به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون؛محمد شیخ حسینی با اشاره به ورود تکنولوژیهای نوظهور بانکی در حال تغییر به صنعت بانکداری، گفت: سیستمهای سنتی بانکداری ظرفیت برآوردن نیازهای نسل جدید مشتریان را ندارد و پارادایمهای نوین بانکداری متکی بر کانالها و ابزارهای دیجیتال، فین تک ها، خدمات و محصولات جذاب و نوآورانه، مدیریت تجربه مشتریان، اپلیکیشهای هوشمند و با دسترسی آسان و سریع، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بانکداری سنتی را به چالش کشیده و قابل پیش بینی است بانکداری سنتی طی سالهای آینده با مجموعهای از تغییرات و تحولات سریع مواجه شود. وی افزود همسو با پارادایم شیفتها و الگوهای جدید بانکداری باید باور، مهارت و دانش نیز در بانک به منظور راهبری، سیاست گذاری و پیاده سازی معقول خلق و مدیریت شود که در این زمینه ماموریت و رسالت مرکز آموزش و پژوهش بانک دوچندان خواهد بود.
وی با اشاره به برنامههای آموزشی و پژوهشی بانک در سال ۱۴۰۱ افزود: آموزشهای کاربردی و مبتنی بر نیازهای شعب در حوزه هایی، چون صورتهای مالی، ارزی، اعتبار اسنادی، ضمانت نامه بانکی، و ... در سطح رضایت بخشی طراحی و برگزار شده است و توجه به پرورش افراد نخبه، شایسته و مستعد با رویکرد جانشین پروری در راستای پوشش رویکرد تحول گرایانه بانک در سال ۱۴۰۲ از مسیر برنامههای آموزشی و پژوهشی به ویژه برنامه استعداد یابی و سنجش دانش بانکی همکاران بانک و تقویت دانش بانکی و توسعه مهارتهای مدیریتی نخبگان بانک به منظور تربیت و پروش مدیران آینده دنبال خواهد شد.
جزئیات دورههای آموزشی برگزار شده
مدیر مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون نیز در تشریح برنامههای آموزشی اعلام کرد: پروژههای آموزشی طراحی و اجرا شده در سال ۱۴۰۱ در زمینههای متنوعی، چون نشستهای اندیشه ورزی، بسته بانکداری ۱ و ۲ ویژه تصدی سمتهای مدیریتی، برنامههای تربیت مدرس/ تربیت مربی، پروژههای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، ضمانت نامه بانکی، اعتبار اسنادی، بسته آموزشی مدیریت مشتریان و بازاریابی، اصول تنظیم و مدیریت قراردادهای تسهیلاتی، امهال و وصول مطالبات، ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی طرح ها، بسته آموزشی ویژه بازرسان ستادی و استانی و ... در مرکز آموزش و پژوهش بانک و مدیریت شعب استانها با شیوههای حضوری، آنلاین، مکاتبه ای، متمرکز، نیمه متمرکز، غیرمتمرکز و ترکیبی با رویکرد کاربردی تدوین و عملیاتی شده است و بخش عمدهای از بیش از ۴۰۰ دوره آموزشی طراحی و اجرا شده در سال ۱۴۰۱ به شیوه گارگاه حضوری بوده است.
کریم میرزاخانی توجه به مدیریت دانش، شناسایی و توسعه استعدادها، تولید و اشتراک گذاری دانش و تجربیات را از برنامههای مهم سال ۱۴۰۱ ذکر نمود و بیان کرد در کنار برنامههای تربیت مدرس و مربی، ۷ جلد کتاب کاربردی و چندین حلقه فیلم آموزشی تخصصی و کاربردی نیز از سوی اداره کل آموزش با بهره گیری از ظرفیتهای درون و برون سازمانی در حوزههای تسهیلات بانکی، ضمانت نامه بانکی، قانون جدید چک، مقررات احتیاطی، اعتبار اسنادی، تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط، حاکمیت شرکتی، تطبیق، مدیریت ریسک، تعارض منافع و ... تولید و در سطح کشور به اشتراک گذاشته شده است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش در تبیین رویکردها و جهت گیریهای کلان آموزشی سال ۱۴۰۲ همسو با رهنمودهای تحول گرایانه مدیر عامل بانک گفت زمینهها و حوزه هایی، چون روشهای نوین تامین مالی و آشنایی با بازار سرمایه، توانمندسازی سرمایه انسانی از بعد روانشناختی و تعلق سازمانی، مدیریت تجربیات مشتریان و بازاریابی، فرهنگ سازی در زمینه نهادینه سازی قانون گرایی و ارتقای سلامت سازمانی، مبارزه با پولشویی، اصول تنظیم و مدیریت قراردادهای تسهیلاتی، امهال و وصول مطالبات، بانکداری بین الملل و ارز و دیگر حوزهها از تمرکز بیشتری برخوردار خواهد بود و برنامه تربیت مربی و بهره گیری از ظرفیتهای سرمایه انسانی بانک و امکانات مدیریت شعب استانها در تدوین و اجرای برنامهها مطمح نظر خواهد بود.