به گزارش مخاطب ۲۴به نقل از روابط عمومی بیمه ایران :طراحی داشبوردهای توصیفی، تشخیصی و پیش بینی، برای پاسخگویی به نیازهای مختلف شرکت و در راستای راهبردهای تدوین شده از سوی هیات مدیره شرکت، در دستور کار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات قرار گرفت. تیم اجرائی پس از تعیین نقاط هدف هریک از داشبوردها، در فاز اول با توجه به شناختی که از وضعیت موجود داشت، اقدام به طراحی داشبوردهای توصیفی نمود ودرقدمهای بعدی نیز داشبوردهای تشخیصی و پیش بینی نیز طراحی و اجرا خواهد شد. ماحصل این تلاشها در قالب داشبورد، در اختیار مدیران ارشد و میانی شرکت برای بهره برداریهای فنی قرار میگیرد و نتایج حاصل از اجرای آن نیز موجب تحولات زیادی در عملکرد شرکت خواهد شد.
کلاه چی، وظیفه این داشبوردها را جمع آوری، بررسی اطلاعات و مطابقت آنها با نیازهای اساسی شرکت عنوان کرد و گفت: این داشبوردها اطلاعات را از واحدهای مختلف دریافت و جمع آوری میکند، و بعد از بررسی و تکمیل آن، اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیم گیری مدیران ارسال مینماید. مزایای این سیستم، ماشینی و اتوماتیک بودن و عدم دخل و تصرف در اطلاعات است. اطلاعات جمع آوری شده بدون هیچ تغییری صرفاً بر اساس دادههایی که در قسمتهای مختلف شرکت تولید شده دریافت، پالایش، تمیز سازی و راستی آزمایی میشود، سپس به عنوان اطلاعات قابل اعتماد و استناد در قالب پلتفرمها و الگوهای هایی که تعریف شده، نمایش داده میشود.
وی در ادامه افزود: با بررسیهای صورت گرفته، از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملاً کار ما با یک برنامه مدون و مشخص در چهار بخش و چهار مدل مطابق با استانداردهای جهانی با تمرکز در بخش دادههای توصیفی و بروز رسانی داشبوردهای قدیمی شروع شد و اطلاعات داشبوردهای بیمه گری را از پایه و از مرحله تولید مجددا دریافت کرده و با دادههای جدید و به روز رسانی جدید، اطلاعات را ذخیره و با نسخههای ارتقا یافته، داشبوردهای بیمه گری را در تمام رشتهها پیاده سازی کردیم.
ازمشخصات داشبوردهای جدید اینست که با یک تم و الگوی یکسان برای تمام رشتههای بیمه گری تعریف شده و تا حد امکان شاخصهای یکسانی دارند تا کاربران در گزارش گیری به راحتی از آن استفاده نمایند، به این ترتیب نسخه نخست، تمامی داشبوردهای بیمه گری در شهریور ماه سال جاری تکمیل ورونمایی شده و در دسترس همه شعب ومراکز استانها قرار گرفته است.
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در این داشبوردهای جدید هر شعبه یا استان فقط به اطلاعات خود در قالب پلتفرمهای طراحی شده دسترسی دارد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به اطلاعات مالی و داشبوردهای تحلیل مالی پرداخت و تصریح کرد: در ادامه روند بروز رسانی و ارتقا داشبوردها، از نسخه جدید داشبورد بدهکاران نیز تا پایان دی ماه سال جاری، با امکان گزارش گیریهای مختلف اطلاعات مالی بدهکاران و یک نمای کاربر پسند، رونمایی خواهد شد، به این ترتیب بعد از حوزه بیمهگری، وارد بخش مالی و بروز آوری داشبوردهای مالی بر اساس محاسبات و الگوهای جدید شده ایم.
کلاه چی در ادامه افزود: داشبورد رتبه بندی نمایندگان نیز با هماهنگی امور نمایندگان و بر اساس پژوهشهای صورت گرفته توسط پژوهشکده اقتصاد و بیمه ایران یکی دیگر از اقدامات این مرکز بود، داشبورد رتبه بندی نمایندگان بر اساس ۲۵ شاخص تدوین شده و در حال حاضر مورد استفاده تمامی شعب و مراکز استان است، داشبورد سیستم ریکاوری نیز در مراحل دریافت تاییدیه است و بعد از اتمام در اختیار اداره کل حقوقی قرار خواهد گرفت.
داشبورد بخش اتکایی (برای شناسایی بیمه نامههایی که نیاز به واگذاری اتکایی دارند)، نیز دارای اهمیت بسزایی در حوزه مدیریت بیمههای اتکایی است، کاربرد این داشبورد در ارسال هشدار به مدیریت بیمههای اتکایی برای شناسایی بیمه نامههایی است که نیاز به پوشش اتکایی دارند، این هشدار یک روز پس از صدور این بیمه نامهها از طریق این داشبورد به مدیریت اتکایی فرستاده میشود.
کارنامه بهرهوری نیز یکی دیگر از داشبوردهایی است که بر اساس آیین نامهها و مصوبات کمیته بهره وری ایجاد شده و در صورت نیاز و مصوبات جدید نیز، بروز رسانی میگردد.
علاوه بر داشبوردهای بیمه گری که جزییات اطلاعات هر رشته را نمایش میدهد، یک داشبورد کلان مدیریتی نیز از که تجمیع دادهها در تمام رشتهها است، تهیه شده است. در این داشبورد اطلاعات بیمه گری کامل به نمایش گذاشته میشود تا مدیران ارشد شرکت بتوانند یک دید کلی نسبت به وضعیت موجود و گذشته شرکت داشته باشد.
کلیه فرآیند های مرتبط همواره، رصد، توسعه، بهینه سازی و پشتیبانی میگردد تا موجبات بهبود عملکرد داشبوردها فراهم گردد، در واقع بهبود و توسعه هوشمند همه فرایندها بصورت مستمر ودائم ادامه دارد.
وی با اشاره به تکمیل مراحل استقرار داشبوردهای توصیفی گفت: در مراحل بعدی و بلوغ داشبوردهای توصیفی، داشبوردهای تشخیصی که امکان نظارت و شناسایی الگوهای مختلف را در دادهها فراهم میکند و داشبوردهایی که امکان پیش بینی شرایط را بر اساس تحلیل وضع موجود و گذشته فراهم میکند در دستور کار ما قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ورود کرده ایم و برنامه بر اینست که از فناوریهای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین نیز در توسعه این سرویسها استفاده کنیم.