کد خبر: ۳۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار اصفهان:
اصفهان - رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب‌وکار‌های روستایی با عنوان روستای نوفن با حضور مدیران استانی و کشوری و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش مخاطب ۲۴، محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری اصفهان در این رویداد گفت: باید برای توسعه اقتصادی روستا‌ها اهدافی متناسب با ویژگی‌های هر روستا تعریف شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد و طبق یک زمان‌بندی مشخص به اجرا درآید تا ثمربخش باشد و به نتیجه مطلوب برسیم.

وی در ادامه افزود: در اجرای این برنامه‌ها باید روستائیان را مشارکت دهیم تا فعالیت‌ها مستمر و پایدار شوند. یکی از راه‌های توسعه روستاها، برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های متنوع در روستا‌ها است. یکی از اقدامات برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد یک ستاد ویژه برای این حوزه در ستاد تسهیل است.

محمدصادق حسنی، مدیر توسعه زیست‌بوم کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید کشور نیز گفت: در دولت سیزدهم با تغییر سیاست‌های مالی مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات و تأمین مالی را به صندوق کارآفرینی امید معرفی کنند. یکی از چالش‌هایی که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم بهره‌وری پایین فعالیت‌های اقتصادی است که باعث هدررفت منابع می‌شود. به همین خاطر به دنبال افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در کسب‌وکار‌های روستایی هستیم.

حسنی در ادامه تصریح کرد: بحث امنیت غذایی نیز در ارتباط مستقیم با کسب‌وکار‌های روستایی است که از اهمیت بالایی در سطح ملی برخوردار است. براین‌اساس کارگروهی برای توسعه کسب‌وکار‌های روستایی متناسب با ظرفیت هر استان و بر پایه شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است. طرح روستای نوفن بر سه حوزه محصولات گلخانه‌ای، آبزی‌پروری و فراوری محصولات کشاورزی تمرکز دارد.

مجید جوهری، مدیرکل دفتر روستایی و امور شورا‌های استانداری اصفهان نیز در این رویداد اظهار داشت: ۵/۱۳ درصد جمعیت استان در روستا‌ها ساکن هستند که از این لحاظ در بین سایر استان‌های کشور در رتبه‌های پایین قرار داریم البته از لحاظ جمعیتی این سهم جمعیت بالایی را در برمی‌گیرد. طرح ملی توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دستور کار قرار گرفته است تا با به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان نسبت به رشد و توسعه کسب‌وکار‌های روستایی بپردازیم. این طرح به‌منظور مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها توسط وزارت کشور طراحی شده است.

عبدالصمد شهبازی، مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان نیز بیان کرد: در حال حاضر در استان با کمبود منابع مواجه نیستیم و اگر بتوانیم بین دستگاه‌های اجرایی هم‌افزایی ایجاد کنیم، می‌توانیم با تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت آن‌ها برای افزایش بهره‌وری مشاغل روستایی و انتقال فناوری‌های نوین به روستا‌ها استفاده کرد. اگر بتوانیم با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در تأمین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق عمل کنیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد روستایی خواهیم بود.

نوید نجات‌بخش، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان نیز گفت: در حال حاضر در بحث تولید در کشور با کمبودی مواجه نیستیم؛ ولی به تغییر رویکرد‌ها در سیاست‌گذاری‌های کلی نیاز داریم. در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه صورت‌گرفته، ولی چندان موفق نبود و نتوانسته انتظار‌ها را برآورده کنیم. به همین خاطر با تغییر رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان یک نهاد بالادستی تشکیل شد و از آن زمان شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بوده‌ایم. ازاین‌رو رویکرد دانش و فناوری باید در صدر امور و اولویت اول دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی قرار گیرد.

منبع : ایلنا 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
استخراج الماس از گل صدتومانی! title
دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.
اولین نسخه از تانک جنگی چلنجر ۳ به میدان آمد؛ مرگبار و مدرن title
ارتش انگلیس به‌تازگی از تانک جنگی چلنجر ۳ به‌عنوان مرگبارترین سلاح خود رونمایی کرده است. درباره تانک مدرن Challenger ۳ بیشتر بدانید.
آیا نفرین باز کردن تابوت فرعون حقیقت دارد؟ title
مقبره‌های مصری همیشه زمینه‌ساز شایعه‌های زیادی بوده‌اند. پژوهش‌ها به شایعه نفرین باز کردن تابوت فرعون و احتمال مرگ انسان پاسخ می‌دهند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.