کد خبر: ۱۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
مراسم تشییع و تدفین پیکر زنده یاد کیومرث پوراحمد (کارگردان سینما و تلویزیون) امروز جمعه ۱۸ فروردین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

کیومرث پوراحمد در خانه ابدی آرام گرفت

مخاطب۲۴ : مراسم تشییع و تدفین پیکر زنده یاد کیومرث پوراحمد (کارگردان سینما و تلویزیون) امروز جمعه ۱۸ فروردین ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور همکاران این سینماگر و خانواده وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

کورش سلیمانی اجرای مراسم تشییع پیکر مرحوم کیومرث پوراحمد را بر عهده داشت و جهانبخش سلطانی، منوچهر شاهسواری، کوروش سلیمانی، حبیب احمد زاده، رضا درمیشیان، همایون اسعدیان، داریوش باباییان، جعفر پناهی، محمد خزاعی، علی رویین‌تن، مسعود فروتن، بهمن فرمان آرا، سلمان فرخنده، علی قائم مقامی، عزیزالله حمیدنژاد، محمد رسول‌اف، کیانوش عیاری، حبیب اسماعیلی، منیژه حکمت، کتایون ریاحی، محمد شیری، محمدرضا عرب، جواد طوسی، طناز طباطبایی، مسعود جعفری جوزانی، سروش صحت، علیرضا معتمدی، علی شادمان، بهزاد خداویسی، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، فرهاد توحیدی، احمد امینی، محمد کارت، صابر ابر، عباس جهانگیریان، فردین خلعتبری، احمدرضا درویش، پژمان بازغی، یزدان عشیری و … از جمله سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

 

کورش سلیمانی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: سلام ما به پروین دخت یزدانیان، مادری مهربان که ما خیالمان راحت است کیومرث پوراحمد را در آغوش خواهد گرفت.

مرضیه برومند (مدیرعامل خانه سینما) در ادامه این مراسم گفت: وقتی در این روز‌های تلخ پذیرفتم که مدیرعامل خانه سینما باشم، می‌دانستم که با چالش‌های زیادی روبرو هستم بنابراین سعی کردم با دوستان زیادی صحبت کنم و می‌دانستم هم در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما فکر کردم به یمن بهار و فرا رسیدن سال جدید می‌توانیم بر همه مشکلات فائق بیاییم، اما هرگز فکر نمی‌کردم کیومرث پوراحمد این چنین کمر من و خانه سینما را بشکند.

وی افزود: می‌دانم که همه در این دو روز و در آینده درباره شخصیت هنری، صداقتش، شجاعتش، یک‌رو بودنش و... خواهند نوشت، اما مجموعه «قصه‌های مجید» او را نمی‌توانم کنار بگذارم، او مستقیم به قلب داستان زد در حالی که من به عنوان کسی که برای بچه‌ها کار کرده‌ام به فانتزی پناه بردم.

برومند در ادامه تصریح کرد: به جای اینکه با این طریق خشک و عبوس و مطابق با زمانه پیش بروید، در همین دوره‌های آنلاین خود سراغ «بچه‌های مجید» بروید که پر از حرف و امید است.

برومند گفت: امیدوارم این اتفاق باعث شود همه به خودمان بیاییم و اختلاف‌های درونی سینما را وسیله نابودی نکنیم بلکه برای ساختن و امید کار کنیم و به نفع مردم، امید بیافرینیم.

سپس جهانبخش سلطانی از بازیگرانی که با مرحوم کیومرث پوراحمد همکاری‌های متعددی داشت در این مراسم با بیان خاطراتی از حضور در سریال «قصه‌های مجید» گفت: شخصیت مجید در «قصه‌های مجید» استاد کیومرث پوراحمد شخصیتی اهل قلم، دانش و معرفت بود که دربرگیرنده یک شخصیت فرهنگی بود. «قصه‌های مجید» یکی از معتبرترین پروژه‌های تصویری است که از بسیار جهات ماندگار شد.

در ادامه محمدرضا عرب نماینده کانون کارگردانان خانه سینما متن تسلیت این کانون را قرائت کرد.

در ادامه کیانوش عیاری (کارگردان سینما) طی سخنانی اظهار داشت: درگذشت کیومرث پوراحمد بسیار ناباورانه بود، همه تعجب کردند و در حیرت هستند. چند روز پیش از کیومرث خواهش کردم فیلم «کاناپه» من را ببیند و با اشتیاق از پیشنهاد من استقبال کرد و گفت تهران نیستم، به تهران می‌آیم و حتما فیلم را می‌بینم و امروز که چنین اتفاقی رخ داده برایم بسیار وحشتناک است.

وی افزود: در طی چند روزی که منزل مرحوم بودیم، یک سینی حلوا روی میز بود که با نایلکسی پوشانده شده بود، زمانیکه ما میخواستیم از خانه خارج شویم به حبیب احمدزاده گفتم می‌شود این نایلکس را باز کنی و حلوا را بخورم تا باور کنم که حلوای کیومرث را خورده‌ام و او دیگر از دنیا رفته است؟ اواخر آذر ماه به نور آمد، مشغول ضبط فیلم سینمایی‌ام بودم، او بسیار دوست داشتنی و مهربان بود شاید با وجود همه ناراحتی‌هایی که وجود دارد اینگونه تداعی شود که ایشان افسردگی داشتند، ولی نه اینطور نبود.

عیاری خاطرنشان کرد: سریال به یادماندنی «قصه‌های مجید» ایشان وقتی پخش میشد، هر جای تهران بودم خودم را میرساندم تا بیننده این سریال باشم. کاری که به شدت مردمی و قدرتمند بود و نگاه و سرشت ذاتی‌اش در سریالش متبلور شده بود.

در ادامه حبیب احمدزاده نیز طی سخنانی اظهار داشت: کیومرث آدم دل بود، آدم دل آدم سیاست نمی‌شود، ایشان نه دل به بلادت داخلی میداد نه دل به خباثت خارجی. من خیلی خنده‌م میگیرد اگر بخواهند ایشان را به جایی وصلسل کنند. او همیشه معتقد بود باید ایرانی باشد که بتوانیم درباره آینده آن صحبت کنیم، اگر ایرانی نباشد همه این بحث‌ها کشک است. شکوه و زحماتی که کیومرث برای این مملکت کشیده را خراب نکنیم. ما وصیتش را خواندیم، هیچ چیز سیاسی خاصی ندارد. بعد از کیومرث خانواده ایشان باید زندگی کنند، بلایی که سر خانواده تختی آوردیم را سر این خانواده نیاوریم، زن تختی را تا آخر عمر ما منکوب کردیم. آرامش را برای خانواده ایشان ایجاد کنیم. اگر کیومرث را به خاطر «قصه‌های مجید» و تمام کار‌های خوبش دوست دارید همه کمک کنیم و کل فامیلش را فامیل خود بدانیم. از شما خواهش میکنم در فضای مجازی درگیر این جو‌های مخرب نشوید.

شاهسواری: نه عقرب است و نه مار این سپهر پیچاپیچ ولیک سیر نمیگردد از گزیدن ما. مرگ نابهنگام کیومرث پوراحمد بر همه ما تسلیت باد. افسانه این سرزمین فرهادش بی شیرین نخواهد ماند هر چند یکی از این شیرین‌ها از میان ما رفت. کیومرث روایت‌گر رنج‌های بیشمار و در عین حال رویا‌هایی که همه ما با آن‌ها زندگی میکنیم بود. چیزی نمیتوان گفت جز دعا برای طاقت دادن به برادرانش، همسرش، خانواده‌اش و همه ما.

وی افزود: در هر جای جهان که باشید کافی بود «قصه‌های مجید»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» ساخته شود تا ماندگار شوید. او هست و با آثارش ماندگار خواهد بود. دل‌نگران چیز‌هایی باشیم که کیومرث دوست داشت، دل‌نگرانی کیومرث باید دل‌نگرانی دائمی ما باشد. برای کیومرث هیچ دریای بی ساحلی وجود نداشت، آنچه که انجام داد ساحلی بود که خود انتخاب کرده بود. در آثارش صحنه‌ای نیست که امید را نبینیم، کسی که با خود چنین کرده آیا با امید هم چنین کرده است؟ کسانیکه کیومرث را میشناسند میدانند که اینگونه نیست.

محمدمهدی عسگرپور نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: ما با یک مورد عجیب مواجهیم، فکر میکنم در این سه روز گذشته سینمای ایران تلخترین روز‌های تاریخ خود را پشت سر گذاشت. ما با هنرمندی مواجهیم که همواره پیام صلح و امید داشت و سرشار از زندگی بود و با این پایانبندی شاید با یک تناقض مواجه شویم. در این چند روز دو سه مدل اظهار نظر به طور جدی مطرح شد. برخی میگفتند این تصمیم شخصی است و ربطی به اوضاع جاری جامعه ندارند و برخی میگفتند ربط دارد و گروهی هم به مجموع این مسائل اشاره می‌کردند. ما با موارد عجیبی مواجهیم، بهتر است که خویشتنداری به خرج دهیم.

وی افزود: متاسفانه خیلی سریع اظهار نظر شد، عکسی منتشر شد که آن هم مورد عجیبی بود، ولی هر چه که هست باید صبر کنیم تا ابعاد مختلف این اتفاق روشن شود و بهتر است خویشتنداری کنیم. همه و به خصوص پیشکسوتان باید مراقبت شوند، منظورم مراقبت‌های همکاری و چهره به چهره است چرا که همه ما در این مورد از دستگاه‌های حاکمیت ناامید هستیم؛ آقایان فکر میکنند مراقبت یعنی سانسور، ما باید خودمان مراقب خودمان باشیم و باید جدی به این موضوع فکر کنیم. فضا‌های جدیدی که به وجود می‌آید ممکن است درگیر برخی مسائلی شویم و با ما بد رفتار میکنند. این‌ها را باید حتما بیشتر دقت و مراقبت کنیم. من مشابه تلخی این چند روز را در این تاریخ چند ساله به یاد نمی‌آورم.

در ادامه مهرانه ربی (همسر کیومرث پوراحمد) اظهار داشت: از همه شما ممنونم که به این مراسم آمدید، زمانیکه مستند کیومرث را میساختند میگفت مهرانه بیا حرف بزن می‌گفتم من بلد نیستم. کیومرث من را کشت و پرونده‌م را بست. ما همه‌ش با هم بودیم و تماما با هم بودیم. کیومرث اصلا چنین شخصیتی نداشت و اتفاقی که رخ داده را نمیتوانم باور کنم. میگفت تو مدیرمی و تازگی‌ها یاد گرفته بود بلند میشد دستم را میبوسید و میگفت باید تشکر کنم و شکرگذار باشم. من زندگی‌ام را از دست دادم. کیومرث با همه مردم همدل و همراه بود، غصه خورد اشک ریخت و عاشق مردم بود.

در ادامه فرزندان کیومرث پوراحمد از همه حضار برای حضورشان در این مراسم تشکر کردند.

مهرداد پوراحمد (برادر کیومرث پوراحمد) در پایان این مراسم گفت: کیومرث پوراحمد طی سالیان طولانی با قلم جادوییش برای ما نوشت، روایت کرد و خاطره آفرید. او برای ما این شرایط را به وجود آورد تا بتوانیم به کودکیمان سرک بکشیم. امروز با حضور صمیمیتان در این مراسم برای او و برای ما یک خاطره به یادماندنی رقم زدید. از شما خواهش میکنم که صرف نظر و فارغ از تمام شایعات و برچسب‌ها به ما کمک کنید تا بتوانیم در این حادثه تلخ خودمان را پیدا کنیم. کیومرث پوراحمد پرونده‌ای که همیشه باز است.

در پایان پیکر مرحوم کیومرث پوراحمد با حضور خانواده این کارگردان فقید و جمعی از سینماگران و دوست‌داران این فیلمساز به خاک سپرده شد.

برچسب ها: کیومرث پوراحمد
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.