کد خبر: ۱۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران:
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) با تاکید بر این‌که این شرکت نخستین و تنها تولید کننده سوزن ریلی در کشور است. گفت: "ایرید" توانسته است تا نیاز به واردات سوزن ریلی کشور را رفع کند.

به گزارش مخاطب24محمد متقی پور یکشنبه، نهم بهمن ماه در نشست خبری، اظهار کرد: شرکت ایرید پیش از سال ۱۳۷۶ زیرمجموعه شرکت ماشین سازی تبریز بوده، اما در این سال از این شرکت جدا شده و به تولید مستقل سوزن پرداخته است.

وی افزود: اکنون در شبکه ریلی سطح کشور در مجموع تعداد ۸۰۰۰ سوزن فعال است که قریب به ۳۰۰۰ عدد از آن توسط ایرید تولید شده است. این شرکت اکنون توان تولید ۹۰۰ سوزن در سال را داشته و برنامه داریم تا ظرفیت تولید را به ۱۰۰۰ سوزن در سال برسانیم.

وی با بیان این‌که تولید سوزن ریلی به مشتری و درخواست بازار بستگی دارد، گفت: عمده مصرف کننده محصولات سوزن ریلی ایرید، دولت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، سازمان‌های قطار شهری، شرکت‌های معدنی و فولادی و بنادر هستند.

متفی پور افزود: در سال گذشته حدود ۳۰۰ سوزن بنا بر درخواست مشتری در کشور تولید کردیم و امسال برنامه تولید ۳۵۰ سوزن را داشته و سال آینده نیز ۴۵۰ سوزن بر اساس قرارداد‌ها تولید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ایرید تامین کننده نزدیک به ۱۰۰ درصد سوزن موردنیاز مترو‌های اصفهان، قم، مشهد، تبریز و کرمانشاه بوده و بیش از ۴۰ درصد سوزن مترو تهران را نیز تامین کرده است.

وی در خصوص تاریخچه تولیدات این شرکت، تشریح کرد: این شرکت ابتدا با همکاری شرکت فرانسوی معروف اقدام به مونتاژ قطعات سوزن کرده و در این دوره انتقال تکنولوژی تولید سوزن نیز انجام می‌گرفت، اما به مرور زمان بحث بومی سازی قطعات مطرح شده و با گسترش تحریم‌ها، شرکت خارجی در سال ۹۷ به طور کامل همکاری خود را با ما قطع کرد و از آن سال به بعد، ایرید به تنهایی شروع به تولید سوزن داخلی کرد.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با اشاره به ممنوع شدن واردات سوزن ریلی از دو سال گذشته، اظهار کرد: اکنون ۷۰ درصد قطعات تولید سوزن داخلی سازی شده و ۳۰ درصد باقی قطعات را از خارج تامین می‌کنیم. برای افزایش سهم بومی سازی نیز شرکت اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: توان مهندسی مجموعه در حدی است که می‌توانیم انواع سوزن‌ها را طراحی کنیم. پیش از این، طراحی هر سوزن در خارج از کشور ۲۰ هزار یورو هزینه داشت و هشت تا یک سال زمان می‌برد، اما این روند اکنون توسط ایرید انجام می‌گیرد.

وی افزود: سوزن‌های تولیدی بر اساس سرعت شبکه ریلی کشور برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بوده و با ارتقای تکنولوژی، سوزن‌های سرعت بالا را تولید می‌کنیم.

متقی پور در خصوص تفاوت سوزن‌های داخلی و خارجی، گفت: هر سوزن وارداتی با امکانات ناقص حدود ۶۰ هزار یورو قیمت دارد، اما قیمت سوزن بومی با امکانات کامل از حدود یک میلیارد تا دو میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با تاکید بر این‌که سوزن‌های تولیدی در ایرید قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی است. افزود: ایرید یک شرکت سهامی خاص بوده که ۹۵ درصد سهام آن متعلق به موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن بوده و پنچ درصد سهامدار شخصی هستند.

وی با بیان این‌که یکی از چالش‌های بزرگ تولید سوزن در ایرید، عدم وصول مطالبات از دولت است، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان مجموع مطالبات شرکت از دولت است.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در خصوص خبر تولید سوزن توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، گفت: شرکت ایرید، پیش از این با بومی سازی دانش تولید سوزن ریلی توانسته نیاز به واردات محصول را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم این‌که واردات سوزن ممنوع شده است، اما برخی از شرکت‌های بازرگانی مجوز تولید سوزن گرفته‌اند و به اسم قطعات سوزن، اجزای کامل سوزن را وارد کرده و خود را تولیدکننده سوزن معرفی می‌کنند. حتی یکی از این شرکت‌ها، اواخر در مناقصه یکی از مترو‌های کشور به عنوان تولیدکننده سوزن حضور داشت و حتی برنده شد.

در ادامه خبرنگاران از کارخانه این شرکت واقع در منطقه صنعتی قراملک تبریز بازدید کردند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.