کد خبر: ۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
شواهد و قرائن نشان می‌دهد ترکیه برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه در استان‌های حلب و ادلب تروریست‌ها را به موشک‌های دقیق زمین به هوا مجهز کرده است.

به گزارش  تابناک به نقل از فارس، در شرایطی که ارتش سوریه در حال بستن کامل کمربند ایمنی اطراف جاده بین‌المللی حلب به حماه است، ترکیه تجهیزات نظامی به ادلب می‌فرستد تا جلوی پیشروی ارتش و رسیدن آن به مناطقی را بگیرد که آنکارا آن را حساس می‌شمرد.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با عنوان «موشک‌های زمین به هوا در دست تروریست‌ها؛ ترکیه برای بعد از جاده (M5) برنامه‌ریزی کرده است» نوشت: تحرکات این روزهای ترکیه در شمال سوریه با ظهور پیشرفت چشمگیر توانمندی تروریست‌های مورد حمایت آن از نظر در اختیار داشتن سلاح‌های ضد هوایی دقیق برای اولین بار طی چند سال گذشته همراه بوده است.

در مقدمه این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد هدف مقطعی ارتش سوریه در ایمن‌سازی جاده بین‌المللی حلب به حماه (M5) به دست آمده و حالا ارتش سوریه درصدد گسترش دامنه تسلط خود به سمت غرب این جاده است تا مانع هر گونه تلاش مجدد تروریست‌ها برای مسدود ساختن جاده مذکور شود.

در همین راستا ارتش سوریه تا روستاهای «کفرناها» و پایگاه «هنگ ۴۶» در ۱۲ کیلومتری غرب شهر حلب پیشروی کرده است. این پایگاه نظامی نماد خاصی دارد، زیرا در سال ۲۰۱۲ توسط تروریست‌ها سقوط کرد و ۱۵۰ نظامی آنجا اعدام شدند. با تسلط ارتش سوریه بر هنگ ۴۶ ارتش به پنج کیلومتری شهر «الاتارب» یکی از مهم‌ترین شهرهای راهبردی در در غرب استان حلب می‌رسد.

از سوی دیگر نظامیان و افسران ترکیه هم که در این منطقه مستقر هستند تحرکات ارتش سوریه را زیر نظر دارند تا گام‌های بعدی آن را پیش‌بینی کنند. آنها برای سنگ‌اندازی در مسیر پیشروی ارتش سوریه مستقیما وارد عمل شده‌اند. روز گذشته ده‌ها خودروی نظامی ترکیه وارد شهر الاتارب در غرب استان حلب شد جایی که ارتش سوریه در حال پیشروی به سمت آن است.

به گزارش این روزنامه، نظام ترکیه همچنین یک پست دیدبانی در نزدیکی روستای «کفرکرمین» در غرب الاتارب تاسیس و توپخانه‌های پیشرفته خود را در آنجا مستقر کرد. این تجهیزات با هدف تحمیل واقعیتی میدانی ارسال شده تا مانع از پیشروی ارتش به سمت شهر الاتارب و سپس کفر کرمین و پس از آن قطع مسیر باب الهوی گذرگاه مززی مهم سوریه با ترکیه شود.

ترکیه همچنین ادوات نظامی و تانک‌های خود را به شهر «اریحا» در جنوب شهر ادلب در مسیر جاده بین المللی حلب به لاذقیه (M4) فرستاده تا مانع پیشروی ارتش سوریه به سمت روستای «النریب» در شرق اریحا شود زیرا تسلط بر این منطقه راه را برای تسلط ارتش بر جاده حلب به لاذقیه مطابق با توافق سوچی باز می‌کند.

الاخبار نوشت: نظامیان ترکیه به پیشروی و استقرار ارتش سوریه در ادلب ادامه می‌دهند یعنی یا خود مستقیما به نیروهای سوری حمله می‌کنند و یا به تروریست‌ها سفارش می‌کنند که تحت حمایت آنها به ارتش سوریه حمله کند. در دو روز گذشته گروه‌های تروریستی حملات متعددی را علیه مواضع ارتش در غرب استان حلب انجام دادند بدون اینکه به نتایجی دست یابند.

روز جمعه خبرگزاری «آنا نیوز» جمهوری خودخوانده آبخازیا که به زبان روسی است، ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد یک وسیله نقلیه نظامی ترکیه پس از هدف گیری توسط ارتش سوریه در حال سوختن است. در این ویدئو ، خبرنگار آنا گفت:« ارتش سوریه در جریان دفع حمله نیروهای ترکیه به مواضع ارتش سوریه در محور کفر حلب در جنوب غرب استان حلب سه وسیله نقلیه زرهی ترکیه را منهدم کرد و سرنشینان آن را کشت».

نیروهای ترکیه همچنین با موشک‌های میان برد مواضع ارتش سوریه را در غرب حلب هدف گرفتند این موشک‌ها از منطقه «لواء اسکندرون» در داخل مرزهای ترکیه شلیک شده بود، اما مسئله قابل توجه این است که تروریست‌ها روز جمعه یک فروند بالگرد ارتش سوریه را برای دومین بار طی دو روز گذشته در غرب استان حلب سرنگون کردند.

این در حالی است که تروریست‌ها در طول سال‌های جنگ در سوریه قادر به سرنگون کردن بالگردها با موشک‌های دقیق پدافند هوایی نبودند، زیرا حوادث سرنگونی بالگرد بسیار اندک بود و اگر هم مورد رخ می‌داد، توسط پدافندهای هوایی سنتی و با سلاح‌های رگبار صورت می‌گرفت؛ اما امروز تروریست‌ها انواع پیشرقته ضد هوایی را در اختیار دارند که این امر خطری جدی برای پرواز بالگردهای ارتش سوریه است.

مسئله قابل توجه این است که مسئولیت عملیات سرنگونی هواپیما را گروه موسوم به «الجبهة الوطنیة للتحریر» را برعهده گرفت که توسط آنکارا تشکیل شده است و از نزدیک‌ترین گروه‌های تروریستی نزدیک به آنکارا و پیگیر‌ترین گروه نسبت به دستورات از سمت ترکیه بوده است.

به نوشته الاخبار، این نشان می‌دهد که احتمالا ارتش ترکیه تروریست‌ها را به موشک‌های ضد هوایی مجهز کرده است و چیزی که این گمانه زنی را تقویت می‌کند، تهدید دو روز پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است که گفت «هواپیمایی که شهرها را در ادلب بمباران می‌کنند هرگز همانند قبل نمی‌توانند آزادی عمل داشته باشند», به خصوص که نیروهای ترکیه خودشان نمی‌توانند هواپیماهای سوری یا روسی را سرنگون کنند تا مانع از بروز تنش بزرگ با مسکو شوند.

در همین حال مرکز آشتی طرف‌های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه ادعای ترکیه درباره تلفات در صفوف ارتش سوریه در ادلب را تکذیب کرد. ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم در نشستی در شورای امنیت روسیه به موضوع تنش در ادلب به دلیل فعالیت گروه‌های تروریستی پرداخت.

خبرگزاری اینترفکس هم اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با هم دیدار خواهند کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.