کد خبر: ۱۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
بررسی پروانه‌های ساخت و ساز در سه سال گذشته نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده دولتی نسبت به دوره مشابه سال قبل، بیش از ۲۱۱ درصد افزایش یافته؛ در حالی که پروانه‌های ساخت و ساز خصوصی در کشور تنها ۱۲ درصد افزایش داشته است. این موضوع اشاره به خیز سرمایه‌گذاری دولت در ساخت و ساز دارد.

رشد چشمگیر ساخت‌وساز‌های دولتی در پاییز ۱۴۰۱

مخاطب 24: آخرین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در نقاط شهری کشور پروانه‌های ساختمانی صادر شده روندی صعودی پیدا کرده است. این رشد هم در بخش احداث ساختمان و هم از ناحیه افزایش بنا بوده است.

در همین رابطه طبق داده‌های مرکز آمار در پاییز سال ۱۴۰۱، از میان ۳۰ هزار و ۱۷۶ فقره صدور پروانه‌های احداث ساختمان در مناطق شهری، ۲۹ هزار و ۱۰۲ مورد آن در بخش خصوصی بوده و ۸۹۸ فقره آن نیز از سوی دولت رقم خورده است.

به طور کلی، مرکز آمار این ارقام را در سه دسته خصوصی، دولتی و تعاونی و دو بخش احداث ساختمان و افزایش بنا منتشر می‌کند. در این مقایسه تنها دو دسته خصوصی و دولتی و بخش احداث ساختمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بررسی روند کل پروانه‌های ساختمانی در سه سال گذشته

کل پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان و افزایش بنا مسیری صعودی پیدا کرده و در پاییز سال گذشته تغییرات تعداد پروانه‌های ساختمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد بیشتر شده است. با این حال این شاخص هنوز به رکورد دو سال قبل خود نرسیده. به عبارت دیگر روند این شاخص پس از جهش نزولی در تابستان ۱۴۰۰ دوباره صعودی شده است.

افزایش ساخت و ساز خصوصی در مناطق شهری

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار، تعداد پروانه‌های ساخت و ساز خصوصی (احداث ساختمان) طی سه سال گذشته روایت از این دارد اگرچه تغییرات این شاخص در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، از بهار ۱۴۰۰ تا بهار پارسال رشد منفی را به ثبت رسانده و در تابستان ۱۴۰۰ به کمترین مقدار (منفی ۴۰.۶ درصد) رسیده است، اما روند صعودی این شاخص، رشد مثبتی در تابستان و پاییز پارسال رقم زده است.

تعداد پروانه‌های احداث ساختمان‌های خصوصی در پاییز پارسال ۲۹ هزار و ۱۰۲ فقره رسیده است و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی در بخش خصوصی در این مقطع ۱۶ هزار و ۴۱۵ هزار متر مربع بوده است.

خیز ساخت و ساز دولتی در پاییز پارسال

آمار‌ها از پاییز ۹۹ تا پاییز سال گذشته نشان می‌دهد روند نقطه‌ای تعداد پروانه‌های ساخت و ساز دولتی (احداث ساختمان) نوسانی و در عین حال افزایشی بوده است. این شاخص با ثبت یک قله در زمستان ۱۳۹۹ در ادامه مسیر نزولی را تا زمستان ۱۴۰۰ طی کرده و به منفی ۳۵.۱ رسیده و بعد از تغییر مسیر، روند فزاینده‌ای تا پاییز پارسال داشته است.

این شاخص در پاییز سال گذشته در حدود ۹۰۰ فقره ثبت شده و در مقایسه با پاییز ۱۴۰۰ بیش از ۲۱۱ درصد رشد داشته که نشان از جهش صعودی ساخت و ساز دولتی بوده است. مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های ساختمانی یک هزار و هشت هزار متر مربع بوده است.

مقایسه تعداد پروانه‌های صادر شده در بخش دولتی و خصوصی حاکی از آن است که با اینکه در پاییز سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، بخش دولتی بیشتر در حوزه ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده T، اما به طور کل سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری ساختمان‌ها بیشتر از بخش دولتی بوده است.

منبع: اکو ایران

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
استاد سارا هم وارد دنیای بدون کیش و مات مد شد! title
سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است. سارا خادم الشریعه از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده. سارا خادم الشریعه در سال ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان شد. سارا خادم الشریعه به اسپانیا پناهده شده است. حالا عکس سارا خادم الشریعه روی یک جلد مجله مد ثبت شده است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.