کد خبر: ۱۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان گفت:یک پلنگ نر در محدوده‌ای به بزرگی ۶۰ هکتار در لارستان فارس مشاهده و شناسایی شد.

تصویر پلنگ نری که خانه پلنگ دیگری را تصاحب کرده است

مخاطب24:خدانظر انصاری روز یکشنبه با بیان جزییاتی از این رخداد اظهار کرد: از یک قلاده پلنگ نر در لارستان به تازگی تصاویری به دست آمده که نشان می‌دهد قلمرویی به بزرگی ۶۰ هکتار را از پلنگ نری دیگر تصاحب کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان ادامه داد: تصاویری که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در این محدوده ثبت شده نشان از حضور پلنگ نر دیگری می‌داد که با توجه به تصاویر ثبت شده در یک سال اخیر در این محدوده مشخص شد که پلنگ نر بالغ دیگری این محدوده را تصاحب کرده است.

انصاری اضافه کرد: تصاویر فوق توسط همیار محیط زیست خلیل هژبری با همکاری اداره حفاظت محیط زیست لارستان ثبت شده و از سال ۹۷ تا کنون این چهارمین قلاده پلنگی است که در لارستان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه پلنگ ایرانی بزرگ جثه‌ترین پلنگ دنیاست که تنوع غذایی و زیستگاهی گسترده‌ای دارد، گفت: پلنگ ایرانی را باید آمیزه‌ای منحصربفرد از غرور، زیبایی، ابهت، قدرت و وقار دانست، پلنگ ایرانی گربه‌سانی قوی و درعین حال چابک و سریع با حمله‌های کشنده است.

انصاری بیان کرد: هیچ پلنگی را در دنیا نمی‌توان یافت که خال‌های روی بدن و یا صورتشان با هم یکسان باشد و در واقع یکی از راه‌های تشخیص پلنگ‌های مختلف در طبیعت از یکدیگر، استفاده از همین خال‌ها است که هر کدام برای هر حیوان اختصاصی است.

 


وی یادآور شد: پلنگ عمدتا از غروب تا طلوع آفتاب به فعالیت می‌پردازد و به صورت تکی در قلمرو خود زیست می‌کند؛ آن‌ها از قلمرو خود شدیدا دفاع می‌کنند.

انصاری با اشاره به اینکه زیست در ارتفاعات مرتفع و دور از دسترس بودن باعث شده تا انسان آنرا شکارگری مغرور بداند، گفت: مهمترین طعمه پلنگ کل و بز و قوچ و میش به شمار می‌رود و در کنار آن از گراز، تشی، انواع گوزن‌ها، آهو و پستانداران نیز تغذیه می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان اظهار کرد: شکار غیرمجاز پلنگ و همچنین قرار دادن لاشه‌های مسموم مهمترین عوامل از بین رفتن این گربه‌سان در ایران به شمار می‌رود؛ پلنگ معمولا در اواخر پاییز جفتگیری کرده و پس از ۹۶ روز (بطور متوسط) دوره بارداری، یک تا چهار توله به دنیا می‌آورد، ولی به ندرت موفق به بزرگ کردن بیش از ۲ توله می‌شود.

لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است

برچسب ها: پلنگ
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.