کد خبر: ۴۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰

همه تو بچگیشون لااقل ی اروپا رفتن؛ درست؟

ماجرای بازدید نزدیک به ۴۰ میلیونی و رکوردشکنیِ کامنت یک کاربر ناشناس در توئیتر فارسی این روزها خبر ساز شده؛ کامنتی که نوستالژی خاطرات کودکی ایرانیان را با چاشنی طنز و خیالپردازی برانگیخت و حال به گفته این کاربر مشتریانی نیز برای خرید حساب کاربری او پیدا شده‌اند
همه تو بچگیشون لااقل ی اروپا رفتن؛ درست؟

مخاطب۲۴- در روز‌های اخیر توئیت کاربری کم مخاطب و با نام مستعار در توئیتر فارسی به شدت مورد توجه قرار گرفته و موفق شده با شکستن رکورد‌ها به پربازدیدترین توئیت و کامنت در تاریخ توئیتر فارسی بدل شود.

این توئیت در واقع کامنت این کاربر شبکه اجتماعی ایکس در پای توئیت شخص دیگری است که با حدود ۲۵۰۰ دنبال‌کننده، صفحه کم مخاطبی نیز به شمار می‌رود، اما تا کنون بیش از ۳۹ میلیون بار دیده شده است. یکی از مهمترین دلایل پربازدید شدن این توئیت به میزان بالای کوت‌های آن بازمی‌گردد؛ بسیاری از کاربران توئیتر پای این کامنت تصاویری از کودکی خود که شاید بیشتر به دهه ۶۰ و یا پیشتر از آن بازمی‌گردد را بازنشر کرده و با چاشنی طنز و خیالپزدازی از خاطرات دوران کودکی خود، محتوای این توئیت را به چالش کشیده‌اند.

نکته قابل توجه این است که این کامنت تا کنون نزدیک به ۱۴.۶ هزار کوت داشته است این در حالی است که میزان لایک‌های آن کمتر از ۲ هزار لایک است، اما به نوشته بسیاری از کاربران در پای همین کامنت انقلاب و رکوردی جدید در توئیتر فارسی خلق کرده است و حتی به نوشته این کاربر که در توئیت‌های بعدی او آمده است مشتریان خوبی برای اکانتش نیز پیدا شده است.

ماجرای پربازدیدترین توئیت توئیتر فارسی چیست؟

ماجرا از این قرار است که کاربری ناشناس به نام «جاردینو» پای توئیت کاربری دیگر به نام «شبز» نوشته بود که «ایرانی بس کن! واقعا یه مسافرت چیز خاصی نیست همه تو بچگیشون حداقل یه اروپا رفتن»؛ این توئیت واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و بسیاری از کاربران با کوت کردن آن عکس‌هایی از کودکی خود منتشر کردند و به نوعی این کامنت را به تمسخر گرفتند. اما این همه ماجرا نیست، این توئیت جریان خبری را شکل داد که به واکنش جامعه‌شناسان و رسانه‌ها نیز منجر شد.

از خیال تا واقعیت؛ ایرانیان چقدر به مسافرت خارجی می‌روند؟

محمدرضا جوادی یگانه جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران در صفحه شخصی خود با استناد به یافته‌های «موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» آماری را در مورد سفر‌های خارجی هموطنان منتشر کرد و نوشت: بر اساس این پیمایش که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده بود، ۹۳ درصد ایرانیان تا آن زمان به هیچ سفر خارجی‌ای نرفته بودند. بیشترین تعداد سفر‌های خارجی نیز متعلق به مردم استان‌های یزد (۱۸ درصد)، خوزستان (۱۵ درصد) و تهران (۱۴ درصد) بود. در مقابل، مردم استان‌های کرمانشاه (۶ دهم درصد)، سیستان و بلوچستان (۱.۵ درصد) و لرستان (۲.۴ درصد) کمترین تجربه سفر خارجی را داشتند.

این پیمایش اشاره‌ای به مقصد سفر‌های خارجی ایرانیان نمی‌کرد، اما جوادی‌یگانه در توئیت خود نوشته است که «قاعدتا» بیشتر آنها «زیارتی» بوده‌است.

همچنین موج چهارم این پیمایش در دیماه سال ۱۴۰۲ انجام شده است، اما داده‌های آن به صورت کامل در اختیار رسانه‌ها قرار نگرده است. در عین حال، در مدت اخیر پژوهش‌هایی انجام شده است که حاوی آمار و اطلاعاتی از سفر‌های ایرانیان است. برای مثال، پیمایش «سنجش سبک زندگی ایرانیان» نشان می‌دهد که ۳۴ درصد از ایرانیان در پنج سال گذشته حداقل پنج بار به سفر تفریحی [داخلی و خارجی]رفته‌اند و ۷۰.۳ درصد نیز هیچ سفر خارجی نداشته‌اند.

از اولویت شبکه‌های اجتماعی به اولویت رسانه‌های جمعی

از آمار‌ها و ارقامی که به موجب این توئیت دوباره بازخوانی شدند بگذریم، این کامنت توئیتر موجب شد که موضوع موردتوجه رسانه‌های اجتماعی به اولویت رسانه‌های جمعی تبدیل شود که بار دیگر اهمیت کنش مردم عادی بر اولویت‌سازی در رسانه‌های جریان اصلی را نشان می‌دهد؛ تا جایی که تقریبا رسانه فارسی زبانی چه داخلی و چه خارجی نبود که به تیتر «۷۰ درصد ایرانی‌ها به سفر خارجی نرفته‌اند» نپردازد.

اگر روزی اساتید علوم ارتباطات از نظریه برجسته‌سازی سخن می‌گفتند و معتقد بودند که رسانه‌ها تاثیر شگرفی بر شناخت، نگرش و تعیین اولویت‌های ذهنی با بزرگ‌کردن بعضی از رویداد‌ها دارند، امروز شاهد محکمی برای تاثیر عکس این جریان‌سازی خبری در کشورمان به وجود آمده است که البته تنها نمونه نیز نیست.

رکورد قبلی در دست که بود؟

نکته قابل توجه این است که تا پیش از این، رکورد پربازدیدترین توئیت در توئیتر فارسی در اختیار کاربری با آی‌دی «نرگسفی» بود که در توئیتی با ۱۷.۴ میلیون بازدید پرسیده بود: «بیشترین ارتباطتون با یه سلبریتی چی بوده؟»

اگرچه مشاهده تعداد بازدید توئیت‌ها از ابتدای دی‌ماه سال ۱۴۰۱ برای عموم کاربران ممکنه شده است و اطلاعاتی از بازدید توئیت‌های پیش از این تاریخ وجود ندارد، اما بعید بنظر می‌رسد که تا پیش از این هیچ توئیتی در توئیتر فارسی به این رکورد دست یافته باشد.

برچسب ها: توئیتر فارسی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
آیا امکان بازیابی خاطرات مغز انسان پس از مرگ وجود دارد؟ آیا امکان بازیابی خاطرات مغز انسان پس از مرگ وجود دارد؟
آیا انسان با مرگ، همه تجربه‌ها را با خود از بین خواهد برد یا دانشمندان راهی برای بازیابی خاطره و تجربه از مغز انسان مرده پیدا کرده‌اند؟
مسواک‌ها را چند وقت یک‌بار نو کنیم؟ مسواک‌ها را چند وقت یک‌بار نو کنیم؟
رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد شرایط نگهداری مسواک، توضیحاتی داد.
ورود به روز پدر با جوراب دو میلیون تومانی! ورود به روز پدر با جوراب دو میلیون تومانی!
لاکچری‌فروشی حتی به بازار جوراب روز پدر هم کشیده شده است؛ باور نمی‌کنید؟
اگر توسط یک نهنگ بلعیده شوید چه بلایی سرتان می‌آید؟ اگر توسط یک نهنگ بلعیده شوید چه بلایی سرتان می‌آید؟
نهنگ به‌عنوان بزرگترین جانور زمین شناخته می‌شود و ابعاد حیرت‌انگیزی دارد. اگر انسان توسط یک نهنگ بلعیده شود، چه اتفافی رخ می‌دهد؛ آیا امکان زنده ماندن وجود دارد؟
بیشترین مصرف چای در جهان مربوط به کدام کشور‌ها است؟ بیشترین مصرف چای در جهان مربوط به کدام کشور‌ها است؟
چای یکی از نوشیدنی‌هایی است که تقریبا در همه دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طالبان؛ پیوند کلیه را ممنوع کرد طالبان؛ پیوند کلیه را ممنوع کرد
شماری از بیمارستان‌های خصوصی در کابل و هرات گفتند که حکومت طالبان از یک ماه به این سو عمل پیوند کلیه را در بیمارستان‌های افغانستان ممنوع کرده است.
بلوغ در چه سنی رخ می‌دهد؟ بلوغ در چه سنی رخ می‌دهد؟
متخصص اطفال با حصور در برنامه مادر و کودک در مورد سن بلوغ نکاتی را بیان کرد.
برگزیده
وزیر ارشاد: اگر اثری را متوقف می‌کنید، حق الناس است وزیر ارشاد: اگر اثری را متوقف می‌کنید، حق الناس است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود با اشاره به اینکه عوامل مختلفی باعث گسست در سرمایه اجتماعی فرهنگی و هنر نسبت به نظام حکمرانی شده، درباره انتصاب‌های مدیران خود، ممیزی، ممنوع‌الکاری و پیگیری‌ها برای بازگشت شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد توضیحاتی را ارائه کرد.
آقاتهرانی:هر زمان، هر جا را می‌توانیم فیلتر کنیم آقاتهرانی:هر زمان، هر جا را می‌توانیم فیلتر کنیم
آإقا تهرانی نماینده مجلس دوازدهم گفت: نظام ما، نظام اسلامی است، کشور قانون و قاعده دارد باید بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم، وقتی این فضا مدیریت شود دیگر هر زمانی هر جایی که لازم باشد را می‌توان فیلتر کرد، مثل همه جای دنیا که به این ترتیب عمل می‌شود.
چرا برای جشنواره فیلم فجر نماد سیمرغ در نظر گرفتند چرا برای جشنواره فیلم فجر نماد سیمرغ در نظر گرفتند
در باور عموم مردم، سیمرغ به عنوان نماد و نشانه سینمای ایران شناخته می‌شود. پرنده‌ای که نام آن با مهمترین رویداد فرهنگی و هنری ایران گره خورده و دریافت تندیس سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر به آرزوی هنرمندان بسیاری تبدیل شده است
صفحه خبر بالای تصاویر