کد خبر: ۱۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
عکسی که از لحظه بالا بردن جام توسط مسی با عبای قطری‌ها وایرال شده، محل بحث و جدل‌های زیادی در میان کاربران بوده و برخی ثبت چنین تصویری را صدور فرهنگ اعراب یا مسلمانان دانسته‌اند و اقدام قطری‌ها را هوشمندانه تلقی کرده‌اند

مخاطب ۲۴- به نقل از برترین ها؛ عکسی که از لحظه بالا بردن جام توسط مسی با عبای قطری‌ها وایرال شده، محل بحث و جدل‌های زیادی در میان کاربران بوده و برخی ثبت چنین تصویری را صدور فرهنگ اعراب یا مسلمانان دانسته‌اند و اقدام قطری‌ها را هوشمندانه تلقی کرده‌اند، برخی دیگر، اما چنین رفتار‌هایی را خارج از قطب‌بندی‌های مرسوم تحلیل کرده‌اند و اعتقاد دارند که جام جهانی در هر کشور دیگری هم که بود، امکان همراهی با خواست میزبانان از سمت مسی یا هر ستاره دیگری محتمل بود، در اینجا تلاش کردیم تا حد امکان مروری کوتاه بر بحث‌های پیرامون «عبای مسی» داشته باشیم.

عبای قطری یا عمامه‌پرانی ایرانی؟

توصیف لحظه واقعه توسط محبوبه، ولی در روزنامه توسعه ایرانی: تمیم بن حمد آل ثانی در کنار اینفانتینو حضور یافت و مسی را غافلگیر کرد. سورپرایز او با یک عبای عربی بود. عبا را بر دوش لیونل مسی انداخت و در حالی که ستاره آرژانتینی شوکه شده بود، به او کمک کرد که آن را بپوشد. در نهایت هم مسی با همان عبا، جام را بالای سرش بُرد.

 

محبوبه، ولی در ادامه به مقایسه جایگاه ایران و قطر پرداخته، چیزی که ذهن بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را مشغول کرده: قطر نشان داده که بازیگر سیاسی خوبی است؛ قطر نیز مانند ایران، تحریم را تجربه کرده است، اما تجربه‌ای که ایران طی ۴۰ سال از تحریم پشت سر گذاشته، بسیار متفاوت از تجربه قطر است. ایران در این مدت درگیر بزرگترین اعتراضات داخلی بوده که تحریم‌های حقوق بشری را نیز به آن تحمیل کرده است؛ اعتراضاتی که در جهان بازتاب وسیعی داشته و برخلاف آنچه که امیر قطر در اختتامیه جام جهانی از عبای عربی نشان داد، تصویر عمامه‌پرانی را از ایران برای دنیا به نمایش گذاشت؛ نمایشی که در عین حال بیانگر وضعیت دو کشور همسایه، اما با سیاست‌های متفاوت است!

همه چیز از پارس جنوبی شروع شد

رضا وثوقی از منظر اقتصادی ماجرا را تحلیل کرده، مساله مهمی به نام پارس جنوبی: از دیدگاه من عبایی که بر تن لیونل مسی شد تار و پودی از جنس گاز داشت، قطری‌ها طی ۲۵ سال با وسواس از دارایی گازی خود بهره بردند، برای مترمکعب به مترمکعب آن برنامه ریزی کرده، دچار توهم و خطای سیاستگذاری نشدند و عزم کردند که این ذخیره را به ابزار تولید قدرت و تداوم حیاتشان در جهان تبدیل کنند، جام جهانی لوکس ۲۰۲۲ برای کشوری که نیم قرن قبل فاقد زمینه و استعداد همکاری جهانی بود را باید میوه درخت سیاستگذاری بی ایراد و اجرای برنامه‌ای بدون توهم در عرصه اقتصاد انرژی بدانیم. می‌توان عکس کاپیتان پرافتخار آرژانتین را در حالی که با عبای خاچیه‌ی زردوزی شده جام طلای فوتبال را بالای سرش برده بر دیوار و مقابل دیده آویخت تا یادمان نرود سیاستگذاری درست در زمینه اقتصاد و انرژی می‌تواند چنین تصاویر نادری خلق کند.

این عبای اعراب است، ربطی به اسلام ندارد

خلیل‌الله بلوچی از دیدگاه هویت به ماجرا پرداخته: این دشداش یا عبای که تنِ مِسی کردند ریشه در هویت عرب دارد، آن‌ها فارغ از دین‌شان به این پوشش متعهداند، عربِ مسلمان و غیر مسلمانم نداره؛ مثلاً بلوچ‌ها عمامه خاصی دارند که قبل از اسلام هم نقل شده؛ این نوع قضاوت درباره نماد‌های ملی و قومی حساسیت برانگیزه، شاید براتون ساده باشه!

لباس سنت بر تن مدرنیته؛ ممکن است؟

رضا صائمی در اینستاگرام نوشت: گمان کردند اگر عبای خود بر تن مسی کنند، غبار غیر از او می‌زدایند و به کیمیای خود، مس وجود او را زر می‌سازند. این قاب فقط عکس مسی با کاپ نیست، روایتی از تاریخ رویارویی جهان عرب با جهان غرب و در خوانشی کلان تر، روایت مواجهه ایدئولوژیک دنیای سنت با جهان مدرن است که گمان می‌کند با انداختن ردای سنت بر کالبد مدرن می‌توان ادای مدرنیسم درآورد و مدرنیته را با مدنیه فاضله خود انطباق داد. گرچه مسی و آرژانتین نماد و نمود جهان مدرن نیست، اما این تصویر، تصور گفتمان سنت‌گرا با دنیای مدرن را به شکلی نمادین صورت بندی می‌کند... گفتمانی که گمان می‌کند با پوشاندن کسوت سنت بر کالبد مدرن، از بیگانه می‌توان آشنا ساخت، غیرخودی را خودی کرد و جوهره عصر جدید را به حصر خویش درآورد!... نطق بسیاری از منادیان بومی‌سازی در جامعه ما بر همین منطق استوار است... بر این زعم که برای فرزند زمانه خود شدن کافی‌ست تا ردای سنت را بر پیکر مدرن بپوشند، به جای آنکه در فهم جوهر آن بکوشند... حاصل این گفتمان نه رسیدن به جان و جهان مدرن که مدرنیته بومی بدقواره‌ای است که در آن زیست می‌کنیم!

قطری‌های زورگو؟

این هم نگاه نوید غضنفری: این قبول که مِسی برای پاریس‌سن‌ژرمن بازی می‌کند که متعلق به قطری‌هاست، اما لازم نبود می‌پذیرفت لحظه‌ای که متعلق به ملت و تیم ملی سرزمین‌ش است را این‌گونه اسپویل و خراب کند! قطری‌ها درکل این مسابقات، تنها میزبانانی چیپ و بی‌سلیقه و زورگو بودند و بس.

در هر صورت به نظر می‌رسد این اندازه که عبای مورد بحث در ایران بحث ایجاد ایجاد کرده در خودِ قطر ذهن‌ها را مشغول نکرده، در ضمن کاربران زیادی از طنازانه به ماجرا نگاه کرده بودند که امکانی برای انتشارش نداشتیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.