کد خبر: ۱۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
ادسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به پله اسطوره فوتبال جهان در سن ۸۲ سالگی درگذشت

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت

مخاطب ۲۴- پایان تلخ سال ۲۰۲۲ برای دنیای فوتبال،ادسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت، پله از مدت‌ها قبل در حال مبارزه با بیماری سرطان بود و در چند ماه اخیر بارها برای درمان این بیماری راهی بیمارستان شده بود.

پله در شهریور ۱۴۰۰ مبتلا به بیماری سرطان روده شد و تحت عمل جراحی و شیمی درمانی قرار گرفت. در آذر ماه ۱۴۰۱ و همزمان با برگزاری جام جهانی به دلیل تورم عمومی به بیمارستان آلبرت انیشتین منتقل شد، ولی پزشکان نتوانستند او را به زندگی بازگردانند. از چند روز پیش گفته شده بود که حال پله اصلا خوب نیست و پزشکان نیز ابراز ناامیدی کردند.

چند هفته قبل و در جریان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود که حال او رو به وخامت گذاشت و به بیمارستان آلبرت انیشتین شهر سائو پاولو منتقل شد و امشب از دنیا رفت.

 

پله که در دوران فوتبالش برای سانتوس و نیویورک کاسموس بازی کرد، در ۹۲ بازی ملی برای برزیل ۷۷ گل به ثمر رساند.

او بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ پیراهن سلسائو را پوشید و ۳ مرتبه در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ قهرمان جام‌جهانی شد.

 

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (پرتغالی: Edson Arantes do Nascimento؛ زادهٔ ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰) که با نام پله شناخته می‌شود، بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل بود که در پست مهاجم بازی می‌کرد. پله به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شود و از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته‌است. پله یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم بود. کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از او به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجلهٔ تایم در فهرست ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت. پله در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و همچنین یکی از دو برندهٔ مشترک بازیکن قرن فیفا بود. پله در مجموع ۱٬۲۷۹ گل در ۱٬۳۶۳ بازی زده‌است که شامل بازی‌های دوستانه نیز بوده‌است و این موضوع از سوی رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شده‌است.

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت

به دلیل اینکه زمان بازیگری او توپ طلا فقط به بازیکنان اروپایی داده می‌شد او هیچ گاه نتوانست این عنوان ارزشمند را کسب کند، اما سال ۱۹۹۹ فرانس فوتبال او را به عنوان برترین بازین قرن بیستم معرفی کرد.

 "ری" به معنای سلطان و "پرولانگرا به معنای مروارید سیاه از جمله القاب پله بزرگ بود.

او تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند. بعد از بازنشستگی در ۱۹۷۷ او به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرده‌ است و مدتی وزیر ورزش برزیل بود.

مهمترین افتخارات پله

  • برترین ورزشکار قرن بیستم به انتخاب کمیته بین المللی المپیک
  • بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۷۰
  • مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی ۱۹۷۳
  • قهرمان جام جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰
  • قهرمان جام بین قاره‌ای با سانتوس ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳
  • رکورددار گلزنی در بازی‌های رسمی با ۱۲۸۱ گل
  • ۹۲ بازی ملی، ۷۷ گل
  • حضور در جام جهانی: ۴ دوره (۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰) – ۱۴ بازی، ۱۲ گل
 

صفحه رسمی تیم ملی انگلیس در توییتر نوشت:« یکی از بزرگترین بازیکنانی که ارزش بسیاری به این بازی زیبا بخشید. بدرود، پله. تو هرگز فراموش نخواهی شد.»

صفحه رسمی باشگاه آرسنال هم با انتشار پیامی در پی درگذشت پله نوشت:« ما از شنیدن خبر درگذشت پله بسیار ناراحت شدیم. به عنوان یک باشگاه افتخار میزبانی از پله در سال 1981 در هایبوری را داشتیم. خاطره‌ای که همیشه قدردانش هستیم. در کنار تمامی جامعه فوتبال با عزیزان پله همدردی می‌کنیم.»

صفحه رسمی توییتر لیگ برتر انگلیس با انتشار توییتی برای درگذشت پله نوشت:« ما عمیقا از شنیدن خبر درگذشت پله متاثر شدیم. او فوتبالیستی بسیار با استعداد بود که ورزش ما را دچار تغییر کرد و الهام بخش میلیون‌ها نفر در در طور دوران درخشان فوتبالش بود. صمیمانه به خانواده و دوستان پله تسلیت می‌گوییم.»

صفحه رسمی توییتر باشگاه بارسلونا هم با پیامی درگذشته این اسطوره دنیای فوتبال را تسلیت گفت. 

در این پیام آمده است:« بارسا مراتب ناراحتی‌اش را از درگذشت پله ابراز می‌دارد. او یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال بود. او باعث شد که فوتبال بزرگتر از هر زمان دیگری شود. امیدواریم که روحش در آرامش باشد.»

صفحه رسمی باشگاه لیورپول با انتشار توییتی درگذشت پله را تسلیت گفت. 

در این توییت آمده است:« یک اسطوره، یک نماد و بازیکن بزرگ فوتبال که تا همیشه در یادها خواهد ماند. روحت در آرامش، پله.»

صفحه رسمی توییتر پله دقایقی قبل با انتشار تصویری از او خبر فوتش را تایید کرد. 

در این متن آمده است:« الهام بخش بودن و عشق دو ویژگی اصلی سفر سلطان پله بودند، مردی که امروز در کمال آرامش از دنیا رفت. عشق، عشق و عشق، برای همیشه.»

پله اسطوره فوتبال جهان درگذشت

 

باشگاه چلسی در واکنش به درگذشت پله در توییترش نوشت:« وداع با سلطان. استاد این بازی زیبا. روحت در آرامش، پله.»

باشگاه پاری سن ژرمن هم با انتشار تصویری از پله در کنار برج ایفل نوشت:« سلطان فوتبال، تا همیشه. پاری سن ژرمن مراتب همدردی‌اش را با دوستان و خانواده پله و تمامی مردم برزیل در این روزهای ناراحت کننده ابراز می‌کند. از تو برای همه چیز ممنونیم.»

کیلیان امباپه، ستاره فوتبال فرانسه، که یکی از بازیکنان مورد علاقه پله بود نیز با انتشار عکسی از خودش در کنار او نوشت:« سلطان فوتبال ما را ترک کرد اما میراث او هرگز فراموش نخواهد شد. روحت در آرامش سلطان...»

 

کریستیانو رونالدو، این ستاره سابق منچستریونایتد در اینستاگرامش نوشت:« همدردی عمیقم با تمامی برزیلی‌ها، خصوصا خانواده ادسون آرانتس دو ناسیمنتو را ابراز می‌کنم. وداع صرف با پله، سلطان ابدی، هرگز برای این که بگوییم این دردی که تمام دنیای فوتبال در حال حاضر احساس می‌کند تا چه حد زیاد است کافی نخواهد بود. او الهام بخش میلیون‌ها نفر، مرجعی برای دیروز، امروز و همیشه بود. 
عشقی که همیشه به من نشان دادی در هر لحظه‌ای که حتی از راه دور با هم به اشتراک می‌گذاشتیم قابل لمس بود. او هرگز فراموش نخواهد شد و خاطراتش تا همیشه در تمامی ما فوتبال‌دوستان زنده خواهد بود. روحت در آرامش، پله.

برچسب ها: فوتبال
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ازدواج یک بازیگر و مجری ایرانی! title
شیدا خلیق بازیگر مشهور ایرانی عکس‌هایی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و خبر ازدواجش را داد.
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.