کد خبر: ۱۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
موشک استارشیپ و پیشران سوپرهوی آن بار دیگر روی سکوی پرتاب قرار گرفتند و این نشان از احتمال پرتاب قریب الوقوع بلندترین موشک جهان دارد.

پرتاب قریب الوقوع بلندترین موشک جهان

مخاطب۲۴ : به گزارش ارس‌تکنیکا، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس روز گذشته موشک استارشیپ با نام استارشیپ ۲۴ را به محل پرتابش در جنوب تگزاس منتقل کرد. به گفته‌ی برخی منابع، اگرچه پرتاب در این هفته قریب الوقوع نیست، اما این امکان وجود دارد که بلندترین موشک جهان در روز دهم آوریل (۲۱ فروردین) پرتاب شود.

در اوایل هفته‌ی جاری، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اولین مرحله از سیستم پرتابی عظیم خود با نام سوپرهوی (Super Heavy) را بر روی یک سکوی پرتاب قرار داد. گام بعدی شامل قرار دادن مرحله بالایی با نام استارشیپ روی آن بود. در حالی که این وسیله نقلیه پیش از این برای آزمایش مونتاژ شده بود، اما این آخرین باری است که این دو بخش پیش از پرتاب روی سکوی پرتاب قرار می‌گیرند.

در هفته‌های اخیر، متخصصان برای محافظت از پایه و برج پرتاب در برابر گرمای شدید ناشی از پرتاب پیشران سوپرهوی، که از ۳۳ موتور رپتور نیرو می‌گیرد، به آن محافظ اضافه کرده‌اند. پیشران این وسیله نقلیه تقریبا دو برابر قوی‌ترین موشک‌هایی است که تا به حال به مدار رسیده‌اند یعنی موشک‌های سترن ۵ (Saturn V) و سامانه پرتاب فضایی ناسا.

با تکمیل این کار، اکنون تمرکز بر روی آخرین مانع مهم برای پرتاب این موشک عظیم است که آن دریافت مجوز از اداره هوانوردی فدرال است. به گفته‌ی یک منبع آگاه پیشرفت خوبی در جهت صدور چنین مجوزی در دو هفته اول ماه آوریل حاصل شده است.

از موشک استارشیپ قرار است به عنوان فرودگری برای ماه به عنوان بخشی از ماموریت‌های سفر به ماه آرتمیس استفاده شود.

اسپیس‌ایکس پیش از این آزمایش احتراق ثابت مرحله اول سوپر هوی را اوایل ماه فوریه به پایان رساند. در آن زمان، ۳۱ موتور از ۳۳ موتور موشک، همانطور که در نظر گرفته شده بود روشن شدند. اسپیس ایکس تشخیص داد که مهندسانش داده‌های کافی از این آزمایش را برای ادامه تلاش برای پرتاب به دست آورده‌اند. پس از آن پیشران و مرحله بالایی برای تسهیل کار بر روی سکوی پرتاب از روی آن برداشته شدند.

پس از پرتاب، موشک سوپرهوی از منطقه پرتاب استاربیس شرکت اسپیس‌ایکس به سمت شرق و بر فراز خلیج مکزیک پرواز خواهد کرد. برای این آزمایش، پیشران اقدام به فرود نمی‌کند. پس از جداسازی مرحله اول، وسیله نقلیه بالایی استارشیپ قرار است بر فراز اقیانوس آرام حرکت کند و در نهایت ورود مجددی به جو داشته باشد. اگر همه چیز خوب پیش برود، یک فرود کنترل شده در اقیانوس درست در شمال جزایر هاوایی انجام می‌شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.