کد خبر: ۱۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست.

آژانس: کشف اورانیوم ۸۴ % در ایران

مخاطب ۲۴:خبرگزاری بلومبرگ امریکا خبر داد بازرسان آژانس اورانیوم غنی شده در سطح ۸۴ درصدی در ایران کشف کرده اند.

بلومبرگ این خبر به نقل از ۲ دیپلمات منتشر کرد که آن‌ها را برجسته نامید، اما نام و مشخصات آنان را منتشر نکرد.

بلومبرگ اضافه کرد: آژانس درباره این موضوع تحقیق می‌کند حجم اورانیوم غنی شده در سطح ۸۴ درصد به چه میزان است. بازرسان آژانس در حال تهیه گزارشی در این باره هستند.

بلومبرگ افزود: بازرسان آژانس در ایران در هفته گذشته مواد اورانیوم غنی شده در سطح بالا یعنی ۸۴ درصد را پیدا کردند. این میزان نزدیک به ۹۰ درصد است که برای ساخت بمب اتمی استفاده می‌شود.
اگر غنی سازی ۸۴ درصدی ثابت شود این بالاترین سطح غنی سازی اورانیوم در ایران از ابتدا تاکنون است.

بلومبرگ ادامه داد: بازرسان آژانس می‌خواهند بدانند ایران چگونه اورانیوم غنی شده ۸۴ درصدی را تولید کرده است؟ آیا ایران به عمد غنی سازی ۸۴ درصدی انجام داده یا اتفاقی است که غیرآگاهانه و تصادفی در ساختار سانتریفوژ‌ها روی داده است.

ایران قبلا به آژانس اطلاع داده بود سانتریفوژ‌های خود را برای غنی سازی ۶۰ درصدی تنظیم کرده است.
این برای دومین بار است که بازرسان آژانس مورد گزارش نشده را در تاسیسات اتمی ایران کشف می‌کنند.

آژانس قبل از این گفته بود بازرسان کشف کردند که ایران در تاسیسات فردو در حال غنی سازی ۶۰ درصدی است در حالی است که این موضوع را از قبل به آژانس اطلاع نداده بود.

یکی از دیپلمات‌ها هم بلومبرگ گفت حتی اگر این افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران به اشتباه و به دلیل سختی‌های فنی در راه اندازی آبشار‌های سانتریفیوژ‌ها رخ داده باشد - اتفاقی که قبلا هم روی داده بود -، اما نشان دهنده خطرناکی تصمیم ایران برای غنی سازی سطح بالاست.

آژانس گفته است غنی سازی ۶۰ درصدی مربوط به موارد صلح آمیز نیست چرا که در نیروگاه‌ها معمولا از اورانیوم غنی شده ۵ درصدی استفاده می‌شود.
این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام با بن بست مواجه شده و از ماه‌ها قبل تاکنون هیچ جلسه گفتگو یا پیشرفتی در مذاکرات رخ نداده است.

مذاکرات احیای برجام میان ایران، گروه ۱+۴ و امریکا از زمان حضور جو بایدن در کاخ سفید آغاز شد، اما بی نتیجه رها شده است، زیرا دو طرف یعنی ایران و امریکا بر مواضع خود اصرار دارند.

پیش از این مقامات اروپایی و امریکایی گفته بودند احیای برجام را کنار گذاشته اند و بر اعتراضات داخلی در ایران و جلوگیری از کمک‌های نظامی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین متمرکز شده اند.

مدیرکل آژانس گزارش فصلی خود را درباره فعالیت هسته‌ای ایران در ماه آینده میلادی (۶ مارس) در نشست شورای حکام ارائه می‌کند.
آژانس همچنین با ایران بر سر پاسخ به سوالاتی درباره منشاء اورانیوم اعلام نشده در تاسیسات اعلام نشده این کشور نیز اختلاف دارد. ایران می‌گوید به سوالات آژانس پاسخ داده، اما آژانس پاسخ‌های ایران را ناکافی و غیرفنی توصیف می‌کند.

واکنش سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر پیدا شدن اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، با بیان اینکه وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست، گفت: تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست.

کمالوندی در توضیح بیشتر بیان کرد: این موضوع در روند غنی سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشار‌های سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهتر از هر کسی واقف است که چنین مواردی در زمان انجام کار رخ می‌دهد. آنچنان که در گذشته نیز موارد متعددی از غنا‌های مختلف مشاهده شده که حل شده و این مورد اخیر نیز قطعا حل خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس آن را در اختیار اعضای خود قرار دهد، ادامه داد: طرح این موارد در رسانه‌ها بار دیگر نشان داد که متاسفانه مدت‌هاست آژانس از جایگاه حرفه‌ای و بی‌طرف خارج شده و هدف دار مطالب و اطلاعات فنی را در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌دهد و بدون تردید این روش باعث بی اعتبار شدن این سازمان مهم بین‌المللی می‌شود.

برچسب ها: اورانیوم
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.