مخاطب ۲۴، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی که هنوز عرضه و تقاضا در تعادل قرار ندارد و اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد است، موضع وزارت صمت و وزارت اقتصاد، بر مدل موفق عرضه در بورس کالاست؛ اما پس از گذر از این شرایط، خودروساز بایستی در تعامل با شورای رقابت، برای آینده عرضه خودرو در بورس کالا تصمیمگیری کند.
به گزارش ایسنا، به دنبال بحثهای اخیر پیرامون قرعهکشی خودروها و اظهار نظر رئیس سازمان بورس کالا که قرعهکشی را یک لاتاری ملی و توزیع رانت بیهدف خواند و همچنین آمار بالای ثبتنام کنندگان (۱۱ میلیون نفر) در آخرین طرح اجرایی گروه صنعتی ایرانخودرو؛ امید قالیباف در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: اخیراً اتفاق خوبی که در عرضه گروه خودروسازی سایپا افتاد این بود که بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو (در قالبهای گوناگون) به قیمت کارخانه در سایت این شرکت عرضه شد، اما تنها ۸۵۰۰ دستگاه تقاضای کامل (ثبتنامهای نهایی شده با پرداخت وجه) ثبت شده است. این در کنار عرضه ایرانخودرو که ادعا میشود در طرح اخیر ۱۱ میلیون متقاضی ثبتنام کرده است؛ جای تامل دارد. این مدل عرضه سایپا (عرضه بالا) نشان میدهد که به هرحال تعداد تقاضای واقعی از اعدادی که اعلام میشود، بسیار کمتر است.
سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: در مسیر تعامل با شورای رقابت و تصمیم مشترک میان خودروساز و شورای رقابت است که جایگاه بورس کالا و آینده عرضه خودرو در بورس کالا تعریف میشود؛ دیگر شورای رقابت است که تصمیمگیر است و نه وزارت صمت و نه وزارت اقتصاد؛ اما همانطور که اشاره شد، در مقطع فعلی، موضع وزارت صمت و موضع وزارت اقتصاد در مورد عرضه خودروها در بورس کالا مشترک است.
وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر نگرانی گذشته از شکلگیری سه قیمت برای یک محصول خودرویی (قیمت کارخانه، بورس و بازار آزاد) اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در گذشته که وزارت صمت هم با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده بود (خرداد ماه سال جاری)، اتفاقی که افتاد این بوده که برای عرضه در بورس کالا، کف عرضه تعیین نشده بود؛ بنابراین خودروساز با تعدادی محدود عرضه میکرد که منجر به شکلگیریهای قیمت بالا میشد. اما زمانی که کف عرضه در بورس کالا برای عرضه خودروهای کمتیراژ تعیین و تعریف شد، دیگر رقابتها در حالت منطقی شکل گرفت و قیمتها منطقی شد.
منبع ایسنا