وی افزود:. تقسیم بندی طب اسلامی و غیر اسلامی غلط است. میتوان تقسیم بندی طب سنتی و مدرن را پذیرفت اما اسلامی و غیراسلامی را نه. این حرفها به نفع اسلام هم نیست. یعنی این کارهایی که امروزه انجام میشود و تأثیر آن از گذشته به مراتب بیشتر است، طب غیر اسلامی است؟ آن درمانی که در چهارجا اثر میکند اسلامی است؟ کاری که الان طب انجام میدهد و واکسنهایی الان ساخته شود و این همه تأثیر داشته غیر اسلامی و این کاری که یک عده در کشور ما انجام میدهند و روی چند نفر ممکن است تأثیر داشته باشد اسلامی است؟
پزشکیان درباره تأثیر این سخنان بر ذهنیت جامعه درباره اسلام گفت: در دنیا و کشور کارشناسانی هستند که با روندهای علمی آشنا هستند، وقتی این حرفهای را میشنوند ممکن است در دل خود یا علنی ما را مسخره کنند.
وزیر پیشین بهداشت گفت: وقتی قرار است یک چیزی اثر کند، باید گروه هدف داشته باشد، نوع بیماری مشخص باشد، درصد اثرگذاری و مداخلهای که به اسم طب اسلامی انجام میدهند مستند شده باشد که چند درصد اثر کرد و چند درصد اثر نکرد و این روندی که در دنیا بر اساس تجربیات علمی شکل میگیرد با هم چه فرقی دارد؟ با این مقایسه میپذیریم که این روش بهتر از آن روش است. وقتی که بدون طی شدن مسیر علمی و غیرمستند بگوییم ما فلان طب را داریم در واقع داریم خود را در مجامع غیرعلمی زیر سؤال میبریم.
پزشکیان با اشاره به سیره حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، این سخنان را با رهنمودها و روش آن حضرت در تقابل دانست و گفت: وقتی حضرت امیر علیه السلام ضربت خورد، برای درمان حضرت پزشک غیرمسلمان آوردند. نگفتند خودمان بلد هستیم و نگفتند میخواهیم معجزه کنیم. این یعنی روشهای علم آن زمان، مورد تأیید حضرات بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که نظام سلامت در ایران نتیجه گرا است یا وظیفه گرا گفت: در نظام سلامت ما هر دو رویکرد وظیفه گرایی و نتیجه گرایی وجود دارد. یک عده میخواهند وظیفهشان را انجام دهند و یک عده هم به دنبال نتیجه هستند. چنین چیزی نیست که ما متمرکز شویم که بگوییم باید چنین نتیجهای بگیریم. صد در صد هم اینطوری نیست که حتماً دارند وظیفه را انجام میدهند.
مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی و نمایندهی مردم در مجلس گفت: ما طب ایرانی داریم اما چیزی به نام طلب اسلامی به این شکلی که عرضه میشود نداریم. طب که اسلامی و غیر اسلامی ندارد. اگر طبی تاثیرگذار است و علم هم آن را میپذیرد پس همه میپذیرند و اگر تجربهای پشت سر آن نیست و نتیجه آن هم مشخص نیست پس اصلاً اسلامی هم نیست. تقسیم بندی طب اسلامی و غیر اسلامی غلط است. میتوان تقسیم بندی طب سنتی و مدرن را پذیرفت اما اسلامی و غیراسلامی را نه. این حرفها به نفع اسلام هم نیست. یعنی این کارهایی که امروزه انجام میشود و تأثیر آن از گذشته به مراتب بیشتر است، طب غیر اسلامی است؟ آن درمانی که در چهارجا اثر میکند اسلامی است؟ کاری که الان طب انجام میدهد و واکسنهایی الان ساخته شود و این همه تأثیر داشته غیر اسلامی و این کاری که یک عده در کشور ما انجام میدهند و روی چند نفر ممکن است تأثیر داشته باشد اسلامی است؟
دکتر پزشکیان، در گفتوگو با دین آنلاین به تشریح نقش نهادهای دینی در دوران کرونا پرداخت و گفت: بیشتر از نهادهای دینی رهنمودهای رهبری و عمل ایشان در دوران کرونا توانست به کمک کادر بهداشت و درمان بیاید. کسانی که آقا را قبول داشتند، وقتی گفتار و رفتار ایشان را شنیدند و دیدند با اعتقادی که داشتند با کادر درمان همراه شدند و یک عده هم که این روش را قبول نداشتند نتوانستند آنطور که دلشان میخواست با پروتکلها مخالفت کنند.
پزشکیان با اشاره به وجود برخی از جریانات افراطی در کشور گفت: اگر رفتارهای رهبری در دیدارها و جلسات خود نبود و اگر حمایت ایشان وجود نداشت، به این سادگی نمیشد مساجد و نماز جمعه و اینگونه مکانها را تعطیل کرد. این دید و نگاه رهبری بود که توانست همراهی را جلب کرده و مشارکت ایجاد کند.
وی در پاسخ به این پرسش که مراجع چه کمکی میتوانند به نظام سلامت داشته باشند گفت: پانادمی یک مساله تخصصی است و منطق حکم میکند که همه از کارشناسان کمک بگیریم. مراجع ما در سالیان گذشته در کارهایی مانند ساخت درمانگاه و بیمارستان در برخی از نقاط کشور فعال بودهاند اما اپیدمی کرونا یک مساله تخصصی است و مراجع هم باید کاری را انجام بدهند که متخصصان میخواهند. مراجع با توجه به اعتباری که در جامعه دارند کمک کنند که مردم هم نظرات کارشناس را لحاظ کنند.