کد خبر: ۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

ذوب آهن اصفهان و رویکرد دانش بنیان به حفاظت از محیط زیست

به گزارش مخاطب24به نقل از شرکت شرکت ذوب آهن اصفهان؛صنعت و از جمله صنعت فولاد به صورت ذاتی انرژی بر و آلاینده است، اما مهم این است که برای کنترل آلایندگی اقدامات لازم انجام شود. ۲۹ دی ماه روز هوای پاک، فرصتی برای بررسی این اقدامات است. حمید حسینی مدیر بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان ۲۸ دی ماه در گفتگوی ویژه خبری سیمای اصفهان به اقدامات زیست محیطی و از جمله رویکرد دانش بنیان این مجتمع عظیم صنعتی در کنترل آلایندگی‌ها پرداخت.


وی گفت: ذوب آهن اصفهان با مطالعات و محاسبات فنی و مهندسی تاسیس شده است و از ابتدا تمام فرایند‌های آن متصل به تجهیزات زیست محیطی بوده است. این تجهیزات به صورت مداوم به روز و نوسازی شده و عملکرد آن‌ها بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان تا چندی پیش تنها شرکتی بود که در ایران با شیوه کوره بلند فولاد تولید می‌کند و اخیراً یک شرکت دیگر نیز با این روش تاسیس شده است، افزود: این تک افتادگی در شیوه تولید در کشور با وجود آنکه ۷۰ درصد فولاد دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود وهمچنین مسائل دیگر مانند تحریم ها، مشکلات زیادی ایجاد کرده است، اما این مجتمع عظیم صنعتی حتی آن زمان که در بحبوحه جنگ، کارشناسان خارجی، ایران را ترک کردند، از پیشرفت در امور مختلف از جمله مسائل زیست محیطی غافل نبود. ذوب آهن طی این سال‌ها در پروژه‌های زیست محیطی ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه کرده و با شیوه‌های مختلف از جمله همکاری با شرکت‌های دانش بنیان اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

مدیر بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اظهار داشت: یکی از فرایند‌های شیوه تولید فولاد به روش کوره بلند، تبدیل زغال سنگ به کک است که اهمیت ویژه‌ای دارد. ذوب آهن برای کنترل آلایندگی این بخش، دو باتری کک سازی خود را کف بر کرده که یکی از آن‌ها با تکنولوژی روز ساخته شد و دیگری در مرحله ساخت قرار دارد. همچینین این شرکت باتری شماره ۳ را نیز با تکنولوژی روز راه اندازی کرد که نشان دهنده نوسازی کلی در این بخش است. همچنین با اجرای پروژه درب‌های فلکسیبل، آلایندگی به طور چشمگیری در بخش کک سازی کنترل شد که پروژه‌ای متکی بر دانش داخلی بود.

وی افزود: گاز‌های تولید شده دربخش‌های کک سازی وکوره بلند به جای رها شدن در محیط، در نیروگاه ذوب آهن اصفهان استفاده شده و برق تولید می‌شود که باعث صرفه جویی در مصرف گاز و برق از شبکه سراسری می‌شود و اثرات زیست محیطی مهمی دارد.

حسینی با اشاره به اینکه روز هوای پاک در سال جاری با شعار «هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی» همراه هست، یعنی همه ما برای بهبود شرایط زیست محیطی مسئولیت داریم، گفت: ذوب آهن اصفهان تلاش کرده با توجه به شرایط کنونی، تکیه بر توان داخی را افزایش بدهد و در این راستا ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و همچنین دانشگاه‌ها مدنظر قرار گرفته است که به تدریج شاهد نتایج خوبی هستیم.

مدیر بهداشت و محیط زیست ذوب آهن در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تغییر در تجهیزات زیست محیطی از جمله استفاده از الکتروفیلتر‌ها باعث شده نه تنها در کنترل آلایندگی نتایج بهتری حاصل شود بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی قابل توجهی صورت گرفته است چرا که در تجهیزات قبلی از آب استفاده زیادی می‌شد. به طور کلی ذوب آهن اصفهان در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، به ویژه از طریق استفاده از پساب شهر‌های اطراف اقدامات مهمی انجام داده و مصرف آب این شرکت که طی ۱۰ سال اخیر ۵۰ درصد کاهش یافته، با انجام پروژه‌های در دست اجرا ۴۰ درصد دیگر هم کاهش می‌یابد.

 
برچسب ها: ذوب آهن اصفهان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.