مخاطب24:یکی از مسائل بحث برانگیز در حوزه آموزش و پرورش مسئله رتبه بندی معلمان است و با وجود تصویب این قانون توسط مجلس شورای اسلامی نحوه اجرای آن در چند وقت اخیر با اعتراضاتی همراه بوده است.
لزوم اصلاح آیین نامه رتبهبندی فرهنگیان/ مدارک فرهنگیان راستیآزمایی عینی و از اعمال سلیقه در امتیازدهی جلوگیری شود
مهرداد ویس کرمی در خصوص مشکلات قانون رتبهبندی معلمان گفت: یکی از مشکلات قانون رتبهبندی این است که مدت زمانی که برای اجرای قانون گذاشته شده با تعداد زیاد معلمان و حجم سنگین کار همخوانی ندارد.
وی افزود: ایراد دوم قانون رتبه بندی این است که دست دولت در تدوین آیین نامه بسیا باز گذاشته شده که همین امر هم موجب بروز برخی مشکلات در اجرای رتبه بندی شده است که دلیل آن هم فشار زیادی بود که برای تسریع در تصویب قانون بر روی کمیسیون و مجلس گذاشته شده بود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتظارات مجلس برای احقاق حقوق فرهنگیان اظهار کرد: انتظار ما این است که مدارک بارگذاری شده به صورت عینی راستیآزمایی شود و شاخصهایی که قابل سنجش کمی نیستند و موجب اعمال سلیقه در امتیازدهی میشود اصلاح شود و همچنین شاخصها باید به سمت مواردی برود که قابل راستی آزمایی باشد و امکان جعل مدرک نباشد.
ویس کرمی ضمن تاکید بر این موضوع که حتماً باید فرصت اعتراض کافی داده شود و اعتراضات با دقت مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: از دیگر انتظارات ما این است که آیین نامه با توجه به تجربیات اخیر اصلاح شود و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش باید تقویت شود و توجیه کافی برای فرهنگیان محترم از کانالهای مختلف انجام شود و آیین نامه بایستی در نهایت به افزایش کیفیت آموزش و شأن و منزلت اجتماعی معلم منجر شود و نتیجه تلاش معلمان عزیز محسوس و ملموس باشد.
رتبهبندی فرهنگیان باید بر مبنای عدالت اجرا شود
علی اکبر بسطامی ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش سابق به دلیل شجاعت اجرای رتبهبندی گفت: جامعه فرهنگیان نسبت به نحوه اجرای رتبهبندی اعتراضاتی دارند و باید نحوه درست اجرای رتبهبندی مبتنی بر عدالت بررسی شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با چالشهای موجود این طرح گفت: در سراسر کشور فرهنگیان به نحوه محاسبه مدرک تحصیلی، مدرک دوم، سنوات خدمت و مسئولیتهایی که داشتند، معترض بودند که در رتبهبندی لحاظ نشده بود.
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان ادامه داد: این موارد و چالشهای رتبه بندی را بیان کردهایم و ایدواریم با بررسی مجدد، این قانون به صورت عادلانه در سطح کشور اجرا و حقی از کسی ضایع نشود.
عدالت در رتبهبندی معلمان رعایت نشده است/ بسیاری از معلمان مجبور به داشتن شغل دوم هستند
یک معلم دوره دوم متوسطه که درخواست مطرح نشدن نامش را داشت در خصوص مشکلات معلمان و رتبهبندی گفت: وضعیت معلمان در کشورهای دیگر بسیار بهتر از وضعیت این قشر فرهیخته در کشور ما است، در حالی که این تصور در کشور ما وجود دارد که معلمان نسبت به سایر شغلها ساعات کمتری را به فعالیت میپردازند ساعات فعالیت معلمان در کلاس درس بسیار مفید است و معلمان در طول یک ساعت و نیم تدریس در کلاس از تمام زمانشان بهره میبرند.
وی ضمن اشاره به اینکه نکته که تمام کار معلمی تنها به ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمیشود، ادامه داد: معلمان در خانه زمان بسیاری را صرف طرح درس، طرح سوال و تصحیح برگهای امتحانی میکنند و کارشان در ساعات حضور در منزل هم ادامه دارد و این در حالی است که تعداد زیادی از آنها به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به داشتن شغل دوم در ساعات بعد از ظهر هستند.
این معلم با بیان اینکه معلمان بیشترین تعداد کارمندان دولت را تشکیل میدهند، اما کمترین حقوق و مزایا را دارند، اظهار کرد: معمولا حقوق معلمان بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان است و آنها در بهترین شرایط و با بالاترین سابقه و مدرک تحصیلی ۱۴ میلیون تومان دریافت میکنند که با این حقوق نمیتوان از بس هزینههای زندگی برآمد.
وی در رابطه با رتبهبندی معلمان افزود: در خصوص رتبهبندی قولهایی به ما داده شده بود و قرار بود ما ۸۰ درصد حقوق یک عضو هیات علمی دانشگاه را دریافت کنیم، آیا عضو هیات علمی دانشگاه با کمترین سابقه ۱۰ میلیون تومان دریافت میکند؟ در سبکی که برای رتبهبندی در نظر گرفته شده است و نوع امتیاز دهی عدالت رعایت نشده و ما شاهد این موضوع عجیب هستیم که معلمی با ۳۰ سال سابقه خدمت فاقد رتبه شده و یا رتبه یک گرفته است.
رتبهبندی معلمان تا پایان ماه جاری انجام میشود
گفتنی است که رضامراد صحرایی در حاشیه نشست هیات دولت که روز چهارشنبه برگزار شد، گفت: تا پایان اردیبهشت کل رتبه بندی به پایان خواهد رسید اولویت اول ما اتمام رتبه بندی و پس از آن رسیدگی به اعتراضات است.
وی با بیان اینکه اولویت بعدی اصلاح آئین نامه رتبهبندی است گفت: طبق قانون شهریور ماه هرسال رتبه بندی خواهیم داشت.