کد خبر: ۱۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
نیما باغبانی، دبیر انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی گفت: باتوجه به ارزش غذایی قارچ و بالا رفتن قیمت گوشت مردم سعی کردند کسری مصرف پروتئین را با قارچ پر کنند.

گرانی گوشت مردم را مجبور به خوردن این گیاه کرد

مخاطب 24: نیما باغبانی در پاسخ به این پرسش که مصرف قارچ در روسیه بالاست آیا بعد از بهبود روابط تجاری ایران و روسیه قارچ تولیدی ایران در بازار این کشور سهمی به‌دست آورد؟ گفت: ایران هیچگاه مشکلی بابت فروش قارچ به روسیه نداشت و واردکنندگان و تجار روس باتوجه به کیفیت محصول قارچ ایرانی و ارگانیک بودن آن تمایل به خرید قارچ از ایران را داشتند؛ مشکل اصلی تولیدکننده و صادرکننده ایرانی این است که نمی‌تواند با قیمت مناسب این محصول را صادر کند چراکه هزینه حمل هوایی این محصول بالاست.

به گفته این فعال اقتصادی؛ قارچ یک محصول حجمی است که میزان وزن به حجم آن پایین‌تر است از این‌رو هزینه ارسال آن بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه برای صادرات و تجارت باید سوخت یارانه‌ای تخصیص داده شود، تصریح کرد: اگر به‌صورت آزاد صادرات انجام شود قیمت تمام شده صادرات نسبت به نرخی که می‌خواهند که این محصول را عرضه کنند افزایش پیدا می‌کند؛ در نشست‌های مختلف در وزارتخانه کشاورزی و صمت به بحث صادرات قارچ پرداختیم و مقرر شد که یارانه‌ای برای سوخت حمل و نقل هوایی و صادرات قارچ به روسیه تخصیص داده شود، اما در عمل این مهم عملیاتی نشد و در حد شعار باقی ماند و اینگونه بازاری که می‌توانیم بالای ۵۰ هزار تن قارچ صادرات داشته باشیم یک صدم درصد آن محقق نشده است.

باغبانی ادامه داد: در حال حاضر صادرات قارچ به روسیه در حجم کم آن هم به‌صورت زمینی و برای تکمیل سبد صادراتی صادرکننده انجام می‌شود؛ به عنوان مثال صادرکننده‌ای که بازار فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه و کیوی. روسیه را گرفته است در کنار این محصولات قارچ را هم صادر می‌کند، اما آنچه مسلم است این شیوه صادرات برای صادرکننده سودی در پی ندارد.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به میزان واردات قارچ به روسیه، گفت: روس‌ها سالیانه بالای ۲۰۰ هزار تن قارچ از لهستان وارد می‌کند و لهستان به واسطه نیاز روسیه تولید این محصول را از ۶ هزار تن در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۴۰۰ هزار تن در ۲۰۲۲ میلادی رساند؛ اگر ایران بتواند بازار روسیه را در اختیار بگیرد ظرفیت تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن قارچ در سال را دارد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم قارچ تولیدی در کشور در بازار داخلی مصرف می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن قارچ در کشور تولید و بخش اعظم آن در بازار داخلی مصرف شد؛ میزان تولید و مصرف قارچ در ایران نسبت به استاندارد‌های جهانی عقب است؛ استاندارد جهانی مصرف قارچ ۴.۵ کیلوگرم است این در حالیست که مصرف سرانه در ایران ۲.۵ کیلوگرم است.

باغبانی امارات، کویت، قطر، عراق و ارمنستان را به عنوان مقاصد صادراتی قارچ ایران معرفی کرد و افزود: عراق برای خرید قارچ از ایران استاندارد‌های سختی اعمال نمی‌کند، اما استاندارد‌ها امارات برای واردات این محصول سخت است. در ۶ ماه دوم سال گذشته هر ماه حدود هزار تن قارچ صادر شد یعنی قریب ۶ هزار تن با ارزش صادراتی ۱۲ میلیون دلار.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ میزان مصرف قارچ در کشور بالا رفت؟ گفت: باتوجه به ارزش غذایی قارچ و بالا رفتن قیمت گوشت مردم سعی کردند کسری مصرف پروتئین را با قارچ پرکند و این محصول توانست جایگزین مناسب و سالمی برای پروتئین‌های دیگر شود.

به گفته وی؛ قیمت قارچ فله به صورت عمده فروشی کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و خرده فروشی بین ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان است.

منبع: فردای اقتصاد

 
برچسب ها: قارچ بازار
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.