کد خبر: ۱۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
دو منبع آگاه از صادرات به رویترز گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس ۳۰۰۰۰ تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است. منبع سوم این انتقال را تایید کرد، اما نتوانست حجم آن را تایید کند.

روسیه بنزین و گازوئیل به ایران صادر می‌کند؟

مخاطب24:خبرگزاری رویترز بر اساس سه منبع صنعتی و داده‌های صادرات ادعا کرد روسیه برای اولین بار پس از اینکه خریداران سنتی از تجارت با مسکو اجتناب کردند، صادرات سوخت به ایران را از طریق راه آهن آغاز کرده است.

روسیه و ایران، هر دو تحت تحریم‌های غرب، روابط نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند تا از اقتصاد خود حفاظت و تحریم‌های غرب را که هم مسکو و هم تهران ظالمانه می‌دانند، تضعیف کنند.

تحریم‌های غرب بر فرآورده‌های نفتی روسیه پس از جنگ اوکراین، بازار‌های جهانی سوخت را با نفت‌کش‌هایی که مسیر‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند و تامین‌کنندگانی که مقصد‌ها و راه‌های حمل‌ونقل عجیب و غریب را انتخاب می‌کنند، تغییر داده است. ایران نیز سال‌هاست که تحت تحریم‌های غرب، دسترسی محدودی به بازار‌های جهانی داشته است.

وزارت نفت روسیه و ایران به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی ندادند.

به گفته منابع رویترز، پاییز گذشته، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، آغاز عرضه سوآپ فرآورده‌های نفتی به ایران را اعلام کرد، اما انتقال محموله‌ها در سال جاری میلادی آغاز شده است.

دو منبع آگاه از صادرات به رویترز گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس ۳۰۰۰۰ تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است. منبع سوم این انتقال را تایید کرد، اما نتوانست حجم آن را تایید کند.

تمام محموله‌ها از طریق راه‌آهن از روسیه و از طریق قزاقستان و ترکمنستان ارسال شده است. یکی از این منابع گفت که برخی محموله‌های بنزین از ایران با کامیون به کشور‌های همسایه از جمله عراق ارسال شده است. یک بازرگان فعال در بازار فرآورده‌های نفتی آسیای میانه به رویترز گفته: «ایران یک تولید کننده نفت است و پالایشگاه‌های خود را دارد، اما اخیرا مصرف داخلی سوخت از تولید آن به ویژه در استان‌های شمالی سبقت گرفته است». دو تاجر مطلع گفته‌اند که روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران رسانده است -همانطور که در سال ۲۰۱۸ این کار انجام شد.

شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر علاقه‌مند به صادرات گازوئیل و بنزین به ایران از طریق راه آهن هستند، زیرا صادرات از طریق دریا با نرخ حمل و نقل بالا و سقف قیمتی اعمال شده توسط کشور‌های جی‌هفت مواجه است.

با این همه، به گفته این منابع، صادرات ریلی در طول مسیر با تنگنا‌هایی مواجه است. یکی از منابع آگاه با عرضه سوخت به ایران به رویترز گفته: «ما انتظار داریم که عرضه سوخت به ایران در سال جاری افزایش یابد، اما در حال حاضر به دلیل ازدحام در خطوط راه‌آهن شاهد مشکلات متعددی در زمینه لجستیک هستیم. این ممکن است از رونق صادرات جلوگیری کند».

منبع:اقتصادنیوز

برچسب ها: صادرات سوخت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برو کشکت و بساب و عمر نوح کن! title
اگر می‌خواهید عمر طولانی و سالمی را تجربه کنید خوردن این خوراکی پرخاصیت را به شما توصیه می‌کنیم.
همسر بهرام رادان دقیقا به کجا خیره شده است؟ title
تصویری از نگاه روبه افق مینا مختاری با فنجان چایی در دست منتشر شده است.
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.