مخاطب 24:محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت:
برآورد اندازه بازار فیلترشکنهای پولی در ایران: ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال!
یعنی حدودا ۲ تا ۳ برابر درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران
روزنامه فرهیختگان با انتشار نتایج یک پیمایش به گرایشهای مردم به شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی پرداخته است. البته درباره مجری این پیمایش و شیوه انجام آن توضیحی ارائه نشده است.
در بخشی از این گزارش آمده است:
«تنها ۳۰ درصد کاربران گفتهاند که پیش از ناآرامیهای اخیر از فیلترشکن و پروکسی استفاده میکردهاند، اما در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند. از این تعداد حدود ۳۰ درصد از فیلترشکنهای پولی -که حدود ۷۰ درصد آنها ماهیانه بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان هزینه میکنند- و ۷۰ درصد از پروکسیها و فیلترشکنهای رایگان خارجی استفاده میکنند.»
معنای این یافته این است که ۱۸ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکنهای پولی استفاده میکنند؛ اگر ۶۰ میلیون کاربر مفروض باشند و به صورت میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به عدد تقریبی ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال میرسیم!