کد خبر: ۱۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
تاب آوری در برابر بحران‌های موجود و حل این مشکلات مستلزم مدیریت به هنگام آن بوده که اقدامی بسیار دشوار است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری: تاب آوری نیاز مبرم جامعه ایرانیان است

مخاطب24:تاب آوری در برابر بحران های موجود و حل این مشکلات مستلزم مدیریت به هنگام آن بوده که اقدامی بسیار دشوار است. ماهیت و شکل بحران ها تفاوت های قابل توجهی با هم دارند و عموماً توانایی ما را برای مبارزه با آنها و غلبه به چالش می کشانند. هر اندازه میزان تاب آوری انسان ها بیشتر باشد قدرت غلبه بر این مشکلات و عبور از بحران ها برای آنها سهل تر و با هزینه های کمتری خواهد بود. با توجه به ضرورت پرداختن به امر تاب آوری به سراغ دکتر جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان) رفتیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید.

 

در خصوص خانه تاب آوری ایرانیان به طور مختصر مفید توضیحاتی ارائه بفرمایید.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان: خانه تاب آوری ایرانیان بر اساس مستندات موجود در همین پایگاه اینترنتی، در دی ماه سال 1393 به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف تاب آوری، با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است:

ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود

معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های مختلف تاب آوری جهت تقویت حقوق معنوی

فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای تاب آوری جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه متخصصین تاب آوری کشور، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی

    ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مباحث مختلف تاب آوری در کشور-

گسترش پایگاه های مجازی در حوزه تاب آوری ایران

مدیر و موسس خانه تاب آوری: تاب آوری نیاز مبرم جامعه ایرانیان است

با چه ضرورتی خانه تاب آوری در رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان ایجاد شد؟

مدیر و موسس خانه تاب آوری: در حالیکه جهان وارد قرن 21 شد که روند رو به رشد تضادهای اجتماعی، بیماری های واگیردار، بحران های مالی، مهاجرت، جنگ و آوارگی، مشکلات زیست محیطی و آسیب های اجتماعی از جمله چالش هایی هستند که معیار و ماهیت انسان معاصر را به محک تجربه آزموده و استقامت ذهنی و روانی آنها را می سنجند. در شرایط بحران، برخی از افراد تبدیل به چاهی می شوند و در آن فرو می روند و برخی با یادگیری مهارت های حل تعارض برای به دام نیافتادن از روی آن می پرند. تاب آوری در برابر بحران های موجود و حل این مشکلات مستلزم مدیریت به هنگام آن بوده که اقدامی بسیار دشوار است. ماهیت و شکل بحران ها تفاوت های قابل توجهی با هم دارند و عموماً توانایی ما را برای مبارزه با آنها و غلبه به چالش می کشانند. هر اندازه میزان تاب آوری انسان ها بیشتر باشد قدرت غلبه بر این مشکلات و عبور از بحران ها برای آنها سهل تر و با هزینه های کمتری خواهد بود.

تاب آوری مستلزم سطح عمیقی از پذیرش است. تاب آوری به این معنا است که چنانچه اتفاقاتی بیافتد که زندگی ما را به معنای واقعی تکان داده و تحت شعاع خود قرار دهد و ما را در هم بشکند به معنای پایان کار و زندگی ما نباشد. همانگونه که بدن ما در برابر بیماری ها تاب می آورد، ذهن و فرآورده های آن نیز در برابر بحران های موجود قدرت تاب آوری داشته باشد. به همین ترتیب که در برابر انواع بیماری ها تاب می آوریم می توانیم و پس از مدتی بهود می یابیم در برابر بحران های عاطفی، اجتماعی و روانی نیز تاب بیاوریم. هر چند که ذکر این نکته ضروری است که تاب آوری به معنای خطاناپذیری نیست بلکه به معنای تعهد به خویشتن و افزایش ظرفیت شفا و تداوم بهبودی است.

مجموعه رسانه های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان شامل 3 زیر مجموعه گسترده به نام پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران، مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران و پایگاه انگلیسی مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان می باشد.

طی 8 سال فعالیت این رسانه، تعداد 5 جلد کتاب تحت عنوان «کتاب سال پایگاه» تولید و چاپ گردیده است که سه مورد از آنها شامل محتوای اختصاصی تولید شده و دو مورد  نیز شامل محتوای انتشاریافته در کارزارهای رسانه ای بوده است.

    وب سایت مددکاری اجتماعی ایرانیان تنها وب سایت مددکاری اجتماعی در سطح دنیاست که محتوای اختصاصی آن سالانه تبدیل به کتاب می شود. نکته قابل توجه و منحصر به فرد عدم هر گونه وابستگی این مجموعه رسانه ها به نهادهای دولتی و غیردولتی می باشد.

مدیر و موسس خانه تاب آوری: تاب آوری نیاز مبرم جامعه ایرانیان است

ایجاد خانه و باشگاه تاب آوری در رسانه ایرانیان به چه صورت بوده است؟

مدیر و موسس خانه تاب آوری: ایجاد خانه و باشگاه تاب آوری به عنوان ایده رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان با هدف انجام پژوهش های عملیاتی علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف تاب آوری و نیز پرداختن به امر آموزش البته نه به سبک فعلی اموزش تاب آوری بلکه آموزشی مبتنی بر اثربخشی و کارآمد بودن در تعقیب هدف نهادینه سازی امر تاب آوری خصوصا برای اقشار آسیب پذیر کشور عزیزمان ایران و شاغلین در مشاغل سخت و فرسایشی خواهد بود.

 

خانه تاب آوری ایرانیان کجاست؟

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان: قابل به ذکر است باشگاه تاب آوری ایرانیان مستقر در مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران و خانه تاب آوری ایرانیان به عنوان شاخه ای مستقل در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران، تحت نظارت و پشتیبانی فنی عملیاتی و تخصصیِ مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان فعال می باشند

به عنوان یک نکته بسیار مهم شایان ذکر است با توجه به همپوشانیِ اسامی و عناوین برخی سایتها و موسسات با کاربریِ تاب آوری، تأکید می گردد «خانه تاب آوری ایرانیان» به عنوان یکی از شاخه های پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران و نیز «باشگاه تاب آوری ایرانیان» بعنوان رُکن اساسیِ فعالیتهای مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران (با برخورداری از تیم تخصصیِ توانمند اعم از روانشناسان، مددکاران اجتماعی و جامعه شناسان)، در هیچ کجای کشور دارای شعبه و یا نمایندگیِ همنام (با پسوند ایرانیان) نبوده و نمی باشد.

مخاطبینِ گرانقدرِ مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان می توانند مطالب مددکاری اجتماعی مبتنی بر موضوع تاب آوری را از هر دو پایگاه اینترنتی ذیل که مورد تأیید و تحت نظارت و پشتیبانی فنی تخصصیِ مجموعه رسانه های ایرانیان می باشند دریافت نمایند.

 

کاری از یلدا فتوحی

کارشناس فرهنگ و رسانه در رسانه ایرانیان

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.