به گزارش مخاطب24به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان: مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵ هزار و پانصد تن انواع ریل تولید کرده و حدود ۳۰ هزار تن ریل نیز سفارش گرفته است که این میزان از سفارش به دلیل حجم بالای تعهدات تولیدی از سبد محصولات متنوع کارخانه، بین برنامه تولید ماههای مختلف تقسیم شده است تا از طریق این استراتژی بتوانیم محصول ریل را در کنار سایر تعهدات تولیدی کارخانه که عموماً پروفیلهای سنگین مورد تقاضای بازار هستند، تولید و تحویل دهیم.
خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان تامین نیاز دو بخش خصوصی و دولتی را همزمان پوشش میدهد
وی با اشاره اینکه تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری در برنامه شرکت قرار دارد، افزود: ۵ هزار و پانصد تن ریل از ابتدای سال جاری تاکنون شامل انواع ریلهای مترو، UIC ۶۰ و UIC ۵۴ تولید شده است. در یک جمله میتوان گفت خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان تامین نیاز دو بخش خصوصی و دولتی را همزمان و به صورت کامل پوشش میدهد. به عنوان مثال در کنار تامین ریل مترو دو کلان شهر شهر تهران و تبریز، سفارش شرکت گل گهر نیز تولید میگردد. همچنین تولید ریل ویژه محور ریلی رشت-انزلی نیز در دستور کار قرار دارد.
تولید ریل در ذوب آهن اصفهان ۳۰ درصد افزایش مییابد
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در زمینه تسریع در پروژههای ریلی کشور، این کارخانه چه اقداماتی برای افزایش تولید ریل در نظر گرفته است، چنین پاسخ داد: ایجاد خط دوم تولید ریل در نورد ۶۵۰ کارخانه از مرحله برش، سوراخ کاری و بسته بندی در حال انجام است و از اوایل مردادماه، تولید ریل ذوب آهن اصفهان به میزان ۳۰ درصد افزایش مییابد و همچنین میانگین تولید در هر شیفت بدون وقفه به عدد ۳۰۰ تن تولید میرسد.
مهدی کوهی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه بازار نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است، اظهار داشت: در خصوص ریل زبانه سوزن و ریل استاندارد GOST روسیه نیز برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است تا انشاا... بتوانیم از ماههای آینده محمولههای ریل صادراتی را نیز کلید بزنیم.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به برنامههای توسعه ریلی و مترویی در سال ۱۴۰۲، محورهای چابهار- زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر، رشت به کاسپین به طول ۱۳۰ کیلومتر و سایر محورهای در دست احداث شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شامل محور همدان- سنندج، میانه – تبریز، بستان آباد- ایل گلی و میانه – اردبیل جزو اولویتهای دولت میباشند. همچنین فاز اول محور ریلی چابهار – زاهدان به طول ۱۶۰ کیلومتر در سال گذشته به بهره برداری رسید و حدود ۳۰۰ کیلومتر دیگر آن نیز در سال جاری انشاا... به بهره برداری میرسد.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بیان کرد: با توجه به توسعه حدود ۱۹۸ کیلومتری خطوط مترویی ۹ کلان شهر کشور در سال جاری، جمعاً بازار حدود ۴۰۰۰۰ تنی در سال ۱۴۰۲ پیش روی کارخانه میباشد.
۶۰ هزار تن ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است.
وی گفت: تا کنون بالغ بر ۱۰۰ هزار تن ریل مطابق استانداردهای روز دنیا و بالاترین کیفیت در ذوب آهن اصفهان تولید و تحویل گردیده و حدود ۶۰ هزار تن آن نیز در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است.
هم افزایی مدیریتهای نورد و فولادسازی در راستای ارتقاء تولید محصولات ارزش افزا
در کنار تولید ریل به منظور ارتقاء سایز تیرآهنهای تولیدی کارخانه چه برنامهای دارید نیز از جمله سایر سوالات بود که مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مقام پاسخ چنین گفت: تست آزمایشی محصول H ۲۴ در هفته گذشته بدون نیاز به هیچ گونه اصلاحات با موفقیت انجام گرفت که پس از پایان یافتن تعمیرات اساسی نورد ۶۵۰ تولید این محصول از پایه شمش در کارخانه آغاز میشود. H ۲۶ نیز محصول دیگری است که تولید آن از شمش در کارخانه کلید میخورد. در این زمینه بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان برای تولید شمش در ابعاد ۲۵۰* ۳۶۰ فعال است تا بتوانیم از این طریق ۳۳ – I و H ۳۰ را نیز تولید کنیم و نکته دیگر اینکه با توسعه صورت گرفته در خط نورد ۶۵۰ امکان تولید تیرآهن و همچنین تیر آهنهای بال پهنها تا سایز ۴۰ نیز فراهم میشود و نیز در خصوص سایزهای ۳۲ تا ۴۰ نیز با توسعه در بخش فولادسازی و احداث خط بیم بلانک به عنوان پایه محصولات کارخانه این تولیدات نیز به بازار عرضه میشوند. این روند رشد تولید همزمان محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان، ارزش آفرینی بسیاری را در دو بخش ملی و بین المللی رقم میزند.
وی اضافه کرد: ارتقاء تولید محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان با رویکرد تحولی و بر اساس یک راهبرد مشخص در سال جاری در پیش گرفته شده است تا از این طریق با مدیریت مصرف انواع یوتیلیتی ها، رشد تولید حداکثری محصولات در سال «مهار تورم، رشد تولید» در ذوب آهن اصفهان به منصه ظهور بنشیند.