کد خبر: ۱۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
مشاور امنیت ملی آمریکا، به پیشرفت هسته‌ای ایران اذعان کرد و در عین حال به جای تلاش برای بازگشت به میز مذاکرات، می‌گوید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی آماده است.

رفتار عجیب آمریکا در قبال ایران

مخاطب24:با وجود آنکه مسئولان دستگاه دیپلماسی ایران بار‌ها تمایل خود را برای مذاکره و توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند، اما شاهد تعلل و سردرگمی غرب در این زمینه هستیم. همچنانکه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، به پیشرفت هسته‌ای ایران اذعان می‌کند و در عین حال به جای تلاش برا‌ی بازگشت به میز مذاکرات، می‌گوید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود استفاده کند ازجمله با به رسمیت شناختن حق آزادی عمل رژیم اسرائیل! تروئیکای اروپا هم برای آنکه از بازی برجامی علیه ایران جا نماند، پس از اظهارات سالیوان مدعی شد که از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده خواهد کرد.

 

 


از سوی دیگر شاهد یک نوع تضاد و دودستگی در دستگاه سیاست‌گذاری کلان آمریکا و سیاست مبهم این کشور در برابر انرژی هسته‌ای ایران هستیم. علی‌رغم تهدید سالیوان، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مجلس نمایندگان ادعا کرده بود که «تن‌ها دو هفته طول می‌کشد تا ایران اورانیوم کافی برای سلاح هسته‌ای تولید کند. اما آمریکا به اصل سیاستی مبنی بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای میدانی (عملیاتی) نخواهد داشت، متعهد است.» اظهاراتی که با واکنش‌های زیادی به‌ویژه از سوی صهیونیست‌ها مواجه و این‌گونه برداشت شد که آمریکا سیاست خود را در قبال ایران تغییر و میزان صبر استراتژیک خود را افزایش داده است، بنابراین برنامه تسلیحات هسته‌ای و افزایش میزان غنی‌سازی را تحمل خواهد کرد و خط قرمزش «توان میدانی هسته‌ای» ایران است. مذاکرات تبادل زندانیان نیز که در مرحله نهایی بود، اما از سوی آمریکا متوقف شد و برخی مقامات کاخ سفید بر این باور هستند که هرگونه مذاکره با تهران می‌تواند در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای «جو بایدن» در برابر رقبایش مشکل‌ساز باشد.

البته این تهدید سالیوان و غرب از پیشرفت هسته‌ای ایران می‌تواند یک تاکتیک و بهانه برای بازگشت به میز مذاکرات باشد تا بتواند گروه‌های سیاسی رقیب را ساکت کند. از دیگر سو با تهدید نظامی ایران، این کشور را برای عقب‌نشینی یا اعطای امتیاز بیشتر در مذاکرات ترغیب کند. به هر روی، به نظر می‌رسد غرب تا اجلاس خردادماه شورای حکام هیچ تصمیمی در زمینه مذاکرات هسته‌ای نخواهد گرفت و منتظر گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره روند همکاری ایران و آژانس و همچنین وضعیت فعلی هسته‌ای ایران خواهد ماند. گزارشی که البته پیش‌بینی می‌شود منفی نباشد، همچنانکه خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در توئیتی خبر داده است که «آژانس در حال حاضر توانسته است نصب دوباره دوربین‌های خارج شده و دیگر - تجهیزات نظارتی- را آغاز کند و انتظار می‌رود که این روند در چند روز آتی به سرانجام برسد.» در داخل نیز هرچند «علی باقری» در سکوت محض است، اما به تازگی محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم هسته‌ای ایران گفته است که «همچنان از احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و متن مورد توافق سال گذشته، قابل‌قبول است.» البته این انتقاد نیز به تیم مذاکره‌کننده ایرانی وجود دارد که چرا در پذیرفتن این متن، تعلل چندماهه کرده است. به هر روی، برجام بیش از این نمی‌تواند بدون تکلیف بماند؛ چراکه با تغییر توازن منطقه‌ای، شرایط بین‌المللی و گذشت زمان، نه توان هسته‌ای ایران به اندازه فعلی خواهد ماند و نه دیگر رفع تحریم‌های کنونی سقف خواسته‌های تهران خواهد بود لذا دستیابی به توافق بدون تغییر و آماده امروز برای طرفین گزینه در دسترس‌تر و مطلوب‌تری است و غرب بهتر است به قول «امیر عبداللهیان» تا پنجره دیپلماسی و مذاکره باز است، از این فرصت استفاده کند.

منبع:تیترکوتاه

 
برچسب ها: توافق هسته‌ای
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.