کد خبر: ۱۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳

مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.
مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

مخاطب۲۴ : به نقل ایرنا ؛ راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

 

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

برچسب ها: رشت آستارا راه آهن
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد بعد از ١٢ سال، تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمان جهان ۲۰۲۵ که در زاگرب کرواسی در حال برگزاری است موفق شد یک روز زودتر، بالاتر از آمریکا به عنوان قهرمانی زودهنگام جهان دست یابد.
متن سخنرانی رئیس جمهور در نشست سران کشورهای عربی اسلامی دوحه قطر متن سخنرانی رئیس جمهور در نشست سران کشورهای عربی اسلامی دوحه قطر
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به دوحه را تروریسم آشکار و نقض اصول دیپلماتیک دانست و خواستار اتحاد و وحدت امت اسلامی شد
دیدگاه محمد درویش در خصوص ترویج فرهنگ دوچرخه سواری دیدگاه محمد درویش در خصوص ترویج فرهنگ دوچرخه سواری
درویش فعال محیط زیست به مناسبت روز بدون خودرو، بیان کرد امیدوارم روزی برسد که حداقل ۱۰ درصد حمل و نقل شهری با دوچرخه انجام شود
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس
پانزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه شنبه هشتم شهریور ۱۴۰۴در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد
قربانیان جدید پرونده شیطان لویزان قربانیان جدید پرونده شیطان لویزان
پرونده «شیطان لویزان» که با ۹ شاکی و روایت‌های هولناکشان افکار عمومی را شوکه کرده، همچنان در پیچ‌وخم دادگاه‌ها گرفتار است
فروکش اعتراضات نپال؛ سوشیلا کارکی نخست‌وزیر شد فروکش اعتراضات نپال؛ سوشیلا کارکی نخست‌وزیر شد
با کاهش اعتراضات خیابانی در نپال، قاضی پیشین و چهره برجسته سیاسی، سوشیلا کارکی، به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور منصوب شد.
برگزیده
نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی
ابراهیم شیخ در گفت‌و‌گو با مخاطب ۲۴: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران با موانع حقوقی، بانکی و ریسک بالا روبه‌روست؛ وزارت صمت بر حل مشکلات موجود و جذب سرمایه‌های استراتژیک تمرکز دارد.
عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند
بنزین سوپر از راه می‌رسد: وعده یا خیال؟ رقابت بخش خصوصی و سهمیه‌های دولتی؛ کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟
گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با مخاطب۲۴ بر لزوم استفاده ازظرفیت بریکس، اوراسیا برای گسترش مراودات تجاری تاکید نمود
صفحه خبر بالای تصاویر