کد خبر: ۱۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
وزیر اقتصاد در آیین افتتاح معاملات شمش طلا در بورس کالا:
وزیر اقتصاد گفت: جذب نقدینگی به سمت فعالیت‌های اقتصادی رسمی باعث عمق بخشیدن به بازار‌ها، حرکت در مسیر شفافیت اقتصادی و از بین بردن رانت‌های موجود و کاهش حباب‌های بازار‌ها شود.

مصونیت دارایی از تورم با معاملات شمش طلا

به گزارش مخاطب24 به نقل ازبانک رفاه کارگران :سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم افتتاح معاملات شمش طلا در بازار‌های مالی و مشتقه بورس کالای ایران، گفت: از مدت‌ها قبل منتظر چنین روزی بودیم و حالا با پیگیری‌های مجدانه رییس جمهوری برای تنوع بخشی در حوزه ابزار‌های سرمایه گذاری اکنون شاهد چنین اتفاقی هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه بیان کرد: امیدواریم که تقارن این اتفاق با ثبات و آرامش روز‌های اخیر بازار ارز نوید بخش این مساله باشد که ما در چشم انداز پیش رو هرگز شرایط هفته و ماه‌های گذشته را در این خصوص تجربه نکنیم.

خاندوزی افزود: ما در اقتصاد ایران بازار‌های عمیق و رسمی برای دارایی‌هایی که مصون از تورم باشند را نداریم و در فقدان چنین بازارهایی، زمانی که دشمن تلاش می‌کند انتظارات تورمی در کشور ایجاد کند، فعالان اقتصادی به ابزار‌هایی متوسل شوند که سبب نوسان می‌شود و نوسانات ایجاد شده، فعل و انفعالات خود را در متغیر‌های اساسی و حیاتی نشان می‌دهند.

وزیر اقتصاد در ادامه اظهار کرد: اگر در سال‌های قبل به فکر ایجاد دارایی‌های مصون از تورم بودیم که هر گاه بخشی از فعالان اقتصادی در صدد مصون نگه داشتن خود در مقابل خطرات تورم‌های احتمالی هستند، به سراغ این ابزار‌ها بروند که بدون شکل‌گیری سفته بازی در بازار ارز و یا مسکن این مصونیت رخ دهد؛ شاهد بسیاری از مصیبت‌هایی که به شکل نوسانی گریبانگیر اقتصاد ایران نمی‌شدیم که هرازگاهی بخش زیادی از ارزش دارایی‌های واقعی مردم را از بین ببرد و این سیلاب‌های نقدینگی اقتصاد کشور را خراب نکند.

خاندوزی همچنین گفت: وقتی عده‌ای در طول یک ماه یا یک هفته گذشته تا ۴۰ درصد از میزان دارایی ارزی خود را خرید کرده‌اند، امروز این دارایی ارزش خود را از دست داده و زیان بزرگی را تجربه کرده اند، در حالی که متغیر‌های بنیادی بازار ارز ما چنان با مشکل مواجه نشده است و در عین حال، منابع مصارف و منابع ارزی ما در وضعیت باثباتی هم هست.

وی افزود: پس مساله این است که بازار این دارایی‌ها بازار‌های کم عمق غیر رسمی است، از این جهت چند بازیگر می‌توانند سبب نوسان در این بخش شوند، یعنی وقتی عده‌ای در این بازار خرید می‌کنند این ورود و خروج سرمایه نباید سبب ایجاد آشفتگی مردم و برخی نارضایتی‌های اجتماعی شود و همه این مسائل در فقدان حضور بازار‌های عمیق در اقتصاد ایران رخ داد.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص لزوم افتتاح معاملات شمش طلا در بازار‌های مالی و مشتقه بورس کالای ایران نیز ابراز کرد: در حوزه طلا اگر مسئولان این بخش در گذشته برای چنین مساله‌ای زودتر اقدام می‌کردند، می‌توانستیم ۳۵ تن طلای موجود در کشور را به عنوان یکی از دارایی‌های مصون از تورم تعریف کنیم و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این بابت هدایت نقدینگی را به این سمت سوق دهیم.

عضو شورای عالی بورس در ادامه گفت: در خصوص نفت که گواهی سپرده‌های آن رونمایی شد، حدود ۲۰ سال منتظر فروش ریالی نفت هستیم که امروز ما به صورت مشترک با وزارت نفت این اقدام را کلید زدیم. به طور کلی اگر همه این موارد پیش از این ایجاد می‌شد ما شاهد ایجاد چنین مصیبت‌هایی در کشور نبودیم.

خاندوزی با بیان این خبر که مس نیز به زوی به جمع نفت و طلا در بازار‌های مشتقه می‌پیوندد نیز اظهار کرد: امیدواریم در هفته آینده نیز مس را هم به این بخش اضافه کنیم تا خود را در مقابل تورم مصون کند و بورس هم مکلف است در چند هفته به سرعت به سامانه توثیق ستاره تمام این مجموعه را متصل کنند تا مردم از این خرید به عنوان وثیقه رسمی برای تسهیلات و یا در حوزه قضایی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: با رونمایی از معاملات شمش طلا در بازار‌های مالی و مشتقه، حتی شرکت‌ها و بانک‌های ما در عملیات بازار باز بانک مرکزی از این وثایق هم که معتبر، نقد و هم ایده آل است، می‌توانند استفاده کنند که سبب ساده‌تر شدن عملیات‌های مختلف بانک مرکزی هم می‌شود. وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد که جذب نقدینگی به سمت فعالیت‌های اقتصادی رسمی باعث عمق بخشیدن به بازارها، هم حرکت در مسیر شفافیت اقتصادی و از بین بردن رانت‌های موجود و کاهش حباب‌های بازار‌ها شود.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.