتظر مالیات ۱۰۰ میلیونی باشند.

 

 


ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه مشمول مالیات می‌شود؟

با مراجعه به سامانه یکپارچه، متقضیان فروش ایران خودرو و سایپا با این اطلاعیه روبرو می‌شوند. «ضروری است که اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹آیین نامه اجرایی ماده ۱۴الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهاد‌های ذیربط قرار می‌گیرد.»

موضوعی که اینگونه برداشت می‌شود که ثبت نام ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. با این وجود سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به درج این اطلاعیه در سامانه یکپارچه واکنش نشان داد.

مهدی طغیانی گفته است که درج عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اخیرا مشاهده شده که مردم در زمان ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه با عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مواجه می‌شوند. در این بخش ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب نشده است. بلکه مصوبه مالیات بر سوداگری مصوب شده و در شورای نگهبان مراحل بررسی و نهایی شدن را طی می‌کند.

به هیچ وجه در مصوبه مجلس در زمینه مالیات بر سوداگری گفته نشده، خرید یک فقره خودرو مشمول مالیات بر سوداگری خواهد شد.

طغیانی ادامه داد: بنابراین ذکر این قید در اطلاعیه سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی است. این موضوع باعث نگرانی متقاضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا شده که باید اصلاح شود.

 
برچسب ها: ایران خودرو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.