کد خبر: ۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تلاش ۲۰ساعته برای نجات شناور بی‌نتیجه ماند‌ و به‌دلیل گسترش آتش در بخش‌های مختلف، عملیات نجات شناور پشتیبانی آموزشی خارک بی‌نتیجه ماند و این شناور در آب‌های محدوده جاسک آرام گرفت

کشتی ارتش ایران "خارک" بعد از حریق غرق شد

براساس اعلام روابط عمومی منطقه دوم دریایی جاسک، با وجود ۲۰ ساعت تلاش همه‌جانبه و استفاده از امکانات امداد دریایی، به‌دلیل گسترش آتش در بخش‌های مختلف، عملیات نجات شناور پشتیبانی آموزشی خارک بی‌نتیجه ماند و این شناور در آب‌های محدوده جاسک آرام گرفت.

شناور خارک در بیش از ۴ دهه عمر خدمتی خود در مأموریت‌های عملیاتی در حوزه‌های آموزشی به کار گرفته شده بود.

جزئیات کامل حادثه

حجت‌الاسلام و المسلمین بهزاد جهانیان مسئول روابط عمومی منطقه یکم نداجا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: متأسفانه روز گذشته ناو لجستیکی آموزشی خارک که در حال انجام یک مأموریت آموزشی با حدود ۴۰۰ نفر از خدمه و دانشجویان بود در نزدیکی آب‌های بین‌المللی و در آب‌های داخلی دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: این ناو متأسفانه ساعت ۱۱ روز گذشته دچار حریق شد و به‌سرعت نیرو‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند و با اقدام بموقع و سرعت عمل توانستند جان همه خدمه و دانشجویان را نجات دهند.

مسئول روابط عمومی منطقه یکم نداجا گفت: این دانشجویان و خدمه ناو به جاسک منتقل شدند و خوشبختانه حادثه تلفات جانی نداشت و تنها ۲۰ نفر با مصدومیت جزئی و سوختگی سطحی هستند.

وی تصریح کرد: صبح امروز در حدود ساعت ۸:۳۰ دقیقه نیز تلاش‌ها برای مهار حریق کارساز نشد و این ناو متأسفانه غرق شد.

جهانیان گفت: علت حادثه هنوز مشخص نیست و به‌محض انتقال نیرو‌ها از جاسک به بندرعباس در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مسئول روابط عمومی منطقه یکم نداجا گفت: این کشتی یکی از پیشرفته‌ترین شناور‌های نظامیان ایران است و گاهی ناو هلیکوپتربر هم نامیده می‌شد.

وی ادامه داد: ناو خارک پس از ناو بندر مکران دومین ناو بزرگ خاورمیانه است و با سیستم بخار آب حرکت می‌کند، برق آن از طریق ژنراتور‌های با توان ۵۰۰ کیلووات تأمین می‌شد.

جهانیان گفت: این ناو می‌توانست برق شهری مثل بندرعباس را با ژنراتور‌های خود تأمین کند به‌طوری که با در مدار قرار گرفتن تمام ژنراتور‌ها و سیستم بخار می‌توانست به تولید برق ۶۰۰۰ کیلووات ساعت برسد، بخش زیادی از تجهیزات خارک طی سالیان اخیر توسط مهندسین نداجا بومی‌سازی و اورهال شده بود.

کشتی ارتش ایران

کشتی ارتش ایران

 

کشتی خارک یک کشتی پشتیبانی و سوخت‌رسان و پشتیبانی، تدارکاتی ۳۳ هزارتنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شماره بدنه ۴۳۱ بود که در سال ۱۹۷۷ توسط کارخانه جات دریایی سوان هانتر به سفارش ایران در بریتانیا ساخته شد، خارک دو خواهر دیگر هم داشت پس از انقلاب هرگز ساخته نشدند. و با وقوع انقلاب انگلیس از تحویل همان یک فروند هم طفره رفت اما با تلاش حقوقی مقامات ایرانی در ۱۹۸۴ و درست در خلال جنگ ایران و عراق و نبرد نفت کش‌ها به ایران تحویل داده شد. نام این کشتی از جزیره خارگ در خلیج فارس گرفته شده‌است. این ناو تا قبل از ورود به خدمت ناوبندر مکران سنگین‌ترین شناور عملیاتی نظامی ایران بود و توانایی میزبانی ۳ فروند سیکورسکی اس‌اچ-۳ سی کینگ یا بل ۲۱۲ را داشت. ناو خارک پس از ناو بندر مکران دومین ناو بزرگ خاورمیانه است و با سیستم بخار آب حرکت می‌کند. برق آن از طریق ژنراتورهای با توان ۵۰۰ کیلو وات تأمین می‌شود.بخش زیادی از تجهیزات خارک طی سالیان اخیر توسط مهندسین نداجا بومی سازی و اورهال شده‌است و طی ارتقاهای جدید حتی ۲ گاتلینگ نواخت بالا یا سامانه دفاع نزدیک دریایی فالانکس سامانه کمند برای دفاع هوایی لایه نهایی در جلو کشتی نصب گردیده بود.

این کشتی به همراه ناوشکن الوند در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۱ با وارد شدن به کانال سوئز و حرکت به سمت سوریه برای شرکت در یک مانور در آن کشور خبرساز شد. این اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران در ایران بود که کشتی‌های ایرانی از این کانال عبور می‌کردند.

این ناو بنا به دلیل نقص فنی در شامگاه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ دچار انفجار و آتش‌سوزی در دیگ بخار خود گردید و با وجود بیش از ۲۰ ساعت تلاش خدمه به دلیل گسترش آتش‌سوزی این ناو سحرگاه روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در مناطق کم عمق بندر جاسک آرمید.

بزرگترین کشتی نظامی ایران آتش گرفت و غرق شد

حوادث

برچسب ها
ارسال نظرا‌ت