مخاطب۲۴ : یورونیوز در گزارشی نوشته که برخی در ونزوئلا ادعا میکنند آتشگرفتن خودروهای در هفتههای اخیر در این کشور، بخاطر بنزینهای وارداتی از ایران است. این رسانه نوشته است: طی چند هفته گذشته گزارشهایی به صورت روزانه مبنی بر آتش گرفتن ناگهانی خودروها در شهر ماراکایبوی ونزوئلا منتشر شده است. همچنین ویدئوهای بسیاری از خودروهای آتش گرفته در این پایتخت پیشین نفت ونزوئلا در شبکههای اجتماعی منتشر شده است؛ مقصر، اما به باور بسیاری «بنزینهای وارداتی بیکیفیت» ایران است.
به نوشته یورونیوز، یک راننده تاکسی ونزوئلایی با صورت سوخته و بازوان باندپیچی شده بر اثر آتش گرفتن اتومبیلش، میگوید: «همهچیز خیلی سریع اتفاق افتاد. مردم ترسیده بودند. حتی با وجود اینکه بسیار سعی میکردند به ما کمک کنند، هیچ کپسول آتشنشانی، ماسه و آبی وجود نداشت و بله، آتش به نقطهای غیرقابل مهار رسید.»
از خودروهای مورد اشاره تنها لاشههایی سوخته در پارکینگ شرکت تاکسیرانی که این راننده ۴۲ ساله در آنجا مشغول بود، باقی مانده است. او میگوید در زمان حادثه با همسرش در صف بنزین بوده که ناگهان صدایی از صندلی عقب خودرو شنیده و به محض اینکه به عقب برگشته تا منبع صدا را پیدا کند، انفجار رخ داده است.
اداره آتشنشانی میگوید که روزانه بیش از چهار تماس مبنی بر آتشسوزی خودروها دریافت میکند. اورژانس شهر ماراکایبو نیز از دریافت تعداد تماس مشابهی به صورت روزانه خبر داده است.
«پترولیوس» - شرکت نفت دولتی ونزوئلا - منکر هرگونه ارتباطی میان این آتشسوزیها با پایین بودن کیفیت بنزین میشود، اما «هوگو هرناندز رافالی» - مدیرعامل اسبق این شرکت - از «بروز مشکلات پالایشگاهی» در مجموعه پالایشگاهی پاراگوانا خبر داده است؛ با این حال دولت ونزوئلا میگوید در این مجموعه که مرکز اصلی فرآیند تبدیل نفت خام به بنزین و پخش فرآوردههای پالایشگاهی در ایالت سولیا است، همهچیز طبق روال و خوب است.
بر اساس گزارش یورونیوز، با اینکه مجموعه پاراگوانا یکی از بزرگترین پالایشگاههای ونزوئلا است، اما سولیا یکی از ایالتهایی است که طی سالهای گذشته با توجه به حمایت دولت از کاراکاس، پایتخت این کشور بیش از همه از کمبود سوخت آسیب دیده است و این مشکل با گسترش قاچاق سوخت به کلمبیا افزایش یافت.
این گزارش میافزاید: یارانههای وضعشده دولتی بر سوخت، بنزین در ونزوئلا را تقریبا رایگان کرده بود؛ در حدی که در سال ۲۰۱۹ قیمت هر دانه تخممرغ در سوپرمارکتها برابر بهای ۹۰ میلیون لیتر بنزین بود. این قیمت ناچیز باعث شده بود تا قاچاق سوخت به کلمبیا شغلی اگرچه خطرناک، اما بسیار سودآور باشد. این یارانههای سخاوتمندانه کاراکاس، سه سال پیش قطع شد.
مدیرعامل اسبق شرکت نفت دولتی ونزوئلا میگوید ضعف در سیستم توزیع سوخت در داخل این کشور، واردات سوخت از ایران را ناگزیر کرد؛ سوختی که او آن را بیکیفیت توصیف کرده است و به غلظت بالای گوگرد در سوختهای وارداتی از ایران اشاره کرده که به گفته او سبب آسیب به پمپهای بنزین اتومبیلها و در نهایت آتشسوزی شود.
بر اساس این گزارش، در ماه میسال ۲۰۲۰ ایران پنج نفتکش را با پرچم خود به ونزوئلا فرستاد که تخمین زده شده در مجموع ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا صادر شده باشد. در ماه ژوئن همان سال ایران نفتکش دیگری با عنوان گلشن با بار تخمینی ۱۹۰ هزار تا ۳۴۵ هزار بشکه بنزین را به ونزوئلا فرستاد. همه این نفتکشها در پالایشگاهی اطراف بندرعباس بارگیری شده بودند و با توجه به تهدیدهای نیروی دریایی آمریکا توسط ناوهای ونزوئلایی اسکورت میشدند.
یورونیوز در ادامه به گزارشهای «تنکر ترکر» اشاره کرده و نوشته که بر اساس آن، این صادرات به صورت مداوم به ونزوئلا ادامه داشته است و در یک مورد این وبسایت از وصول ۴۴ میلیون لیتر بنزین به پالایشگاه ال پالیتوی ونزوئلا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۱ خبر داد. همچنین ادعا شده که نفتکشهای ایرانی معمولا سیستم ردیاب دریایی خود را خاموش میکنند و همچنین پرچم خود را تغییر میدهند که در نتیجه ردیابی آنها بسیار مشکل است، اما گزارشها از ارسال پیوسته بنزین از ایران به ونزوئلا حکایت دارد.
این رسانه در ادامه احتمال درست بودن ادعاهای مطرحشده در مورد کیفیت سوخت ارسالی از ایران را مطرح کرده و با استناد به برخی گزارشها و مقامات در داخل ایران، بویژه در خلال تشدید آلودگیهای سال قبل، نوشته است: با توجه به این گفتهها و گزارشهای پیدرپی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران، شاید ادعای مقام ونزوئلایی مبنی بر «بیکیفیت بودن بنزین ایرانی» قابل تأمل است.|اکوایران