کد خبر: ۱۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
مخبر در آیین افتتاحیه ۸۸۸ طرح تعاونی:
۸۸۸ طرح تعاونی به ارزش پنج‌هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۶ هزار نفر عصر امروز پنج‌شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت ویدیو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

توجه به بخش تعاونی از بهترین ابزار‌های مردمی‌سازی اقتصاد است

به گزارش مخاطب24 به نقل ازبانک رفاه کارگران :«محمد مخبر» در این مراسم که با حضور «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس اتاق تعاون و شماری از تعاونگران کشور برگزار شد، توجه به بخش تعاونی را از بهترین ابزار‌های مردمی‌سازی اقتصاد دانست و تصریح کرد: از مهمترین اقدامات و اولویت‌های دولت سیزدهم رساندن بخش تعاون به جایگاه مناسب در اقتصاد کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: از مهمترین برجستگی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی این است که بخش خصوصی، دولتی و تعاونی در کنار یکدیگر در اقتصاد کشور دیده شده است که در سالیان گذشته کمترین استفاده و توجه به این اصل مهم شده و باید دولت، مجلس و مردم برای جبران این نقیصه تلاش بیشتری کنند.

مخبر با اشاره به تدوین و اهمیت سند تحول دولت سیزدهم و تطابق این سند با راهبرد‌های اصلی اقتصاد کشور به‌ویژه سیاست‌های کلی نظام، گفت: مردمی‌سازی اقتصاد کشور مهمترین ویژگی سند تحول دولت بوده که توسط رئیس‌جمهور تهیه و ابلاغ شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی، پایگاه و راهبری تمامی مؤلفه‌های حکومت‌داری در بستر مردم شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در طول ۴۴ سال گذشته در تمامی ابعاد مختلف توانستیم مردم را برای حل مشکلات به صحنه بیاوریم، اما در زمینه اقتصادی که کشور با برخی مشکلات مواجه است، از ظرفیت‌های بخش خصوصی با توجه به جایگاه واقعی آن در کشور به خوبی بهره‌برداری نشده و مشکلات اقتصادی جز با میدان‌دادن به این بخش مهم حل نخواهد شد.

وی با اشاره به مدل‌های موفق اقتصادی در کشور‌های پیشرفته و میزان موفقیت آنان با توجه به میزان مشارکت بالای مردم و بخش خصوصی در اقتصاد، تأکید کرد: بعضی چالش‌ها از جمله تورم، بیکاری، مسکن و نقدینگی به دلیل این است که مردم میدان‌دار این عرصه نبوده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشور در بخش‌های نفت، گاز و معدن و دریا از حضور مردم برای بهره‌گیری از این بخش‌ها غافل بوده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به هدایت نقدینگی به‌عنوان یک فرصت جدی پیش‌روی اقتصاد، گفت: نقدینگی موجود در کشور می‌تواند به عنوان یک سرمایه مولد در پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام و همچنین سایر صحنه‌های اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

مخبر اظهار داشت: باید از ظرفیت و اعتماد مردم به اتاق تعاون و فعالان بخش خصوصی برای پیشبرد طرح‌های کلان کشور استفاده کرد و امیدواریم با تلاش‌های مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم، تحولی اساسی در اقتصاد تعاونی و ایفای نقش پررنگ آن در زمینه مسکن، اشغال و هدایت نقدینگی به وجود آید.

همچنین در این جلسه «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقتصاد تعاونی را از مهمترین ارکان اقتصاد در قانون اساسی جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: اقتصاد تعاونی که در چارچوب عدالت تعریف شده است می‌تواند با جلب مشارکت عمومی و جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک، بنیان‌های بزرگ اقتصادی را بنا کند.

وی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری و تدوین سیاست‌های اصل ۴۴ تأکید کرد: اقتصاد تعاونی می‌تواند پیشران توسعه اقتصادی باشد تا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سوی دانش‌بنیانی و تعاون‌محوری اقتصاد حرکت شود و در این راستا نیاز است با اصلاح برخی قوانین به نفع اقتصاد تعاونی از تعاونگران حوزه اقتصاد حمایت کنیم.

لازم به ذکر است از مجموع ۸۸۸ طرح افتتاح‌شده این مراسم ۵۷۲ طرح معادل ۶۴ درصد در حوزه تولید، ۲۶۴ طرح معادل ۳۰ درصد در بخش‌های خدمات و ۶ درصد در بخش مسکن قرار داشت.

از مجموع پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در حدود دو هزار میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد در طرح‌های تعاونی‌های تولیدی، حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد در طرح‌های خدماتی و حدود ۱۳۷۰ میلیارد تومان معادل ۲۷ درصد در طرح‌های مسکن سرمایه‌گذاری شده است.

در تأمین مالی و سرمایه‌گذاری طرح‌های افتتاح‌شده مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم و تجمیع سرمایه‌های خُرد مردمی محقق شده و تنها ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز از منابع و تسهیلات بانکی تأمین شده است.

همچنین در زمینه اشتغال‌زایی طرح‌های افتتاح‌شده در این مراسم نیز از مجموع ۱۶ هزار فرصت شغلی، تعاونی‌های مسکن به عنوان هسته محرک با ایجاد اشتغال برای نزدیک به ۳۴۰۰ نفر، تعاونی‌های اشتغال‌زایی تولیدی با تعداد ۸۹۰۰ نفر معادل ۵۵ درصد و تعاونی‌های خدماتی برای نزدیک به ۳۸۰۰ نفر معادل ۲۴ درصد شغل دائمی و مولد ایجاد کرده است.

در ۸۸۸ طرح تعاونی افتتاح‌شده هر طرح به طور متوسط ۱۸ شغل ایجاد کرده که متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی ۱۶ نفر، مسکن ۶۷ نفر و خدمات ۴۷ نفر بوده است.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.