کد خبر: ۱۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
رئیس جمهور با بیان اینکه باید از مدل آزمون و خطا در نظام آموزشی عبور کنیم، گفت: کسانی که آمادگی تحول در آموزش و پرورش را ندارند از مسیر تحول کنار بروند.

رئیسی: کسانی‌که آماده تحول در آموزش‌و‌پرورش نیستند کنار بروند

مخاطب24:آیت الله سیدابراهیم رئیسی امروز یکشنبه در آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان فرهنگیان، اظهار داشت: بهترین، برترین و جامع‌ترین سخنان در رهنمود‌های رهبر انقلاب وجود داشت.

 

 


رئیس جمهور مخاطب بیانات رهبر انقلاب در حوزه آموزش و پرورش را معلمان و فرهنگیان و همه مجموعه دولت دانست و گفت: منویات رهبر انقلاب ابتدا باید در وزارت آموزش و پرورش و سپس در همه بخش‌های دولت پیگیری شود و همه برای تحقق آن تلاش کنند.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، استادان و دانشجویان برای این تحول باید ابتدا وضع موجود را خوب بشناسند، به سمت وضع مطلوب هدایت کنند، کاستی‌ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تحول در نظام آموزش و پرورش، به اتاق اندیشه ورزی نیاز دارد که بهترین نقطه برای آن همین دانشگاه فرهنگیان است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید در همه سطوح نگاه‌ها بر مبنای تحول باشد، تاکید کرد: کانون این تحول در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و بنابراین نقش دانشگاه فرهنگیان باید به عنوان نقش اول شناخته شود تا تحول با پیشرفت، خلاقیت، نوآوری و ابتکار همراه باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این ابتکار در بین معلمان و متعلمان کم نیست؛ کار معلم جهت‌دهی به متعلم است. تربیت به معنای احیای تمایلات نفسانیِ انسانی است. بخش پرورشی در کنار بخش تربیتی و آموزش مورد تاکید است.

وی با تأکید بر اینکه ارتقا علم در کشور و افزایش بهره‌وری در کشور بسیار مهم است، تصریح کرد: هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری است و نباید نگران آن بود. اگر بهره‌وری پایین است، باید نگران بود، همکاران آموزش و پرورش باید روزانه میزان بهره‌وری را بررسی کنند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: تاکید رهبر انقلاب و قانون، افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش است. ما نگران فرزندانمان در گردش اطلاعات نیستیم. فرزندان ما دارای اطلاع کافی هستند و در این شبیخون فرهنگی، ایستادگی می‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه آیین بزرگداشت مقام‌معلم بیان کرد: نگاه رهبری بر این است که باید تحول را در مدرسه دنبال کرد، این حرف درست و حکیمانه‌ای است. در وزارت آموزش و پرورش حتما از نگاه‌ها و نظرات اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استفاده شود، اینگونه نباشد که طرحی ارائه شود و کسانی که مجری هستند با این طرح بیگانه باشند و یا برای آن‌ها تبیین نشود که این‌نگاه و نظر چه آثار مثبتی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در چهار دهه گذشته اندوخته‌های زیادی در حوزه تعلیم و تربیت کسب کرده ایم، گفت: دوره آزمون و خطا گذشته است و باید تصمیم‌ها و اجرا‌ها باید متناسب و همراه با ثبات و رسیدن به مقصد و مقصود باشد.

رئیس جمهور تجربیات و اندوخته پیشینیان را چراغ راهی توصیف کرد که می‌تواند آینده راروشن کند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به وظایف شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: مهمترین دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای فرمایشات رهبری است و باید بررسی شود که چرا سند بنیادین آموزش و پرورش تاکنون اجرا نشده است و اگر کسانی در مجوعه مدیریت آموزش و پرورش، روحیه و آمادگی تحول نداشته باشند و به وضع موجود عادت کرده باشند، نمی‌گویم که با آن‌ها برخورد شود و یا کنار گذاشته شوند، بلکه نظر بر این است که باید از جلوی راه انجام تحول کنار بروند و بگذارند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.

رئیس جمهور باور را شرط موفقیت در مدیران دانست و تصریح کرد: پس از داشتن باور، عزم و اراده جدی و پس از آن اجرا و عمل و اقدام در میدان حائز اهمیت است

آیت الله رئیسی بیان کرد: «نمی توان و نمی‌شود» را قبول نداریم، باید تحول ایجاد شود. ما این بار نباید شاهد باشیم که رهبر معظم‌انقلاب از آموزش و پرورش و دولت گلایه کنند که چرا سند انگونه که باید عملیاتی نشده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انتخاب مدیران باید مبتنی بر داشتن نگاه تحولی باشد، افزود: حق التدریس معلمان اگر با تاخیر پرداخت شود پذیرفته نیست، باید اجر فرد سریع و در زمان خود پرداخت شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش گفت: سند مورد استناد برای حوزه ها، سند بنیادین‌تحول در آموزش و پرورش است و اگر اسنادی دیگر وجود داشته باشد ذیل این سند و برای تبیین و توضیح است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان خاطر نشان کرد: این رتبه بندی بعد از ۱۱ سال در دولت سیزدهم اجرا شد که یکی از حوزه‌های آن توجه به معیشت معلمان است و در ابعاد دیگر آن تکریم منزلت جایگاه معلمان و کیفیت کار معلم مورد توجه است.

وی گفت: در افکار عمومی اینطور مطرح شد که رتبه بندی مساوی با معیشت معلم است در حالی که این معیشت یکی ازحوزه‌های لایحه رتبه بندی است. معیشت مهم است و باید نیاز معلم مرتفع شود، ولی شأن و منزلت معلم هم باید در نظر گرفته شود و باید کرامت معلم حفظ و به کیفیت کار معلمان افزوده شود.

وی دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم را از دانشگاه‌های مهم در کشور برشمرد و بیان کرد: مسئله این دانشگاه‌ها با سایر رشته‌ها فرق دارد، زیرا ما می‌خواهیم فرزندان این کشور را به دست این معلمان بسپاریم.

آیت الله رئیسی درخصوص مطالبه تبدیل وضعیت برخی معلمان عنوان کرد: کسانی که شرایط لازم را داشته باشد، حتما تبدیل وضعیت خواهند شد. شاید شرط کافی را نداشته باشد، ولی باید شرط لازم را باید داشته باشد و ثبات شغلی معلم مسئله مهم است.

رئیس جمهور حضور در جمع فرهنگیان را توفیقی برای خود دانست و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که مرکز تربیت معلم و مرکز ثقل آموزش و پرورش هستند، روز به روز ارتقا یابند.

وی تاکید کرد: دولت آمادگی پشتیبانی از دانشگاه فرهنگیان را دارد تا این نهاد به جایگاه شایسته و بایسته خود دست یابد.

رئیسی خاطرنشان کرد: سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش سند بسیاری مهم و مورد استناد است و سایر استاد ذیل این سند شناخته می‌شوند و برای تبیین و توضیح آن هستند. باید به خانواده نقش داد و نقش خانواده در تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد و خانواده را نباید از گردانه تعلیم و تربیت حذف کرد.

رئیس جمهور افزود: تجلیل و تکریم از معلمان آن است که به همه نیاز‌های آن‌ها توجه شود. یکی از حوزه‌های رتبه بندی معلمان توجه به معیشت آن‌ها است. در تکریم معلمان، شأن و منزلت آن‌ها و کار آن‌ها مورد توجه است. در رسانه‌های معاند گفته شد هدف رتبه بندی نیاز معیشتی معلمان است در حالی که هدف حفظ شأن، منزلت و کرامت معلمان بوده و هست تا جایی که کیفیت آن‌ها افزون شود.

وی گفت: ما قصد داریم بچه‌هایمان را به دست معلمان بسپاریم و معلم باید ویژگی کسی که قصد تعلیم و تربیت را دارد، داشته باشد. برای تبدیل وضعیت مانع و مشکلی نیست، اما باید شرایط آن موجود باشد.

رئیس جمهور با اشاره به مهم بودن دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که مرکزیت سقل آموزش و پرورش هستند روز به روز شاهد تحول باشند.

رییسی در پایان گفت: یاد ۱۵۰۰ شهید را گرامی می‌داریم و از ارواح مطهر آن‌ها مدد می‌گیریم تا وظیفه مهم آموزش و پرورش انجام گیرد و کشور ما روز به روز در جایگاه برتر قرار گیرد.

منبع: فارس

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.