کد خبر: ۱۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷

لزوم تبیین جایگاه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس

رئیس انجمن ایرانی تاریخ اسلام برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی، نگارش آثار علمی مستند و فاخر، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و چاپ اطلس‌های جغرافیایی چندزبانه و نوآورانه را لازمه تبیین جایگاه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس برشمرد.
لزوم تبیین جایگاه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس

لزوم تبیین جایگاه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش: دکتر سید احمد رضا خضری استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران در مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که به میزبانی جزیره کیش برگزار شد، گفت: در کنار مباحث سیاسی و بین المللی باید به فعالیت‌های مهمی همچون برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی، نگارش آثار علمی مستند و فاخر، انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری شایسته و چاپ اطلس‌های جغرافیایی چندزبانه و نوآورانه پرداخت.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: با گام برداشتن در این مسیر مهم و ارزشمند؛ می‌توانیم جایگاه فرهنگی و تمدّنی خلیج فارس را تبیین و از تحریف واقعیت‌ها درباره این زادگاه بزرگ تمدّنی جلوگیری کنیم.

خضری، تاکید کرد: حساسیت این کار تنها با تغییر یک واقعیت و تحریف یک نام پایان نمی‌یابد، بلکه به گواهی تاریخ همواره ادعا‌های سرزمینی و تجاوز به حدود دیگر کشور‌ها از جعل نام‌ها آغاز شده و سپس به دست‌اندازی به سرمایه‌های ملی آن کشور می‌انجامد، از این رو باید همگان آگاه باشند و برای پیشگیری از هر گونه تحریف اقدامات مناسب و متقابل انجام دهند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران با اشاره به روز ملی خلیج فارس، اهمیت این اقدام راهبردی را از نظر تاریخی، تمدّنی، سیاسی، فرهنگی، هویتی و اقتصادی تشریح کرد و گفت: دقیقا به همین سبب است که تلاش‌هایی از سوی برخی افراد، سازمان‌ها و کشور‌ها برای تحریف واقعیات تاریخی در باره خلیج فارس صورت می‌گیرد.

وی با استناد به نقشه‌های تاریخی، اسناد حقوقی و سیاسی و منابع جغرافیایی و مستندات تاریخی گفت: "خلیج فارس" نامی تاریخی برای این قلمرو آبی است که در جنوب ایران قرار گرفته و در طول تاریخ با نام‌هایی، چون سینوس پرسیکوس، دریای پارس، بحر پارس و خلیج فارس شناخته شده است.

رئیس انجمن ایرانی تاریخ اسلام در ادامه افزود‌: این نام و نام‌های مشابه آن از زمان باستان تا به حال از سوی ایرانیان، رومیان، یونانیان، هندیان و عرب‌ها به کار رفته است؛ یونانیان در عموم منابع تاریخی و جغرافیایی خود، آن را سینوس پرسیکوس و عرب‌ها نیز قرن‌ها آن را خلیج فارس یا بحر فارس می‌نامیدند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اسناد درباره نام خلیج فارس، بیش از ۲۵۰۰ سال پیش توسط داریوش اول در "کانال سوئز" حک شده و هنوز هم در آنجا خودنمایی می‌کند.

دکتر خضری با بیان این که سرچارلز بلگریو نماینده سیاسی دولت بریتانیا در بحرین و خلیج‌فارس برای نخستین بار در سال ۱۹۴۵ در کتابش نامی مجعول برای خلیج فارس به کار برد، افزود: این اقدام مورد استقبال مخالفان تاریخ و هویت تمدّنی ایران قرار گرفت و از آن روز تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای برای این اقدام تحریفی انجام داده اند.

آنان کار خود را با نگارش ده‌ها کتاب، مقاله، روزنامه و مجله توجیه کرده و با برگزاری اقدامات فرهنگی، هنری و جشنواره‌های گوناگون و صرف میلیون‌ها دلار در صدد تغییر واقعیت برآمده اند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران با ابراز خشنودی از حضور استادان، فرهیختگان و اندیشمندان بومی و غیر بومی جزیره در کنار جوانان و نوجوانان علاقمند در این مراسم، تاکید کرد؛ به نسل فردای این کشور توصیه می‌کنم برای آشنایی با گذشته تاریخی کشورشان، پیشینه تاریخی خلیج فارس را پاس داشته و از هویت آن دفاع کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان
پس از اولین نشست رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه‌های آنلاین تیتر‌های مختلفی را منتشر کردند.
قصه دردناک چادرنشینی هنرمند دهه ۶۰چیست؟ قصه دردناک چادرنشینی هنرمند دهه ۶۰چیست؟
این بازیگر طی سه ماه گذشته تلاش کرده است تا از طریق وام و کمک‌های مختلف، مبلغ پیش‌پرداخت خانه‌ای را تأمین کند، اما موفق به تأمین این مبلغ نشد.
آینده صندوق‌های بازنشستگی در ایران آینده صندوق‌های بازنشستگی در ایران
فاصله سن بازنشستگی تا امید به زندگی در ۷۰ سال گذشته کاملا صعودی بوده است. به طوری که در سال ۱۳۳۰ امید به زندگی ایرانیان ۴۶ سال بوده و سن بازنشستگی به طور متوسط ۵۶ سال ثبت شده است.
حقایقی درباره سریال اوشین حقایقی درباره سریال اوشین
بعد از پخش سریال «سال‌های دور از خانه» که در ایران به اوشین معروف شده بود، صحبت‌های زیادی درباره سانسور این مجموعه و در نتیجه عوض شدن قصه‌اش مطرح شد؛ ترانه علیدوستی، اما در این‌باره توضیحات جالبی داده است.
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟ ‌می‌دونستید سرو صدا در محل کار ارتباط داره با فشار خون؟
قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا در محل کار نه تنها بر تمرکز انسان تأثیر می گذارد و باعث مشکلات شنوایی مانند وز وز گوش می شود، بلکه باعث افزایش استرس و فشار خون نیز می شود.
دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین دستور پخت شیرینی نازک پسته به روش قنادی‌های قزوین
شیرینی نازک پسته‌ای یک نوع شیرینی اصیل قزوینی است که برای اعیاد مختلف تهیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی، کم شیرین بودن آن است که آن را تبدیل به یک شیرینی محبوب کرده است.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد