کد خبر: ۱۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
در این مطلب ویدئویی از پرواز هلیکوپتر Ingenuity بر فراز یک بیابان مریخ را ببینید.

مخاطب24- ناسا به طور مرتب هلیکوپتر رباتیک نبوغ خود را در اطراف مریخ به پرواز در می آورد، در حالی که یک مریخ‌نورد به‌اندازه ماشین که مجهز به لیزر است در زیر صخره‌ها  در حال جست‌وجوی نشانه‌های بالقوه حیات گذشته است.  آژانس فضایی اخیراً پنجاهمین پرواز هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) را بر فراز صحرای مریخ جشن گرفت. این هلیکوپتر بیش از 1000 فوت پرواز کرد و به ارتفاع نزدیک به 60 فوت رسید.

 لوری گلیز، مدیر بخش علوم سیاره ای ناسا، در  ، در بیانیه ای اعلام کرد: « درست همانطور که برادران رایت پس از آن روز مهم در کیتی هاوک در سال 1903 به آزمایشات خود ادامه دادند، تیم Ingenuity همچنان به دنبال کردن و آموختن از عملیات پروازی اولین هواپیما در جهان دیگری است.»

 ناسا ضمن اعلام این پرواز شاخص، تصاویری از چهل و هفتمین پرواز نبوغ را نیز منتشر کرد.  مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا این کلیپ را از فاصله تقریبا 400 فوتی فیلمبرداری کرده است.

 آژانس فضایی در توضیح آن ادامه داد: «این ویدئو گرد و غبار را نشان می دهد که ابتدا توسط روتورهای چرخان هلیکوپتر پرتاب می شود و همچنین Ingenuity در حال بلند شدن، شناور شدن و آغاز سفر 1444 فوتی (440 متری) خود به سمت جنوب غربی است.

 

»

این ممکن است یک صحنه اکشن حماسی شوارتزنگر نباشد، اما هیجان انگیز است.  قبل از سال 2021، بشریت هرگز با هواپیمای موتوردار روی سیاره دیگری پرواز نکرده بود.  اکنون هلیکوپتر نبوغ، یک ربات آزمایشی، بسیار فراتر از انتظارات مهندسان بوده است.  ناسا امیدوار بود بتواند ثابت کند که می تواند چیزی روی مریخ به پرواز درآورد. حالا این هلیکوپتر 50 پرواز انجام داده است و تعداد پروازهای دیگر نیز برای آن برنامه ریزی شده است. ما اکنون می‌توانیم آن را در حال زوم کردن بر روی صحرای صخره‌ای و سرخ سیاره دیگری تماشا کنیم.

 با این حال، سفر فرازمینی هلی کوپتر خطرناک تر می شود.  این ربات در حال عبور از دهانه Jezero مریخ است، مکانی که زمانی میزبان دلتای رودخانه‌ای غنی بوده است؛ محیطی که می‌توانست میزبان حیات مریخی باشد، اگر چنین چیزی وجود داشته باشد. اما زمین آنجا دیگر صاف نیست.  جاش اندرسون، سرپرست عملیات نبوغ ناسا توضیح داد که مهندسان ناسا نبوغ را در منطقه ای با تپه های شنی که با تخته سنگ و صخره احاطه شده هدایت می کنند. او گفت: ما دیگر در مریخ کانزاس نیستیم.»

انتهای پیام/

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.