مخاطب24:این خودروساز بزرگ کشور ضمن تاکید بر این که ایربگ خودرو عامل تکمیل کننده ایمنی سرنشین خودرو بوده که در شرایط استاندارد عمل میکند، عنوان کرده، عملکرد نابهنگام این سیستم سبب ورود آسیب به راننده و سرنشین و ایجاد هزینه مضاعف برای دارنده خودرو خواهد شد.
تولید ایربگ خودرو به عنوان یکی از الزامات استانداردهای ۸۵ گانه با ضریب اطمینان عملکردی تولید و آزمون اجزای آن صد در صدی انجام میشود که دارای سطح بالایی از فناوری و استانداردهای بین المللی است.
گروه صنعتی ایران خودرو به منظور اطمینان از عملکرد مجموعه ایربگ، سالانه نمونههایی از محصولات را به مراکز آزمون معتبر اروپایی ارسال میکند و با انجام تمامی آزمونهای تصادف، نتایج آن را در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار میدهد که یکی از مجوزهای مهم تولید و تمدید شماره گذاری خودرو محسوب میشود.
براساس این گزارش، آخرین آزمون خودروها در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مرکز معتبر اروپایی پشت سر گذاشته شده و تاییدیه ملی استاندارد کسب شده است که این الزامات شامل عملکرد صحیح ایربگ و کمربند خودروها نیز بوده است.
طراحی سیستم ایربگ خودروها به گونهای است که تمامی اطلاعات تصادفات شدید از جلو در واحد کنترل الکترونیکی کیسه هوای خودرو ثبت و قابل بازخوانی و تحلیل بوده و این که ضرورتی به بازشدن کیسههای هوا در تصادف بوده است یا خیر، قابل استخراج است؛ عملکرد ایربگ در هر تصادف به صورت مجزا برای هر خودرو باید بررسی شود و ذکر این مطلب که در عمده تصادفات ایربگ باز نمیشود، موضوعی کاملا غیر کارشناسی است.
سیستم ایربگ جلوی خودرو، صرفا برای کاهش صدمات وارده به سرنشینان بوده و بدیهی است در تصادفاتی که ریسک برخورد سرنشینان به جلوی خودرو وجود ندارد، نیازی به عملکرد کیسههای هوا که میتواند منجر به صدمات جانبی دیگر و ایجاد هزینههای گزاف شود، نیست.
از آن جا که اکثر خودروهای حادثه دیده که نیازمند تعویض مجموعه ایربگ هستند به نمایندگیهای مجاز ایران خودرو مراجعه میکنند، آمار ایربگهای باز شده در سالهای مختلف موجود و قابل استناد است، به گونهای که از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از دوهزار ایربگ در شبکه خدمات پس از فروش تعویض شده و تاکنون در موارد بررسی شده، هیچ موردی از باز نشدن ایربگ به دلیل مشکل فنی مشاهده نشده است که این موضوع بیان گر صحت کارکرد سیستم ایربگ خودروهاست.
در حال حاضر خودروهای تولیدی ایران خودرو دارای استانداردهای بین المللی و سازمان ملی استاندارد بوده و انواع مختلفی از محصولات این شرکت به کشورهای مختلف صادر میشود که به طور حتم دارا بودن استانداردهای ایمنی یکی از شاخصهای اصلی برای کسب مجوز ورود به بازارهای جهانی به شمار میرود و در غیر این صورت امکان صادرات نیز وجود نداشت.
گروه صنعتی ایران خودرو، خود را مکلف به شفاف سازی موضوع دانسته و در این راستا آماده هر گونه همکاری با مراجع و سازمانهای ذی ربط و ذی صلاح برای بررسی دقیق نحوه عملکرد ایربگ خودروها در نمایندگی و تحلیل دقیق کارشناسی به همراه سازندگان ایربگ با تجهیزات تخصصی است، ضمن این که تخریب صنعت خودرو کشور، هر نوع قضاوت و اظهارنظر غیرکارشناسی و زودهنگام باعث ایجاد نگرانی در جامعه و آسیب دیدگی اعتبار تولیدات داخلی خواهد شد که بر خلاف منافع ملی است.