مخاطب24:گروه خودروسازی سایپا بر اساس مصوبه شورای رقابت و با هدف افزایش تولید و ارتقاء کیفیت محصولات در جهت رضایتمندی خریداران محصولات این مجموعه، مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات خود را دریافت کرد.
گروه خودروسازی سایپا با در نظر گرفتن شعار سال"مهار تورم و رشد تولید" سعی کرده که میزان افزایش قیمت محصولات را حداقلی در نظر بگیرید تا آحاد جامعه امکان خرید محصولات گروه خودروسازی سایپا را داشته باشند، بدین جهت گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد با بهبود مستمر شاخصهای نیروی انسانی، اثربخشی ماشین آلات و کاهش قیمت خریدهای خارجی در هزینههای خود صرفه جویی کند.
موافقت شورای رقابت با اصلاح قیمتها در حالی اتفاق افتاده که آخرین افزایش قیمت خودرو مربوط به آذر سال ۱۴۰۰ بود و سال گذشته قیمت کارخانهای هیچکدام از خودروهای سایپا افزایش پیدا نکرد و این امر به رغم رشد قیمت مواد اولیه بود.
سال گذشته با وجود آنکه قیمت خودرو اصلاح نشد و گروه خودروسازی سایپا سه خودروی تیبا ۱، تیبا ۲ و ساینا را از خطوط تولید خود کنار گذاشت، در مقایسه با سال ۱۴۰۰، رشد تولید ۲۰ درصد (۴۷۴ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ تولید شده است) بوده است و همچنین در هفته اول فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو ۳۲ درصد افزایش یافت.
شورای قابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ۵ ماه قبل از شروع سال ۱۴۰۲ کار کارشناسی در مورد قیمت خودرو را انجام دادند و بر این اساس مبنای قیمت گذاری آنها گزارش نیمه نخست سال ۱۴۰۱ خودروسازان بود.
بر این اساس باید عنوان کرد که به قیمتهای پایه اعلام شده در جدول پیش رو، بایستی ۶ درصد مالیات ارزش افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۲.۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده و یک درصد مالیات شمارهگذاری و همچنین چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان از بابت بیمه شخص ثالث و ۶۰۰ هزار تومان خدمات شمارهگذاری، پست و نصب پلاک اضافه شود.