کد خبر: ۱۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: با وجود ثبت‌نام بیش از ۱۲۰ هزار نفر در طرح واردات خودرو، اما در عمل با توجه به اشتباهات افراد و همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها، در مجموع برای حدود ۳۴ هزار نفر اولویت‌ها مشخص شد.

ده‌ها هزار متقاضی خودروی خارجی مردود شدند

مخاطب۲۴ : در شرایطی که یکی از وعده‌های خودرویی وزارت صمت، واردات خودرو در سال جاری بوده است، در هفته‌های گذشته فرآیند ثبت نام برای خرید خودرو‌های خارجی سرانجام آغاز شد و با تمدید تا پایان ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۳ اسفندماه، حدود ۱۲۰ هزار نفر با مسدودسازی ۵۰۰ میلیون تومان پول در حساب بانکی خود، در صف خرید ۱۰۰ هزار خودرو قرار گرفتند.

در نهایت با گذشت چند روزی، سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه نتایج نوبت‌دهی خودرو‌های وارداتی ساعت ۲۱ دوشنبه شب (۲۲ اسفندماه) اعلام شد، گفت: نوبت ثبت‌نام کنندگان در سامانه «saleauto.ir» ارائه شده است.

در این میان بسیاری از متقاضیان که در صف انتظار برای تعیین تکلیف بودند، با مراجعه به سامانه مربوطه، متوجه حذف خود از سامانه شدند. اتفاقی که برای این افراد با علامت سوال مبنی بر چرایی این موضوع مواجه شد.

مقصر کیست؛ بانک یا متقاضی؟

حال امروز مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در نشست خبری در این باره گفت: با وجود ثبت‌نام بیش از ۱۲۰ هزار نفر در طرح واردات خودرو، اما در عمل با توجه به اشتباهات افراد و همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها، در مجموع برای حدود ۳۴ هزار نفر اولویت‌ها مشخص و به آنان اعلام شده است.

ضیغمی افزود: حدود ۱۵ درصد متقاضیان در بحث وکالتی کردن شماره حساب‌هایشان دچار اشتباه شدند، اما برای افرادی که اعتراض دارند امکان مکاتبه و نامه‌نگاری و تحویل آن به دبیرخانه وزارت صمت یا تماس با سامانه ۱۲۴ با درج کد ملی، شماره تلفن همراه و مشکل پیش‌آمده وجود دارد. این مقام مسئول خودرویی تاکید داشت: در موضوع انصرافی ها، با بانک‌ها در تماس بودیم و فهرست انصرافی‌ها نیز به بانک‌ها اعلام شد. با این حال برخی بانک‌ها همکاری لازم را در زمینه رفع مسدودی حساب افراد نداشتند، اما تعهد دادند که از امشب کار را به انجام برسانند.

۴۳ هزار میلیارد تومان به اشتباه مسدود شده بود؟

بر اساس این گزارش؛ دلایل مطرح شده در خصوص حذف حدود ۸۶ هزار متقاضی از لیست ثبت نام کنندگان برای خودرو‌های خارجی، ابهاماتی دارد؛ به گونه‌ای که تاکید شده است که «اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها» از جمله دلایلی است که باعث شده تا در نهایت بسیاری از این لیست حذف شوند؛ سوال اینجاست که اساسا بانک‌ها چه اشتباهی در این فرآیند مرتکب شده اند که حال متقاضی بایستی دچار ضرر و زیان از بابت مسدودی ۵۰۰ میلیونی شود؟

این سوال در حالی برای بسیاری از متقاضیان مطرح شده است که پیشتر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزار صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری گفته بود: در سازوکار حساب وکالتی ثبت نام خودرو‌های وارداتی، برخی افراد سپرده کاغذی گذاشته اند و با بانک تفاهم کرده اند که بانک اسم آن‌ها را برای ثبت نام در سامانه تایید کند و بعدا پول را به بانک بیاورند؛ وی افزود: با استعلامی که از بانک مرکزی شده است، این افراد در نهایت حذف شده اند.

با توجه به این اظهارات، با یک حساب و کتاب ساده می‌توان برآورد کرد که رقم مسدودی از بابت ۸۶ هزار متقاضی حذف شده از لیست مذکور با توجه ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده در حساب‌های بانکی، حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان است؛ رقمی قابل توجه که به دلایلی عجیب همچون اشتباهات افراد و اشتباهات بانک ها، حدود ده روزی در حساب‌های بانک‌های عامل مسدود بوده و در نهایت بدون هیچ فایده‌ای برای متقاضیان، از مسدودی خارج شده است؛ به نظر می‌رسد در خصوص چرایی حذف ده‌ها هزار متقاضی از لیست خرید خودرو‌های خارجی، نیاز به شفاف سازی و جزئیات بیشتر از سوی وزارت صمت است تا ابهامات برای مردم بر طرف شود؛ اگر بانک‌ها در ارائه حساب وکالتی دچار تخلف و یا اشتباه شده اند، این سوال مطرح می‌شود که چه تضمینی وجود دارد که در طرح جدید خودرویی وزارت صمت (برای عرضه ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی به مردم با استفاده از مسدودی در حساب‌های بانکی) بازهم چنین اشتباهات و یا تخلف‌هایی رقم خواهد خورد یا خیر؟

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.