کد خبر: ۱۳۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
سیاست گذار خودرویی لیست اجازه نمی‌دهد تمام متقاضیان در فروش گسترده خودرویی شرکت کنند.

لیست سیاه طرح فروش ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو منتشر شد

مخاطب۲۴ : سخنگوی صمت اعلام کرد دارندگان خودرو‌های فرسوده امکان حضور در طرح فروش ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو را ندارند. امید قالیباف در شرایطی از عدم حضور دارندگان خودرو‌های فرسوده در این طرح پیش فروش خبر می‌دهد که دو دسته متقاضی دیگر یعنی متقاضیان عادی و همچنین مادران دارای دو فرزند و بیشتر همچنان امکان شرکت و خرید خودرو از مسیر عرضه گسترده خودرو را خواهند داشت.

آن طور که این مقام مسئول در وزارت صمت می‌گوید مادران دارای دو فرزند و بیشتر همچنان ۵۰ درصد عرضه خودرو را از این مسیر به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین ۵۰ درصد باقی مانده نیز به متقاضیان عادی تخصیص پیدا می‌کند. اما چرا دارندگان خودرو‌های فرسوده امکان خرید خودرو از مسیر طرح گسترده فروش خودروی صمت را از دست داده اند، اما همچنان فروش خودرو ویژه مادران با کیفیت سابق ادامه دارد؟

ریشه این مساله را باید در تفاوت قوانینی جست و جو کرد که سیاست گذار خودرویی را مجبور به عرضه خودرو به دو دسته از متقاضیان یاد شده می‌کند. فروش ویژه خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مدیران وزارت صمت تکلیف شد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۱۹ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسید. نمایندگان مجلس به دنبال این بودند تا از مسیر این طرح خانواده‌ها را به فرزند آوری را تشویق کنند. آن‌ها برای تشویق به فرزندآوری چند مشوق را در نظر گرفتند فروش ۵۰ درصدی محصولات عرضه شده توسط خودروسازان در طرح‌های فروش یکی از ایده‌های نمایندگان برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری بود. اما قانونی که سیاست گذار خودرویی را مکلف می‌کرد تا بخشی از فروش خودروسازان را به اسقاط خودرو‌های فرسوده اختصاص دهد مربوط به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ می‌شد. نمایندگان در جریان تصویب قانون بودجه سال جاری شرکت‌های خودروساز را موظف کردند تا در هر طرح فروشی که برگزار می‌کنند ۱۰ درصد از خودرو‌های عرضه شده را به دارندگان خودرو‌های فرسوده اختصاص دهند. مدیران صمت در نیمه اول سال جاری نسبت به اجرای این قانون بی تفاوت بودند، اما در نیمه دوم سال به ایران خودرو و سایپا اعلام کردند تا ۲۰ درصد طرح‌های فروش خود را به از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده اختصاص دهند؛ بنابراین شاهد بودیم که در طرح‌های متعدد فروشی که خودروسازان از مهرماه تا اسفندماه امسال برگزار کردند سهمیه دارندگان خودرو‌های فرسوده محفوظ بود. حال مقایسه این دو قانون گویای این نکته است که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این دلیل که زمان پایانی ندارد همچنان باید در دستورکار دولت قرار داشته باشد و آن را اجرا کند. اما سهمیه ۱۰ درصدی از فروش خودروسازان به اسقاط خودرو‌های فرسوده، چون در قانون بودجه سال جاری بوده، با توجه به اتمام سال و در نتیجه اتمام زمان اجرای این قانون، الزام دولت به اجرای ان به پایان رسیده است؛ بنابراین دیگر تکلیفی متوجه شرکت‌های خودروساز برای واگذاری ۱۰ درصد از محصولاتشان در طرح‌های فروش به دارندگان خودرو‌های فرسوده وجود ندارد.

باید منتظر ماند و دید دولت در سال آینده چه برنامه‌ای برای حذف خودرو‌های فرسوده در دستور کار دارد آیا بار دیگر اسقاط خودرو‌های فرسوده را به گردن واردات خودرو می‌اندازد یا اینکه همین مساله فعلی را ادامه داد؟ البته این احتمال هم وجود دارد که مسیر سومی برای اسقاط خودرو‌های فرسوده برنامه ریزی کند.

فراموش نکنیم آن بخش از متقاضیان عادی که دارای پلاک فعال هستند با در ۴۸ ماه گذشته از شرکت‌های خودروساز، خودرو خریداری کرده اند نیز همراه با دارندگان خودرو‌های فرسوده در لیست سیاه این طرح فروش گسترده خودرویی صمت قرار دارند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.