کد خبر: ۱۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان از سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ازبکستان به کشورمان خبر داد.

اعلام زمان سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران

مخاطب۲۴ : غلامرضا نوری قزلجه در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس در نشست خبری با اشاره به سفر رئیس مجلس ازبکستان به ایران، گفت: سطح همکاری‌های ایران و ازبکستان رو به افزایش است و از زمان اجلاس سمرقند که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری شانگ‌های درآمد که قطعاً موجب رشد همکاری‌ها با کشور‌های عضو می‌شود.

وی با یادآوری اینکه موافقتنامه‌های زیادی بین دو دولت ایران و ازبکستان امضا شده که مراحل قانونی آن در مجلس طی شده است، افزود: سفر رئیس مجلس ازبکستان به دعوت محمدباقر قالیباف و به دنبال سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به ازبکستان انجام شد. طرف‌های ازبکستانی علاقمند هستند از تجارب ۱۱۷ ساله قانونگذاری در ایران استفاده کنند و قرار شد همکاری‌های پارلمانی در سطوح مختلف انجام شود.

 

>نوری قزلجه درباره سفر رئیس مجلس ازبکستان به ایران، گفت: رئیس مجلس ازبکستان در سفر به ایران دیداری با رئیس جمهور داشت و همچنین به دو استان اصفهان و خراسان رضوی سفر کرد و دیدار‌هایی با استانداران صورت داشت و توافق‌هایی در حوزه گردشگری با استان‌ها انجام شد. ازبکستان نیز از آثار تاریخی و غنی برخوردار است که علاقه دارند هنرمندان ایرانی در مرمت آثارشان به آن‌ها کمک کنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با بیان اینکه رئیس جمهور ازبکستان اواخر خرداد به کشورمان سفر می‌کند، افزود: قطعاً در آنجا توافق‌های قبلی پیگیری شده و احتمالاً توافق‌های جدیدی هم منعقد می‌شود. سطح همکاری‌های دو کشور افزایش یافته و ازبکستانی‌ها به همکاری با جمهوری اسلامی علاقمند هستند.

وی متذکر شد: ازبکستان اخیراً اقدام به برگزاری رفراندوم برای تغییر قانون اساسی خود داشت که بنده به عنوان ناظر بر این انتخابات حضور داشتم و این رفراندوم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور ناظران بین المللی برگزار شد که ۸۴.۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و ۹۲ درصد هم به تغییرات قانون اساسی رأی مثبت دادند.

نوری قزلجه تصریح کرد: در قانون اساسی جدید کشور ازبکستان، نوع حکومت به صورت رسمی اعلام و قواعد حقوق بشری بین المللی بر قوانین داخلی اولی برشمرده شد و شرایط برای فعالیت آزادانه‌تر احزاب باز شد. همچنین دوره ریاست جمهوری از ۵ سال به ۷ سال افزایش یافت و رئیس جمهور و سایر مقامات رسمی بیش از دو دوره نمی‌توانند در مسند قدرت بمانند. ثبت نام در انتخابات ازبکستان الکترونیکی است و برگ رأی فیزیکی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از ازبکستانی‌ها برای حضور در انتخابات مجلس ایران دعوت شده است، گفت: ما چنین روالی را در انتخابات ایران نداریم. در ازبکستان از کشور‌های همسایه، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت دعوت شده بود.|مهر 

برچسب ها: ازبکستان ایران
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازداشت داروفروشی که تاریخ انقضای دارو‌ها را تمدید می‌کرد title
رئیس پلیس فتای پایتخت از شناسایی و دستگیری عامل فروش دارو‌های غیرمجاز و تاریخ‌گذشته در فضای مجازی خبر داد و گفت: از متهم دستگیرشده بیش از ۵۰هزار قلم انواع داروی تاریخ‌مصرف‌گذشته، نایاب و کمیاب کشف شد.
مرگ مردی که با کلیه خوک زندگی می‌کرد title
مردی که اولین پیوند کلیه خوک در جهان را دریافت کرده بود، درگذشت.
علائم اولیه آلزایمر در کدام قسمت بدن ظاهر می‌شود؟ title
محققان اظهار کردند که علائم اولیه آلزایمر در دهان فرد آشکار می‌شود.
عروس، مرد از آب درآمد title
مرد جوان اندونزیایی وقتی متوجه شد، زنی که۱۲ روز است با او ازدواج کرده، درواقع مردی است که خود را به‌جای زن جا زده است شوکه شد.
تحقیقات برای رازگشایی از مرگ مرموز دو زن title
به‌دنبال مرگ مشکوک دو زن در دو پرونده جداگانه و شکایت خانواده آنها، دختر یکی از آن‌ها و شوهر دیگری بازداشت شده‌اند.
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.