کد خبر: ۱۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

بلندترین مار سمی جهان، باهوش‌ترین مار است/ عکس

صحبت از هوش حیوانات ما را به یاد جانوران گوناگونی می‌اندازد از از کلاغ گرفته تا میمون و طوطی، اما هیچ‌کس درباره هوش مار صحبت نمی‌کند.
بلندترین مار سمی جهان، باهوش‌ترین مار است/ عکس

بلندترین مار سمی جهان، باهوش‌ترین مار است/ عکس

مخاطب24:تا کنون شیوه‌ای علمی برای اندازه‌گیری میزان هوش مار‌ها پیدا نشده، اما شواهد نشان می‌دهد که در میان مار‌ها این شاه کبرا باهوش‌ترین است.

 



شاه کبرا (Ophiophagus hannah) یک مار سمی بومی آسیا است. با میانگین طول ۳.۱۸ تا ۴ متر و حداکثر رکورد ۵.۸۵ متر بلندترین مار سمی جهان است. کلمه Ophiophagus از زبان یونانی گرفته شده و به معنای مارخور است.

شاه کبرا از لحاظ میزان زهر، بیشترین زهر را در بین مار‌ها دارد و می‌تواند در یک گزش، میزان ۲ تا ۷ میلی‌لیتر زهر را به بدن قربانی وارد کند.

چرا شاه کبرا باهوش‌ترین مار دنیاست؟ بر اساس گزارش انیمالز با نگاهی دقیق‌تر به الگو‌های لانه‌سازی، مهارت‌های شکار و برخی نکات دیگر می‌توان پاسخ این پرسش را پیدا کرد.

لانه‌سازی

شاه کبرای ماده تنها مار کره زمین است که لانه می‌سازد. این مار‌ها با دسته‌ای از شاخ و برگ و دیگر چیز‌ها توده‌ای بزرگ می‌سازند که هنگام تجزیه گرما تولید می‌کند. شاه کبرا از این گرما برای نگهداری تخم‌هایش استفاده می‌کند در حالی که مادر بالای لانه می‌نشیند و از آن مراقبت می‌کند.

شاه کبرا تا زمان بیرون آمده بچه‌هایش از تخم آنجا می‌ماند، اما به محض اینکه مار‌ها از تخم بیرون آمدند از آنجا می‌رود.

شیوه شکار

بر خلاف دیگر مار‌ها که معمولا یک شیوه برای شکار طعمه دارند و بار‌ها تکرارش می‌کنند، شاه کبری برای طعمه‌های گوناگون شیوه‌های حمله متفاوتی دارد.

البته شاه کبرا که بزرگترین مار سمی جهان است نگرانی زیادی هم بابت حمله ندارد و می‌تواند با یک نیش تقریبا هر طعمه‌ای را از پا درآورد.

شاه کبرا شکارچی مار است و قوت غالبش را مار‌های دیگر تشکیل می‌دهند. البته پستانداران کوچک و مارمولک‌ها نیز در رژیم غذایی این مار باشکوه جا دارند.

ماری که مارگیر را می‌شناسد

شاه کبری بوی مارگیری که او تعلیم می‌دهد تشخیص می‌دهد و می‌تواند از طریق زبان حساسش تفاوت او را با دیگر انسان‌ها تشخیص دهد. به این ترتیب شاید تنها ماری است که دستی را که به او غذا می‌دهد به خاطر می‌سپرد.

بلندترین مار سمی جهان، باهوش‌ترین مار است/ عکس

تفاوت بین غریزه و هوش

غریزه عملی خودکار در راستای حفظ بقا است، در حالی که هوش به آگاهی از خود و جایگاه خود در فعالیت‌ها اشاره دارد.

آیا شاه کبرا واقعا باهوش است؟ هیچ راهی برای آزمایش علمی این موضوع وجود ندارد، اما صاحبان آن‌ها به شما خواهند گفت که آن‌ها هستند.

 
برچسب ها: مار‌
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
انقراض پرندگان به دست انسان‌ها انقراض پرندگان به دست انسان‌ها
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که فعالیت‌های انسانی در سال‌های اخیر باعث انقراض دست‌کم ۶۰۰ گونه از پرندنگان شده است.
مادرانه‌های «مهشاد» برای بچه یوزپلنگ‌ها مادرانه‌های «مهشاد» برای بچه یوزپلنگ‌ها
بهار ۱۴۰۳ بود که تصاویر «مهشاد» و چهار توله‌اش در پارک ملی توران استان سمنان پویایی جمعیت این گونه ارزشمند را نوید داد. مشاهده دوباره این خانواده پنج نفره در پاییز ۱۴۰۳ هر گونه نگرانی‌ را بابت سلامت این خانواده از بین برد و اهمیت مساله ارتقای امنیت غذایی و قلمرویی برای دفع رفع خطر انقراض این گونه را دوچندان کرد.
به‌روزرسانی جدید واتس‌اپ رسید به‌روزرسانی جدید واتس‌اپ رسید
این به‌روز‌رسانی واتس‌اپ، علاوه بر پس‌زمینه‌ها، فیلتر‌های جدیدی را شامل می‌شود که می‌توانید روی تصویر خود استفاده کنید و به‌عنوان مثال، این امکان را فراهم می‌کند که تصویر سیاه‌و‌سفید شود.
اجرای آهنگ سیاوش قمیشی توسط مجری صداوسیما اجرای آهنگ سیاوش قمیشی توسط مجری صداوسیما
در این ویدیو که پربازدید شده است پیمان طالبی به نحوی عالی آهنگ «فرنگیس» سیاوش قمیشی را می‌خواند که حاضران در سالن را به وجد می‌آورد و با او هم‌سرایی می‌کنند.
۸ سریال جذاب و متفاوت کره‌ای با موضوع مقاومت ۸ سریال جذاب و متفاوت کره‌ای با موضوع مقاومت
در اینجا فهرستی از بهترین سریال‌های کره‌ای را ملاحظه می‌کنید که داستان آن‌ها در دوران اشغال کره توسط ژاپن در ابتدای قرن بیستم اتفاق می‌افتد؛ سریال‌هایی که با وجود مضامین متنوع عاشقانه، فانتزی یا مهیج، در یک موضوع با هم اشتراک دارند و آن هم مضمون مقاومت علیه اشغالگران است.
رشد گیاهان به کمک موسیقی بهتر می‌شود؟ رشد گیاهان به کمک موسیقی بهتر می‌شود؟
یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد صدا ممکن است فعالیت قارچ‌های تقویت‌کننده گیاهان را افزایش دهد.
خواب عجیب ناصرالدین‌شاه پیش از قتلش چه بود؟ خواب عجیب ناصرالدین‌شاه پیش از قتلش چه بود؟
«ماجرا آن‌طور‌ها که مردم شایع کرده‌اند، نیست. او در مسافرت جاجرود خواب عجیبی دید که بسیار ناراحت شد. فکر نمی‌کنم تا امروز کسی از این خواب آن‌طور که اتفاق افتاد، اطلاع داشته باشد.»
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر