کد خبر: ۱۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
موج هشتم کرونا:
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اطلاع رسانی در خصوص رعایت شیوه نامه ای بهداشتی موضوع مهمی است و نباید در این خصوص سهل انگاری نمود. استفاده از ماسک مهم ترین شیوه پیشگیری است.

هشدار درباره اوج گیری بیماری کرونا در هفته اول بهمن

مخاطب24- موج هشتم کرونا: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به موج هشتم کرونا در کشور با سویه‌های جدید، گفت: براساس مدل سازی انجام شده به نظر می‌آید قله موج از پیک‌های قبلی پایین‌تر باشد و پیش بینی آن است که بیشترین آمار ابتلا مربوط به هفته اول بهمن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص سویه جدید ویروس کرونا گفت: رفتار ویروس‌ها به دلیل گردش و انتقال از فردی به فرد دیگر جهش یافته و این روالی طبیعی است. زیرسویه‌BQ۱ و زیرسویه‌ XBB جز زیرسویه‌های اومیکرون است. این دو جهش موج جدیدی را در بیشتر کشور‌های دنیا ایجاد کرده است. آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و شرق آسیا شامل ژاپن، چین و هنگ کنگ شدیدا درگیر این دو زیرسویه شده اند البته در حال حاضر این کشور‌ها از قله موج عبور کرده اند و روند ابتلا در حال کاهش است.

دکتر کریمی گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی قطر در کشور‌های همسایه ما درگیری قابل توجهی وجود داشته است. در ایران نیز چند روزی است عملا این موج شروع شده است که به صورت رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: براساس مدل سازی انجام شده به نظر می‌آید قله موج از پیک‌های قبلی پایین‌تر باشد. پیش بینی ما این است که بیشترین آمار ابتلا مربوط به هفته اول بهمن خواهد بود. اگر حدود ۸۰ درصد مردم استفاده از ماسک را رعایت نمایند قله این موج از نصف پیش بینی‌ها کمتر خواهد شد.

کریمی افزود: میزان ابتلا و شدت بیماری در این موج از موج‌های قبلی ضعیف‌تر است، اما میزان سرایت پذیری این زیر سویه نسبت به دیگر زیرسویه‌ها بیشتر است.

وی در خصوص علایم این بیماری گفت: علایم بیماری مشابه سویه قبلی ظاهر می‌شود و معمولا خفیف است و برای افراد عادی شبیه سرماخوردگیست. اما افراد دارای بیمار‌های زمینه ای، قلبی، تنفسی، کلیوی، نقص ایمنی و سالمندان باید به شدت مراقبت نمایند. افراد عادی نیز باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند چرا که ممکن است ناقل بیماری باشند.

وی افزود: سال گذشته واکسیناسیون سراسری و خوبی انجام شد، اما نگرانی ما گذشت زمان از انجام واکسیناسیون است. اگر بیش از ۶ ماه از اخرین تزریق واکسن بگذرد ایمنی کاهش می‌یابد و نیاز به تزریق مجدد است. افرادی هم که هنوز واکسنی دریافت نکرده اند حتما دو دوز استاندارد را تزریق نمایند تا ایمن یابند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اطلاع رسانی در خصوص رعایت شیوه نامه‌ای بهداشتی موضوع مهمی است و نباید در این خصوص سهل انگاری نمود. استفاده از ماسک مهم‌ترین شیوه پیشگیری است.

وی افزود: در ۱۰ روز گذشته به تمام مراکز درمانی اعلام آماده باش شد و همگی با تمام توان در خدمت مردم هستند. در حال حاضر یک درصد تخت‌های ما درگیر افراد دارای بیماری تنفسی است و از نظر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی توانمندی ما بسیار زیاد است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: این موج نسبت به موج هفتم که در تابستان اتفاق افتاد ضعیف‌تر است و ما ان‌شاءالله مرگ و میر سه رقمی نخواهیم داشت؛ اما باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمود تا با موضوع غیرمنتظره‌ای مواجه نشویم.

کریمی تاکید کرد: تزریق دوز اول و دوم واکسن در افراد بالای ۵ سال، تزریق دوز سوم در افراد بالای ۱۸ سال و افرادی که بیش از ۶ ماه از اخرین تزریق ان‌ها گذشته حتما باید صورت گیرد. از ماسک استفاده شود. فاصله گذاری‌های اجتماعی رعایت شود تا انشاالله از این موج جدید با کمترین اسیب عبور کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان گفت: طی یکسال گذشته ۱۰۸۰۰ تخت با اولویت مناطق محروم در بیمارستان‌های کشور توزیع و تجهیز شد.

کریمی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵۵۰۰۰ تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. سرانه تخت حدود ۱.۸ تخت به ازای هر هزار نفر است که این عدد در استان‌های مختلف متفاوت است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش ما این است برای سال آینده ۹ هزار تخت بیمارستانی به ناوگان درمانی کشور افزوده و به صورت عادلانه توزیع نماییم.

وی تصریح کرد: همچنین طی دو هفته گذشته حدود ۲۲۰۰ نیروی متخصص با سهمیه آزاد و در مجموع ۲۸۰۰ نیروی تخصصی با سایر سهمیه‌ها همچون سهمیه عدالت آموزشی عمدتا در مناطق محروم توزیع شدند. همچنین در این توزیع تلاش شد همکاران خانم دارای فرزند در شهر خود خدمت نمایند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اصلاح سقف کارانه، اصلاح طرح قاصدک و پلکان‌ها، نزدیک کردن تعرفه جز حرفه‌ای بخش دولتی و خصوصی در حدود ۸۸ درصد که جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است از دیگر اقدامات اساسی صورت گرفته بوده که ان‌شاءالله امسال کاملا مساوی خواهد شد.

وی افزود: تسهیل مجوز‌های کسب و کار بخش خصوصی نیز صورت گرفته است، پیش از این برای ساخت بیمارستان و درمانگاه موانعی وجود داشت در حال حاضر این موانع برطرف شده و بخش خصوصی می‌تواند به راحتی سرمایه گذاری نماید.

کریمی افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از چندین سال صورت گرفت البته پرداخت‌ها علی الحساب بوده و بعد از این‌ها بر اساس تعرفه‌های مصوب محاسبه و انجام خواهد شد.

وی گفت: نسخه نویسی الکترونیک در یک سال گذشته انجام شد و اکنون به مرحله خوبی رسیده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اقدامات خوبی انجام شده و تلاش گردیده تا شرایط بهتری برای خدمت رسانی فراهم شود. مجموع این اقدامات رویکرد وزارت بهداشت که همان عدالت و تعالی نظام سلامت است را دنبال می‌نماید.

کریمی تاکید کرد: در زمینه بهداشت نیز اقدامات خوبی انجام شده است. بیش از ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی تا تیرماه سال اینده نهایی خواهد شد. خرید امبولانس برای روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق محروم به سرعت در حال انجام است.

بنابر اعلام وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: تحریم‌ها فشار زیادی وارد می‌کند. زمانی که بانک تحریم است عملا امکان خرید وجود ندارد از این رو خرید و وارد کردن دستگاه‌های تجهیزات پزشکی با مشکلات فراوانی همراه است. تا به امروز سعی کردیم امکانات مورد نیاز را فراهم نماییم. نزدیک به ۸۰ دستگاه ام آر آی با قیمت حدود ۴۰ میلیارد تومان به ازای هر دستگاه در مراکز درمانی فاقد این دستگاه یا دارای دستگاه مستهلک تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تجهیزات پزشکی تولید داخل بوده گفت: این تجهیزات در فضای رقابتی کیفیت خوبی دارند. کیفیت در این زمینه بسیار مهم است؛ چراکه مستقیما با جان مردم در ارتباط است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.