کد خبر: ۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
وزیر امور خارجه درباره مذاکرات احیای برجام در دوحه گفت: معتقد هستم که اگر طرف آمریکایی نیت جدید داشته باشد و واقع‌بینانه عمل کند، توافق در این مرحله و در این دور از مذاکرات در دسترس است.

به گزارش مخاطب۲۴ _ حسین امیر عبداللهیان روز سه شنبه درخصوص روند تحولات گفتگو‌ها برای رفع تحریم‌ها در جمع کارکنان و خانواده‌های اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: بار‌ها به آمریکا متذکر شدیم که اگر مسیر قطعنامه را پیش ببرند، ما دست بسته نخواهیم بود. از آن‌ها خواستیم مسیر سیاسی گفتگو‌ها دنبال شود تا برای رفع تحریم‌ها به توافق برسیم و بتوانیم در وین این موضوع را اعلام کنیم.

جزییات مذاکرات احیای برجام در دوحه

وزیر امور خارجه ادامه داد: طرف آمریکایی اعلام کرد که قطعنامه‌ای ارائه کرده و این موضوع برای ما حیثیتی است، اما آماده‌ایم که قطعنامه را از نظر محتوا تغییر داده تا با کمترین محتوا علیه ایران صادر شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این موضوع را قبول نکردیم و به آمریکایی‌ها گفتیم که اگر قطعنامه‌ای صادر شود ما اقدامات هسته‌ای جدید خود را آغاز می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه در پروسه هسته‌ای، دانشمندان توانمند ما که عمدتا نیرو‌های جوان هستند دست پری دارند، ادامه داد: به صورت قانونی اقدامات هسته‌ای خود را به دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اعلام کردیم. در یک حرکت متقابل در مقابل صدور هرگونه قطعنامه احتمالی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم. اول چند زنجیره جدید سانتریفیوژ را گازدهی و اقدام به غنی‌سازی اورانیوم خواهیم کرد و ثانیاً ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید را نصب می‌کنیم و ثالثا دوربین‌هایی که بر مبنای برجام بیش از تعهدمان در سایت‌ها را پذیرفته بودیم از مدار خارج خواهیم کرد از این رو با تصویب قطعنامه و رفتار غیرسازنده طرف آمریکایی، این اقدامات را کلید زدیم.

وزیر امور خارجه افزود: در گام اول هم سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ دوربین برجامی و دوربینی که داوطلبانه نصب شده بود را از مدار خارج کرد و همچنین گام‌های بعدی نیز اتخاذ شد.

وی ادامه داد: به هر حال بعد از صدور قطعنامه، آقای بورل با من تماس داشتند و درخواست کردند که برای خروج از بن بست مرحله کنونی راهکاری اندیشه شود، من از آقای بورل خواستم که به تهران بیاید و در تهران بیشتر با هم گفتگو کنیم.

امیرعبداللیهان افزود: در شنبه هفته جاری میزبان آقای بورل در تهران بودیم، جلسات فشرده‌ای را با ایشان داشتم، جلسه خصوصی شاید بیش از یک و نیم ساعت با آقای مورا، آقای باقری و آقای بورل در دفتر کارم داشتم که گفتگو‌های شفافی بود و در نهایت توافق کردیم که از سه شنبه هفته جاری یعنی امروز مذاکره کننده ارشد ما در کشوری که در منطقه است، گفتگو کنیم که در نهایت برای این مرحله از مذاکرات قطر ابراز تمایل کرده است که با فراهم کردن تسهیلاتی در کشورش کمک کند و عمان نیز ابراز تمایل کرده بود.

وی ادامه داد: در نهایت در این مرحله دوستان ما در قطر هماهنگی برگزاری این نشست را بر عهده دارند، امروز آقای دکتر باقری هم در دوحه قطر هستند و آقای مورا هم به عنوان مذاکره کننده ارشد اروپا و هم به عنوان هماهنگ کننده و همچنین آقای رابرت مالی نماینده مذاکره کننده از سوی آمریکا در دوحه هستند و قرار ما بر این است که مذاکره سه جانبه و غیرمستقیمی را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی آمادگی داریم و جدی هستیم، علیرغم اینکه آقای بایدن از طریق طرف‌های مختلف پیام‌های مختلفی را برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده و تاکید می‌کند که من اراده جدی دارم برای اینکه به توافق برسیم، اما ما هنوز در عمل چیزی جز رفتار‌های مبتنی بر فشار حداکثری دوره ترامپ در آمریکا را شاهد نیستیم، علیرغم اینکه لسان و زبان آقای بایدن متفاوت است، اما باید در این مرحله گفتگو‌ها ببینیم که چه مقدار از ادعا‌های آمریکایی‌ها نسبت به داشتن نیت و اراده جدی واقعی است.

امیرعبداللهیان افزود: جدی هستیم و از خطوط قرمز به هیچ وجه عبور نخواهیم کرد، خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی کشور است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: معتقد هستم که اگر طرف آمریکایی نیت جدید داشته باشد و واقع‌بینانه عمل کند، توافق در این مرحله و در این دور از مذاکرات در دسترس است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در موضوعات محتوایی توافق نیز طبعاً جمهوری اسلامی ایران کاملاً منطقی و مستدل در مذاکرات حضور پیدا می‌کند و دستور کار مشخص است. ما در نهایت این آمادگی را داریم چنانچه این دور از گفتگو‌ها با واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه باشد، بتوانیم به نتایج مورد نظر همه طرف‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در قراردادی که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برگردند و برسیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: البته همچنان از برخی تشکل‌های مرتبط با غرب اظهارات غیرسازنده و مواضع غیرسازنده‌ای می‌شنویم که نشان می‌دهد هنوز طرف‌های مقابل در مسیر واقع بینانه‌ای حرکت نمی‌کند لذا شرط موفقیت در مذاکرات واقع بینی همه طرف‌ها است.

منبع : ایرنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
خانم مجری سیتیزن امریکا از ایران رفت؟ title
ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه صداوسیما که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود، به تازگی یک استوری عجیب و متفاوت منتشر کرد.
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.