کد خبر: ۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
آمار رسمی وزارت بهداشت حکایت دارد:
به رغم آنکه در شایعات آمار قربانیان ویروس کرونا در کشورمان دو رقمی شده، در واقعیت تنها نتیجه آزمایش 5 فرد مشکوک به ابتلا به این ویروس مثبت اعلام شده که دو تن از ایشان، همان دو فرد جان باخته در بخش مراقبت های ویژه در قم هستند.
آخرین آمار مبتلایان ویروس کرونا در کشور به رغم آنکه در شایعات آمار قربانیان ویروس کرونا در کشورمان دو رقمی شده، در واقعیت تنها نتیجه آزمایش 5 فرد مشکوک به ابتلا به این ویروس مثبت اعلام شده که دو تن از ایشان، همان دو فرد جان باخته در بخش مراقبت های ویژه در قم هستند.
ویروس کرونا
به گزارش «تابناک»، این را آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نشان می‌دهد که تنها مرجع رسمی اعلام نظر در این ماجراست و با اعلام صریح ابتلای دو تن به این ویروس در روز گذشته و بعد تایید جان باختن این افراد بر اثر بیماریِ ناشی از ابتلا به ویروس جدید، ثابت کرده که شفافیت در اطلاع رسانی را قربانی هیچ مصلحتی نمی‌کند.
مرجعی که حالا تاکید دارد آمار مبتلایان به ویروس افزایش یافته و به پنج تن رسیده است. این را محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید و می افزاید: تا صبح پنج شنبه موارد قطعی ابتلا به کرونا ۵ نفر بوده که ۴ مورد مربوط به شهر قم و یک مورد مربوط به شهر اراک است.

ویروس کرونا
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که تحقیق و بررسی علل ابتلای این افراد به ویروس کرونا ادامه دارد، می‌گوید: بررسی‌های ما نشان می‌دهد هیچ کدام از این بیماران نه با کسی که از چین آماده در تماس بوده و نه به چین سفر کرده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان از مردم می‌خواهد که اخبار در خصوص این بیماری را فقط از وزارت بهداشت و از کانال رسمی این وزارتخانه دنبال کنند و می‌افزاید: تشخیص قطعی این بیماری نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد و علائم اولیه این بیماری شبیه بسیاری بیماری‌ها از جمله آنفلوانزا است.

راه های پیشگیری از کرونا
«شایعات مرگبارتر از این ویروس و بیماری ناشی از آن هستند»؛ این کلیدی‌ترین نکته در مقابله با شیوع ویروسی است که حالا مطرح شدن اسمش برای ایرانیان ترسناک‌تر از قبل شده است.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله ۲۴ ساعت از انتشار خبر مثبت بودن آزمایش دو فرد مشکوک به ابتلای به ویروس کرونای جدید، موجی از اخبار و شایعات در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نگرانی بسیاری از ایرانیان را به دنبال داشته است؛ از شناسایی مواردی از ابتلا در شهر‌های مختلف تا عکس و متن‌ها و حتی فایل‌های صوتی که تاکید دارند اوضاع فاجعه است!

ویروس کرونا

شرایط به گونه‌ای است که احتمالا با کمی جست و جو در اطرافیانمان با افرادی مواجه می‌شویم که نگرانند مبادا آبریزش بینی یا سردرد یا سرفه و عطسه شان، نشانه ابتلا به این ویروس باشد و یا فراتر از آن، به دنبال راهی می‌گردند تا مطمئن شوند که سرماخورده یا مبتلا به آنفلوانزا هستند نه کرونا.

شبیه به فکر کردن به خارش که می‌تواند منجر به حس خارش در جایی از بدن شود یا مشابه شرایطی که در هر مورد دلشوره آور دیگر تجربه می‌کنیم و به رغم آنکه می‌دانیم اغلب دلشوره‌ها بی اساس هستند و به این مهم واقفیم که عبور دلشوره از حدی مشخص، آسیب زا و آفت است، اما راه خلاصی از آن را سراغ نداریم و به داشتنش تن در می‌دهیم.

اما آیا برخوردی مشابه با ویروس کرونا و احتمال ابتلا به آن درست است؟ پاسخ این سوال حالا محکم‌تر از قبل، منفی ا‌ست. این را مرگ دو تن از ایرانیان مبتلا به این ویروس در روز گذشته نشان می‌دهد که حالا کرونا را به بحث کانونی و اساسی ایرانیان تبدیل کرده است. بحثی همراه با ابهامات ریز و درشت که از جمله آن‌ها آمار مبتلایان و میزان شیوع ویروس کرونا در کشور است. سوالی که برخی می‌کوشند با اتکا به آمار مرگ ۲ درصد مبتلایان به ویروس، به آن پاسخ دهند.

البته این پاسخ درست نیست. این را یک منبع آگاه در وزارت بهداشت به «تابناک» می‌گوید که تاکید دارد: نباید با اتکا به فرمول و محاسبه به سراغ این ویروس و میزان شیوع آن رفت، به ویژه زمانی که با این ویروس ناشناخته مواجهیم که تلاش برای شناسایی کاملش ادامه دارد و از روز نخست مطرح شدن اسمش تا کنون بسیاری از اطلاعات درباره آن تغییر کرده و با اطلاعات جدید به روز شده است.

وی می‌افزاید: اینکه منشا بیماری کجاست و تعداد مبتلایان چند نفر است و امثال این سوالات، سوای اهمیتی که برای مسئولان دارند، باید برای مردم بی اهمیت باشد و به جایش بر پیشگیری از ابتلا به ویروس و مراقبت‌ها در این خصوص تکیه شود. باید تصورمان این باشد که ویروس در اطرافمان هست و برای مراقبت از آن باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهیم، نه اینکه ببینیم چند تن در کجا مبتلا شده اند و بعد در آن نقاط و پیرامونشان مراقبت را در دستور کار قرار دهیم.

«درست مثل کاری که چینی‌ها انجام می‌دهند»؛ این منبع آگاه با تاکید بر این جمله می‌گوید: در سراسر چین مردم می‌کوشند با مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس در امان بمانند و کار به این نکته ندارند که در شهرشان موردی گزارش شده یا نه. البته چینی‌ها از نظر فرهنگی با ما تفاوت‌های محسوسی دارند که از جمله این تفاوت ها، همراهی شدید مردم با مسئولان است در حالی که بسیاری در کشورمان بسیاری در مراجعه به مراکز درمانی مقاومت نشان می‌دهند.

ویروس کرونا

وی می‌افزاید: اگر از این ضعف ما نسبت به چینی‌ها صرف نظر کنیم، خوشبختانه ما ایرانی‌ها در یک مورد اساسی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس از آن‌ها جلوتر هستیم. اینکه دست هایمان را با آب و صابون می‌شوییم، بر خلاف چینی‌ها که در استفاده از سرویس بهداشتی هم صرفا از دستمال استفاده می‌کنند و با آب و صابون بیگانه اند. همین استفاده از آب و صابون و شست‌وشوی مداوم دست‌ها کلیدی‌ترین پیشگیری از ابتلا به ویروس است و تا ۹۰ درصد خطر را دور می‌کند.

این مقام آگاه در ادامه به یک اقدام موثر صورت گرفته در چین برای کاهش التهابات شیوع بیماری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در چین شبکه‌های اجتماعی و نرم افزار‌های ارتباطی مختلف فیلتر هستند و تقریبا همه امور با «وی چت» صورت می‌گیرد، اما برای آنکه بازار شایعات و التهابات ناشی از آن‌ها برچیده شود، مدیران وی‌چت و دولت افزونه‌ای به این نرم افزار اضافه کرده اند که آمار مبتلایان به ویروس، بهبود یافتگان و جان باختگان را مدام نمایش می‌دهد تا وضعیت شفاف باشد و شایعات شکل نگیرند.

البته این تنها اقدام دولتمردان چینی برای شفاف سازی اوضاع نیست: یک اقدام دیگر که در چین صورت گرفته، انتشار یک نرم افزار موبایلی دیگر است که نشان می‌دهد چند نفر در نزدیکی شما به این ویروس مبتلا شده اند تا بدانید که کجا‌ها بیشتر مراقبت و از تردد به کجا‌ها پرهیز کنید و شایعات اجازه رشد نداشته باشند. این نرم افزار برای اهالی شهر‌هایی مانند ووهان که بالغ بر ۱۲ میلیون جمعیت دارد، بسیار کاربردی است و به کمک آن می‌توان مراقبت بیشتری کرد و زندگی را ادامه داد، چون توقف همه چیز ممکن نیست.

وی با تاکید بر تاثیر بسیار این دست اقدامات در مقابله با بازار شایعات می‌گوید: باور کنید شایعات مخرب‌تر و مرگبارتر از این ویروس هستند و برای مقابله با آن هر کاری کنیم، ارزش دارد، اما مهم‌تر از هر اقدامی، نقش ما اهمیت دارد. نقش مایی که نباید شایعات را باور کنیم یا به آن‌ها اهمیت دهیم و یا مقدمات تکثیرشان را فراهم آوریم. باید به شایعات توجه نکرد و استرس هم نگرفت و با دقت و مراقبت پیشگیری کرد و به دیگران نیز آموزش داد.

این مقام آگاه در پاسخ به این که آیا کیت‌های ویژه تشخیص ویروس کرونا در کشور وجود دارد یا خیر، می‌گوید: بله مقادیر زیادی کیت‌های تشخیصی خریداری و در کشور توزیع شده و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، اما باور کنید در خود چین هم این گونه نیست که هر نشانه سرماخوردگی یا آنفلوانزا را احتمال به ابتلا تعبیر کنند و نگران شوند. باید بدانیم که درست است نشانه‌ها شبیه هستند، اما در مبتلایان به کرونا بیش از یکی دو نشانه و آن هم در ابعاد وخیم دیده می‌شود و از آن مهم تر، افرادی در معرض خطرند که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا به دلایلی مانند بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی و ... دارو مصرف می‌کنند یا ایمنی بدنشان ضعیف است.

آخرین نکته مورد تاکید وی، یادآوری عمر محدود و تنها هشت ساعته ماسک‌های فیلتر دار و تاکید بر این نکته کلیدی است که استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود جز برای افراد مشکوک یا سرما خورده، چون شاید استفاده از ماسک این باور را به وجود آورد که افراد مصون از بیماری هستند و این باور، همراه با ریسک و خطرناک است. بهترین کار این است که شعاع یک متری بین خودمان و افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند ـ یا حین حرف زدن آب دهانشان ممکن است بیرون بریزد ـ را حفظ و به ایشان استفاده از ماسک و تعویض آن را توصیه کرده و نکات بهداشتی مانند شست و شوی مداوم با آب و صابون را جدی بگیریم.



آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.