سایت تدابیر به نقل از عصر ایران، نمایندگان بعد از ظهر پنجشنبه طی یک رایگیری شفاهی
دو متمم در این زمینه که به لایحه بودجه خدمات مالی پیوست شده بود را تصویب
کردند.
دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، گفته است هر گونه مصوبه ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد.
ایران ماه قبل رسما تایید کرد که برای خریداری هواپیما با بوئینگ به توافق رسیده است.
پیتر
روسکام نماینده اهل ایلینوی که تهیه کننده این متمم ها بود گفت که این
هواپیماهای مسافربری ممکن است مورد استفاده سپاه پاسداران ایران قرار گیرد.
به
گزارش آسوشیتدپرس او گفت: "دادن این نوع هواپیماها به رژیم ایران، که
هنوز بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان است، به این معنی است که کالایی
در اختیار آنها می گذاریم که می تواند برای مقاصد نظامی استفاده شود."
او ادعا کرد می توان هواپیماهای بوئینگ را طوری بازطراحی کرد که ۱۰۰ موشک بالستیک یا ۱۵ هزار گلوله آرپیجی را حمل کنند.
یک
مدیر بوئینگ ماه پیش گفته بود که دولت اوباما اجرای توافق اتمی را برای
امنیت ملی "بسیار مهم" می داند. توافق با بوئینگ اگر عملی شود به دلیل
توافق اتمی (برجام) امکان پذیر می شود.
ایران و قدرت ها نزدیک به یک
سال قبل، روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، در مورد مهار برنامه اتمی ایران در قبال رفع
تحریم های هسته ای به توافق رسیده بودند که از ژانویه گذشته به اجرا درآمد.
به گزارش آسوشیتدپرس خوزه سرانو نماینده دمکرات اهل نیویورک در مخالفت با این متمم ها گفت که هدف جمهوری خواهان تعضیف برجام است.
علی
عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، روز ۱۹ ژوئن تعداد هواپیماهای
مورد توافق را "۱۰۰ هواپیما" اعلام کرد و گفت که "شرکت بوئینگ درخواست رسمی
خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانهداری آمریکا ارائه کرده
و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود."
گزارش
شد که اگر طرح تازه در کنگره تبدیل به قانون شود - یعنی رئيس جمهور آمریکا
آن را امضا کند - می تواند بر سایر شرکت هایی که قصد فروش هواپیما به
ایران را دارند اثر بگذارد چون تقریبا همه جت های امروز حاوی بیش از ۱۰
درصد قطعات آمریکایی هستند و بنابراین به مجوز صادراتی آمریکا نیاز دارند.
ایران
قراردادی برای خریداری ۱۰۰ فروند هواپیمای اروپایی ایرباس امضا کرده اما
ایرباس میگوید اجرای این قرارداد کندتر از حد انتظار پیش میرود. آن
قرارداد هم نیازمند مجوز صادراتی از آمریکاست.
به گزارش رویترز
براساس تفاهمی که میان ایران و بوئینگ امضا شده قرار است ایران ۸۰ هواپیما
را بخرد و ۲۹ هواپیمای دیگر را با حمایت بوئینگ اجاره (لیسینگ) کند و تحویل
آنها قرار است از ۲۰۱۷ شروع شود و تا ۲۰۲۵ ادامه یابد.