کد خبر: ۱۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳

مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.
مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

مخاطب۲۴ : به نقل ایرنا ؛ راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

 

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

مزایای اقتصادی راه آهن رشت- آستارا چیست؟

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

برچسب ها: رشت آستارا راه آهن
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
بن‌سلمان در واشنگتن؛ اهداف و انگیزه‌ها بن‌سلمان در واشنگتن؛ اهداف و انگیزه‌ها
سفر بن‌سلمان به آمریکا تمرکز بر دریافت اف-۳۵، توافق امنیتی و انرژی هسته‌ای دارد و همزمان مسیر عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل را روشن می‌کند.
نور شب خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، هشدار هاروارد نور شب خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، هشدار هاروارد
مطالعه دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی هنگام خواب، خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد و رعایت تاریکی اتاق توصیه می‌شود.
جمعه سیاه یا دام آنلاین؛ حواستان به کلاهبرداری‌ها باشد جمعه سیاه یا دام آنلاین؛ حواستان به کلاهبرداری‌ها باشد
رئیس پلیس فتا هشدار داد با نزدیک شدن جمعه سیاه، تبلیغات فریبنده و کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی به ویژه تلگرام و اینستاگرام افزایش می‌یابد.
گروسی: ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست گروسی: ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد ایران برنامه ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، اما به توسعه فناوری‌های پیشرفته و افزایش ذخایر اورانیوم ادامه می‌دهد.
اسرائیل برای حمله به لبنان آماده می‌شود اسرائیل برای حمله به لبنان آماده می‌شود
روزنامه یسرائیل هیوم گزارش داد ارتش اسرائیل خود را برای آغاز یک حمله چندروزه به لبنان آماده کرده و عملیات علیه زیرساخت‌های حزب‌الله و حماس ادامه دارد.
بقائی: تفاهم قاهره، لغو شده است بقائی: تفاهم قاهره، لغو شده است
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد تفاهم قاهره با آژانس از نظر ایران لغو شده و قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران، حقوقی و قانونی نیست و واکنش ایران در پی خواهد داشت.
توافق افغانستان و هند برای تقویت تجارت از طریق چابهار توافق افغانستان و هند برای تقویت تجارت از طریق چابهار
وزیر بازرگانی افغانستان و همتای هندی وی در دهلی‌نو بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت دوجانبه و استفاده از بندر چابهار به توافق رسیدند.
برگزیده
قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟ قابل توجه سهامداران: سود سهام عدالت امسال چقدر واریز می‌شود؟
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: مابقی سود سهام عدالت تا آخر هفته جاری طی روزهای آینده واریز می‌شود.
علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی علت نوسان شدید قیمت برنج ایرانی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: محدودیت عرضه و عدم همخوانی عرضه و تقاضا منجر به نوسان قیمت برنج شده است، درحالیکه افزایش واردات برنج پاکستانی منجر به تنظیم بازار می‌شود.
توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان
توضیحات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ماجرای واردات گوشت‌های آلوده از مغولستان
صفحه خبر بالای تصاویر