کد خبر: ۱۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
معاملات امروز بازار سهام با حواشی مطرح شده در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، با واگرایی نماگرها پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ / پیش‌ بینی بورس فردا سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ را بخوانید.

پیش بینی بورس فردا

مخاطب ۲۴- به نقل از فردای اقتصاد؛ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در حالی که روز گذشته توانسته بود با رشد خوبی خود را به بالای ۱.۵ میلیون تومانی برساند، روند ضعیفی را در پیش گرفت و ثبت بازدهی مثبت، شاهد روندی منفی در بسیاری از گروه‌ها بودیم. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک بازدهی مثبت ۰.۰۴ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز که شرایط ضعیف‌تری را دنبال کرد، یک افت ... درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات نیز نسبت به روز‌های گذشته کاهش داشت و عدد ۰.۱۵ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ... میلیارد تومانی از سمت کد‌های حقیقی بودیم.

 

طی روز‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، شاهد شروع روندی صعودی در بازار سهام بودیم که نماگر اصلی بازار را پس از ۵ ماه به کانال ۱.۵ میلیون واحدی وارد کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد که معاملات کم‌رمق‌تر دنبال می‌شوند. یکی از نکات جالب توجه بازار امروز، قدرت بالای فروشندگان در گروه خودرویی بود که به واسطه صحبت‌های متناقض نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق افتاد. احتمال کاهش نرخ ارز باتوجه به خبر‌های منتشر شده در روز گذشته یکی از دلایل توقف روند صعودی امروز بود، اما ریزش بورس امروز را نمی‌توان تنها به توقف روند صعودی دلار نسبت داد و به نظر می‌رسد که دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل بوده‌اند.

فرمان بورس در دست دلار؟

این روز‌ها به نظر می‌رسد که روند‌های روزانه بورس خود را به وضعیت قیمت دلار در بازار آزاد گره زده‌اند و صعود‌های دلار موجب افزایش قیمت‌ها در بورس می‌شود و توقف آن نیز ترمز بازار سهام را می‌کشد. وضعیت به گونه‌ای شده است که گویی بورس تهران به جز دلار، بهانه دیگری برای صعود ندارد و افزایش انتظارات تورمی را تنها راه نجات خود از رکود می‌داند. در این میان، اما همچنان اختلاف نظر‌هایی بین کارشناسان در رابطه با تاثیر تورم بر سهام وجود دارد و برخی عنوان می‌کنند که نمی‌توان حداقل تا مدتی شاهد واکنش مثبت بورس به افزایش قیمت دلار باشیم.

از سمتی، اما برخی کارشناسان دلایل خوبی را برای رشد سهام با توجه به افزایش قیمت دلار عنوان می‌کنند. از آنجا که قیمت دلار اهرمی برای اقتصاد ایران و روند تورم آن شده است، افزایش قیمت آن سنجه‌ای برای انتظارات تورمی خواهد بود. رشد تورم موجب افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها، کاهش هزینه تامین مالی با توجه به اختلاف تورم و نرخ بهره تسهیلات بانکی و... خواهد شد و این موضوع می‌تواند به تاثیر مثبت بر صورت‌های مالی شرکت‌ها منجر شود که افزایش قیمت سهام آن‌ها را در پیش خواهد داشت. البته در این میان نباید از ریسک اختلاف بین دلار فردوسی و نیما که اکنون به ۳۶ درصد رسیده است، چشم‌پوشی کرد.

تهدید افزایش سود بدون ریسک برای بورس

علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی در نشست خبری روز گذشته درباره آمار‌های کلان بانک مرکزی در رابطه با نرخ سود بانکی گفته «در بیش از ۹۰ کشور دنیا طی ماه‌های گذشته اصلاح نرخ سود بانکی انجام شد؛ روسیه نرخ بهره را یکشبه دو برابر کرد و به ۲۰ درصد رساند؛ در آمریکا نرخ بهره به بیش از ۴ درصد رسید. در ایران به این مقوله به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و باید اصلاح شود؛ از سال ۹۹ دیگر اصلاحاتی در خصوص نرخ سود انجام نشده؛ باید حتما از این ابزار استفاده کنیم که منوط به تایید شورای پول و اعتبار است که در حال پیگیری و بررسی آن هستیم». این دیدگاه صالح‌آبادی منطبق با دیدگاه برخی اقتصاددانان در ایران است که تحت هر شرایطی افزایش نرخ سود را ابزاری برای مهار تورم می‌دانند. دسته دیگری از اقتصاددانان معتقدند که دسته اول دچار این خطا هستند که سیاستی را برای ایران تجویز می‌کنند که در کشور‌های با تورم‌های پایین و به ویژه با انتظارات تورمی مهار شده در حال اجراست. کشور‌هایی که "بانک‌های مرکزی مستقل دولت دارند" با "شبکه بانکی که در سلامت در حال انجام عملیات بانکی با انتخاب خود و نه با تجویز دولت" است. اما نکته این است که این سیاست‌ها در کشور‌های با تورم بالا همان کارکرد را ندارد. چرا که مردم در تصمیم گیری خود به نرخ بهره حقیقی توجه می‌کنند و نه نرخ بهره اسمی. نرخ بهره حقیقی، نرخ بهره اسمی منهای انتظارات تورمی است. در واقع در تصمیم‌گیری مردم در کنار نرخ بهره اسمی، انتظارات تورمی را نیز لحاظ می‌شود.

البته امروز صالح‌آبادی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ سود سپرده بانکی، گفت: «فعلا هیچ نرخ مشخص جدیدی برای سود سپرده تعیین نشده است. بر این اساس فعلا نمی‌توان گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش پنج درصدی سود بانکی را تایید کرد.»

به هرحال با هر دیدگاهی، نگرانی بورس تهران از افزایش نرخ سود بانکی، آن هم پس از عدم اطمینانی که طی دو سال گذشته رخ داده است، امری طبیعی به نظر می‌رسد و یکی از دلایل مهم ریزش بورس امروز بود. این موضوع فعلا در هاله‌ای از ابهام است و تا مشخص نشدن نتیجه نهایی آن این نگرانی در بازار سهام باقی خواهد ماند.

متهم تکنیکالی توقف بورس

همانطور که در پیش‌بینی بورس امروز نیز عنوان شده بود، شاخص کل بورس پس از افزایش‌های قابل توجهی که طی روز‌های کاری گذشته تجربه کرد، اکنون در مرز ۱.۵ میلیون واحدی قرار دارد. نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که بورس فردا در صورت شروع سبز، به محدوده مقاومتی نسبتا مهمی در بازه ۱.۵۱ الی ۱.۵۳ میلیون واحدی خواهد رسید که از هم کف و سقف‌های مهمی در گذشته بوده و هم نسبت ۷۸ درصد فیبوناچی را شامل می‌شود و می‌تواند کمی از سرعت صعودی بازار سهام بکاهد. اتفاق مثبت تکنیکالی امروز برای بورس، اما عبور از خط روند نزولی میان‌مدتی است که در اندیکاتور RSI قرار داشت که نشان از بهبود قدرت خریداران دارد؛ بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که بورس تهران ممکن است فردا کمی با فشار عرضه مواجه شود، اما روند کلی مثبت خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی بورس امروز شرایط خاصی را دنبال کرد و خبر‌های ضد و نقیضی که از مباحث مختلف منتشر شد، اجازه تداوم روند مثبت را به بازار نداد و این موضوع می‌توان طی روز‌های آینده نیز اجازه صعود را به بازار ندهد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا مسیری نزولی را در پیش بگیرد و خبر‌های احتمالی ادامه روز بر آن تاثیرگذار باشد.

برچسب ها: بورس
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.